تحولات اخیر لیبی و قوت گرفتن احتمال سقوط حکومت قذافی، بار دیگر پرونده معما‌گونه امام موسی صدر را که در سال 1978 در لیبی ناپدید شد، در کانون توجه قرار داده‌است. اخبار و اطلاعات زیادی وجود دارد که تایید‌کننده زنده بودن امام موسی صدر در لیبی است.

مهندس مهدی فیروزان

در این باره با مهندس مهدی فیروزان داماد امام موسی صدر گفت‌وگویی کردیم.

  • روزنامه الحیات امروز به نقل از یکی از نزدیکان قذافی، خبری در ارتباط با شهادت امام موسی صدر در سال 1978 و دفن ایشان در شهر سبها منتشر کرده‌است. این خبر چقدر صحت دارد؟

در طول این سال‌ها همه اخباری که از منابع رسمی و غیررسمی درارتباط با وضعیت امام موسی صدر منتشر شده، جمع‌آوری شده‌است. اخباری که از سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی به دست ما رسیده یا رهبران کشورهای اسلامی یا غیراسلامی در اختیار ما گذاشته‌اند یا اخباری که مذاکره‌کنندگان ایرانی در گفت‌وگو با مقامات لیبی به دست آورده و در اختیار ما گذاشته‌اند همگی دال بر زنده‌بودن امام موسی صدر و زندانی بودن ایشان در لیبی است. یکی از مهم‌ترین این اخبار، خبری است که در سال 1987 رئیس سابق سازمان اطلاعات و امنیت لیبی اعلام کرد. او به‌دلیل اختلاف با قذافی و ترس از اعدام، شبانه به انگلیس فرار کرد، در آنجا کنفرانس مطبوعاتی تشکیل داد و اعمال وحشیانه قذافی را فاش کرد. یکی از این اقدامات ربودن امام موسی صدر و حبس ایشان در زندان سبها بود. این یعنی اینکه امام موسی صدر دست‌کم 10 سال بعد از ربوده شدن زنده بوده‌اند. خبر بعدی در سال 2002 اعلام شد. در این سال رژیم قذافی بیش از 300 زندانی را آزاد کرد که در میان آنها زندانیان لیبیایی، فلسطینی یا غیرلیبیایی بودند. آنها بین 18 تا 30 سال در زندان‌های لیبی بودند و بعد از آزادی، بعضی از آنها که توانستند به خارج از کشور بروند در مصاحبه‌های مطبوعاتی، آنچه بر آنها و زندانیان دیگر در زندان‌های رژیم قذافی رفته‌بود را فاش کردند. در این کنفرانس، آنها گفتند که امام موسی‌ صدر را در زندان ابوسلیم در ماه رمضان دیده‌اند.

  • آیا این اطلاعات از سوی مجامع بین‌المللی جدی گرفته شد؟

اطلاعاتی که این افراد داده‌اند از سوی حقوقدانان بررسی شد و به انتشار گزارش سازمان عفو بین‌الملل منجر شد. این سازمان از آن سال به بعد به‌صورت مرتب و سالانه موضوع ربودن امام موسی صدر را توسط رژیم قذافی پیگیری می‌کند. 2سال پیش، منابع اطلاعاتی اخباری را در اختیار خانواده امام موسی صدر گذاشتند که آنها هم از زنده بودن ایشان حکایت دارد. اما دلیل سخن این مقام لیبیایی را باید با نگاهی به تجربه همه انقلاب‌های مردمی بررسی کرد. وقتی رژیمی در حال سقوط است، دیگران برای بیان جنایت‌های آن رژیم و خطاهایش نیازمند به مصداق‌های شناخته شده می‌شوند. این مقام هم برای نشان‌دادن چهره مخوف قذافی این حرف را زده‌است اما فرماندهان ارتشی که در روزهای اخیر به مردم لیبی پیوستند و از حکومت جدا شدند، زنده بودن امام موسی‌صدر را تایید کرده‌اند. اطلاعات این فرماندهان نظامی محکم‌تر و قابل استنادتر است.

  • دادگاهی قرار است در روزهای آینده در لبنان به‌صورت غیابی قذافی را در ارتباط با ربودن امام موسی صدر محاکمه کند. این محاکمه به چه صورت است؟

این دادگاه قرار است 13اسفند‌ماه در لبنان برگزار شود. قبلا هم دستگاه قضایی لبنان احکام مجرمیت قذافی را در این پرونده اعلام کرده‌ است. در احکام قبلی آمده‌است که ربودن امام موسی صدر توسط قذافی، نوعی اقدام علیه امنیت ملی لبنان است. اکنون این دادگاه برای اعلام حکم محکومیت قذافی است.

کد خبر 129061

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز