همشهری آنلاین: بیست و دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر 18 آذر با اجرای گروه‌های مختلف و ارائه گزارش دبیر جشنواره در تالار وحدت به کار خود پایان داد.

 به گزارش همشهری آنلاین، در ابتدای مراسم ارکستر سمفونیک تهران پس از اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران، قطعه «کجایید ای شهیدان خدایی» اثر هوشنگ کامکار را به رهبری نادر مشایخی اجرا کرد. فاضل جمشیدی تکخوان این قطعه بود.

در ادامه فیلمی کوتاه که در واقع تیزر جشنواره موسیقی فجر بود و دراین مدت در سالن‌های سینما به نمایش در می‌آمد، برای حاضران بر روی پرده رفت.

سپس نوبت به اجرای تکنوازی دوتار نورمحمد درپور تکنواز صاحب نام خراسانی رسید. درپور از جمله خنیاگران و نوازندگان صاحب سبک موسیقی خراسان است که پنجه های وی بر دو تار شفاف و شمرده و البته پر مطلب و محتوی است.

طاهر یارویسی نوازنده پیش کسوت تنبور از کرمانشاه دیگر نوازنده محلی بود که در این بخش به اجرای برنامه پرداخت. پس از درگذشت استاد زنده یاد، امرالله شاهمرادی، طاهر یارویسی را باید یکی از شاخص ترین پیشکسوتان موسیقی تنبور در این منطقه به شمار آورد.

یارویسی دو سال قبل در آلمان هم د رجشنواره موسیقی مذهبی به اجرای برنامه پرداخته بود که اجرای شگفت انگیزش، بسیار مورد توجه رسانه‌ها و نیز موزیسین‌های شناخته شده آلمانی و اروپایی قرار گرفت.

در ادامه نماآهنگی با عنوان «یاد یاران» پخش شد. نماآهنگی که در آن از چند تن از چهره های نامی موسیقی ایرانی که در فاصله جشنواره سال گذشته و امسال از این دنیای خاکی رخت برکشیدند. نخستین این چهره ها استاد علی تجویدی بود که در اواخر سال قبل دار فانی را وداع گفت، اوایل سال جاری هم (5 فروردین) استاد منوچهر همایون پور به دیار فانی شتافت و در ماه گذشته هم بابک بیات و نیز ناصر عبداللهی به جمع رفتگان پیوستند. نمآهنگ یاد شده اگر چه با شتاب تهیه شده بود اما حسن سلیقه دست اندرکاران جشنواره را نمایان ساخت که این سنت هر ساله را پاس داشتند.

 در ادامه گروه کر مهرگان و ارکستر بانوان مهر نوا به اجرای قطعاتی در موسیقی کلاسیک ونیز موسیقی سنتی پرداختند.

بولتن تصویری که فعالیتهای مختلف ستاد اجرایی جشنواره را نمایش می داد از دیگر بخشهای مراسم اختتامیه بود.

سپس کامیبز روشن روان، ‌دبیر جشنواره موسیقی فجر به جایگاه آمد و بیانیه این جشنواره را قرائت کرد.

روشن روان در این بیانیه ضمن ارائه پیشینه ای از جشنواره موسیقی فجر و تاکید بر این  نکته که جشنواره فجر تنها منفذی بود که  تا قبل از فتوای تاریخی حضرت امام خمینی (ره)، اهل موسیقی از آن طریق کارشان را ارائه می دادند گفت: این جشنواره بابی را فراهم آورد تا سیاست‌های کلان موسیقی و الگوهای حمایتی و نظارتی بر انواع موسیقی در آن شکل بگیرد.

روشن روان با اشاره به بخشهای مختلف جشنواره موسیقی امسال چون موسیقی دستگاهی، اقوام ایرانی، جوان، بانوان، پژوهش و سخنرانی ،کلاسیک، ارکسترها و بخش بین الملل گفت: در تمامی بخش‌ها و با توجه به رویکرد وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و نیز دفتر امور موسیقی وشعر این وزارتخانه به موسیقی فاخر و حمایت از جریان مبتنی بر فرهنگ ملی و اندیشه های اعتقادی و ترویج موسیقی اصیل و ریشه دار ،‌ما نیز سعی کرده‌ایم  که در انتخاب گروهها این شاخص ها را ملاک و معیار قرار دهیم.

روشن روان در پایان جشنواره موسیقی فجر را محلی برای ارزیابی آسیب شناسانه موسیقی ایران در تمامی نحله های آن دانست وابرازامیدواری کرد که جشنواره سال آینده با کیفیتی بهتر از این جشنواره برگزار شود.

پس از سخنان روشن روان ، گروه موسیقی شیلی به اجرای برنامه پرداخت که بااستقبال وتشویق حاضران روبرو شد.

در حاشیه:

-برنامه ها با نیم ساعت تاخیر شروع شد.

- پیش از شروع برنامه برخی از اهالی موسیقی به همراه معاون هنری وزیر در طبقه دوم تالار وحدت ملاقاتی با رئیس بخش شورای موسیقی یونسکو داشتند که برخی از خبرنگاران هم در این دیدار حضور داشتند. مهم‌ترین نکته این دیدار پیشنهاد ایمانی خوشخو برای ایجاد دفتری برای بخش موسیقی یونسکو در ایران بود که رئیس شورای جهانی  موسیقی ضمن استقبال از این پیشنهاد، گفت که برای پذیرش این پیشنهاد باید با دست اندر کاران یونسکو مشورت کند.

درمراسم اختتامیه از چهار فعال موسیقی در بخشهای مختلف تجلیل شد. دکتر مصطفی کمال پورتراب، مولف و مدرس شناخته شده موسیقی، محمد رضا جعفری، صدابردار پیشکسوت موسیقی، دولو عکاس پیشکسوت موسیقی و رامین صدیقی، مدیر نشر موسیقی هرمس (ناشری که آلبوم به تماشای آبهای سفید حسین علیزاده و گاسپاریان را که نامزد جایزه گرمی شده است  این ناشر انتشار داده است) چهار هنرمندی بودند که از آنها تقدیر به عمل آمد.

پیش از این شایع شده بود که استاد حسن کسایی هم از جمله افرادی است که قرار است از آنها تقدیر و تجلیل به عمل آید اما از قرار استادکسایی به دلیل بیماری از حضور در مراسم عذر خواست.

-وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز سخنانی بسیار کوتاه گفت و بر حمایت وزارت ارشاد از موسیقی فاخر تاکید کرد.

- برخی از هنرمندان از نحوه توزیع کارت اختتامیه گله مند بودند. از جمله اینها حسین علی شاپور خواننده گروه غوغا بود که می گفت کارتی برای سرپرست و آهنگساز این گروه (محسن نفر) نفرستادند. منصوره ثابت زاده، پژوهشگر شناخته شده موسیقی نواحی و رئیس پیشین کانون پژوهشگران هم از جمله منتقدان نحوه توزیع کارتهای اختتامیه بود.
- برای نخستین بار در طبقه دوم تالار وحدت 300 صندلی چیده شده بود تا اگر تعداد تماشاگران بیش از ظرفیت سالن شد از طریق ویدئو پروجکشن و پرده ای بزرگ برنامه ها را برای آنها پخش کنند.

- برای نخستین بار مراسم اختتامیه به صورت مستقیم از شبکه صدا پخش شد. در کل رسانه های صوتی و تصویری و حتی مکتوب واینترنتی پوششی مناسب به برنامه های جشنواره دادند.

- دست اندرکاران شبکه دوم سیما هم با آوردن تیمی سیار در طبقه دوم مستقر شده بودند و در این ده شب برنامه ها را پوشش می دادند. آخرین برنامه این گروه برگزاری میزگردی با حضور کامبیز روشن روان (دبیر جشنواره)، بابک رضایی (مدیر اجرایی جشنواره) و سید ابوالحسن مختاباد (روزنامه نگار منتقد و دبیر و سخنگوی کانون پژوهشگران خانه موسیقی) در همین محل بود که شب گذشته صورت گرفت و قرار است عصر بیستم دی ماه از شبکه دوم سیما پخش شود.

کد خبر 12852

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز