همشهری آنلاین: وزیر کشور در مورد بررسی موضوع «انتقال پایتخت» با توجه به خطر پذیری شهر تهران گفت: فعلا این موضوع در دستور کار نیست، بلکه سبک سازی جمعیت شهر تهران را از طریق برخی طرح‌ها پیگیری می‌کنیم.

 به گزارش ایسنا، مصطفی محمد نجار در اولین جلسه "کارگروه‌های استانی ستاد مدیریت بحران کشور" که به گفته رئیس ستاد مدیریت بحران پس از چند سال تشکیل می‌شد، با اعلام اینکه با تشکیل سازمان مدیریت بحران، فضای آمادگی در مقابل حوادث بهبود یافته است، اظهار کرد: در حال حاضر تا حدود زیادی شرایط برای آمادگی در مقابل حوادثی نظیر سیل و یا زلزله ارتقاء داشته است، به نحوی که در زلزله‌های پنج ریشتری اخیر نه تنها خسارات جانی نداشته‌ایم، بلکه به دلیل مقاوم سازی مسکن‌های روستایی، کمترین میزان خسارت مالی نیز وارد شده است.

 وی با بیان اینکه باید میزان برگشت پذیری مناطق حادثه دیده بیشتر شود، خاطر نشان کرد: ترمیم نهادهای محلی و نیز گسترش همکاری‌های مردمی در زمان بروز حادثه اهمیت زیادی دارد و باید نسبت به آن توجه جدی صورت گیرد.

 وزیر کشور در ادامه بر به روز شدن دانش مدیریت بحران و استفاده از پروژه‌های مدیریتی با همکاری دانشگاه‌ها و نخبگان تاکید کرد.

 وی در عین حال به اهمیت گسترش صنعت "بیمه" تاکید کرد و یادآور شد: درست است که اشکالاتی در این زمینه وجود دارد، اما می‌توان با شناسایی ایرادات و مسایل مرتبط با آن این مساله را حل کرد و اگر لازم بود، می‌توانیم در دولت مصوبه و یا پیگیری‌های لازم را داشته باشیم.

 نجار در ادامه با اشاره به اطلاع رسانی بهنگام در زمان حادثه، اظهار کرد: به عنوان مثال مشاهده شده که در زمان بروز حادثه برخی ارگان‌ها اقدام به مقابله با اطلاع رسانی می‌کنند و ما در این بخش ضعیف هستیم.

 وی همچنین در پایان این جلسه با حضور در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه رییس جمهور سال گذشته 100 میلیارد تومان را برای پیگیری برخی دغدغه‌های مهم شهر تهران اختصاص داد که این اعتبار برای برخی کسری‌ها و کمبود‌های ردیف‌های اعتباری، تکمیل پایگاه‌های اقماری و نیز ساماندهی وضعیت مراکز بهداشتی و درمانی و نیز در حوزه امداد و نجات بوده است.

 وزیر کشور در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به خطر پذیری شهر تهران موضوع «انتقال پایتخت» هنوز بررسی می‌شود یا نه؟ پاسخ داد: فعلا این موضوع در دستور کار نیست، بلکه سبک سازی جمعیت شهر تهران را از طریق برخی طرح‌ها نظیر دورکاری و نیز ارائه تسهیلات لازم برای مامور شدن کارمندان به شهرهای دیگر پیگیری می‌کنیم.

 وی اضافه کرد: با توجه به سیاست عدالت محوری دولت دهم موضوع توزیع عادلانه امکانات در سایر شهرستان‌ها و کنترل مهاجرت معکوس کماکان پیگیری می‌شود، اما دولت در روند سبک سازی شهر تهران هیچ اجباری ندارد، بلکه از سیاست‌های تشویقی استفاده می‌کند.

 نجار همچنین در پاسخ به اینکه آیا برای نوسازی و بازسازی «بیمارستان‌های فرسوده شهر تهران» که در جریان آخرین سفر دولت به شهر تهران مورد تاکید قرار گرفته بود، اقدامی صورت گرفته یا خیر؟ توضیح داد: این موضوع باید از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیری شود و بودجه لازم برای آن اختصاص یابد.

کد خبر 128671
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز