هزاران دانش‌آموز مدارس مناطق زلزله زده کرمان به‌دلیل تخریب و فرسودگی مدارس و استمرار پس لرزه‌های فهرج و ریگان در زمستان سرد کویر در فضای باز تحصیل می‌کنند.

آموزش در فضای باز

به گزارش مهر، در حالی‌که بروز زمین لرزه6.5  ریشتری در شرق کرمان در شهرستان‌های ریگان، فهرج و برخی مناطق شهرستان بم از جمله نرماشیر خسارات سنگینی به جا گذاشت ، پس از گذشت 17 روز از این زلزله مردم منطقه با مشکلات فراوانی رو بروهستند.بروز بیش از 120 پس لرزه طی تنها چند روز در این منطقه و خاطره زمین لرزه مهیب بم و ریگان موجب بروز هراس در مردم این منطقه شده است به‌طوری‌که همچنان بسیاری از مردم حتی در طول شب‌های سرد زمستان ترجیح می‌دهند بدون چادر در حیاط خانه‌ها بخوابند.

در حالی‌که هزار و 800 واحد مسکونی در ریگان و هزار و 150 واحد مسکونی در فهرج دچار خسارت شده‌اند تنها 600چادر در ارتفاعات ریگان بین عشایر توزیع شده است.طبق اعلام مسئولان، بیش از هزار دانش‌آموز فهرجی، 5هزار دانش‌آموز ریگانی و 4هزار و 500 دانش‌آموز نرماشیری از ترس بروز زمین‌لرزه مجدد حاضر به تشکیل کلاس در مدارس خسارت دیده و فرسوده این شهرستان‌ها نیستند و با وجود هوای سرد مناطق کویری و کوهستانی در فضای باز تحصیل می‌کنند.

این درحالی است که با تلاش مسئولان محلی تعدادی چادر در فهرج برای دانش‌آموزان برپا شده است اما دانش‌آموزان ریگانی و نرماشیری از وجود این چادرها بی‌نصیب مانده‌اند و بهترین راه برای حل این مشکل در کوتاه مدت توزیع کانکس و در کنار آن شروع سریع ساخت مدارس مستحکم در این مناطق است.

فرماندار ریگان درخصوص وضعیت مدارس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در کرمان اظهارداشت: در زمین لرزه 6.5 ریشتری متأسفانه تعداد زیادی از مدارس دچار خسارت شدند که در مجموع 10مدرسه به هیچ وجه قابل استفاده مجدد نیستند.محمد برزنگ افزود: برخی از مدارس غیراستاندارد هستند و بسیاری از مدرسه‌ها نیز دچار ترک خوردگی شده‌اند. وی ادامه داد: در مناطق عشایری نیز ده‌ها مدرسه چادری وجود دارد.

26 مدرسه خشت و گلی و خسارت دیده در فهرج

فرماندار فهرج نیز درخصوص وضعیت مدارس این شهرستان گفت: با وجود اینکه مرکز زمین لرزه، فهرج اعلام شد اما تا‌کنون هیچ چادری به عنوان مدرسه موقت درنظر گرفته نشده است.حسین زین الصالحین ادامه داد: بیش از 26 مدرسه غیرمقاوم در فهرج وجود دارد و همچنین تعدادی از مدارس نیز دچار ترک‌خوردگی شده‌اند.

5000 دانش‌آموز ریگانی در فضای باز تحصیل می‌کنند

مدیر آموزش و پرورش ریگان در نشست شورای آموزش و پرورش این شهرستان اظهار داشت: تنها در ریگان 5هزار و 162 دانش‌آموز کلاس‌های درس را در فضای باز تشکیل می‌دهند.اصغر پارسا در ادامه خواستار توزیع کانکس در مدارس ریگان شد.
وی گفت: از 52 مدرسه خشت و گلی ریگان همه این مدارس بین 20 تا 100 درصد خسارت دیده‌اند و با توجه به ادامه زمین‌لرزه‌ها حضور در این مدارس امکان ندارد.

4500دانش‌آموز نرماشیری همچنان در انتظار کانکس

مسئول آموزش و پرورش نرماشیر نیز از ادامه تحصیل 4 هزار و 500 دانش‌آموز این منطقه در فضای باز و سرمای شدید خبر داد.
عباس حدادیان در این خصوص گفت: مدرسه‌های خشت و گلی و ترک خوردگی مدارس این منطقه برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان مشکلاتی ایجاد کرده است.

این مسئول از آسیب شدید زلزله به 57 مدرسه خشت و گلی نرماشیر خبر داد و گفت: هم‌اکنون یک سوم دانش‌آموزان نرماشیر با مشکلاتی مواجه شده‌اند. وی تعداد کلاس‌های آسیب دیده در زلزله را260 مورد عنوان کرد و خواستار بازسازی سریع آنها شد.

کد خبر 125129

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز