گروه اقتصادی: پس از انتشار اخبار مطرح شده در زمینه دستور شورای‌عالی نظارت به هیات نظارت اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن برای تعویق زمان برگزاری انتخابات از چهارم اسفند ماه امسال به 26 اردیبهشت ماه سال آینده، تازه‌ترین خبرها حاکی از تغییر این رویکرد و برگزاری انتخابات در موعد مقرر یعنی 4‌ اسفند ماه امسال است.

محمد مهدی راسخ

در این‌باره با محمد مهدی راسخ، دبیر کل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • آخرین وضعیت برگزاری انتخابات اتاق‌های بازرگانی چیست؟

براساس آخرین تصمیم‌گیری‌ها انتخابات اتاق‌های بازرگانی 4 اسفند ماه امسال در اتاق‌هایی که حد نصاب لازم برای برگزاری این انتخابات وجود داشته باشد، برگزار خواهد شد. براساس آیین‌نامه انتخاب اتاق، برای برگزاری انتخابات می‌بایست دوبرابر تعداد افرادی که باید انتخاب شوند داوطلب وجود داشته باشد و درصورتی‌که این تعداد داوطلب ثبت‌نام نکرده باشند، انتخابات این اتاق‌ها به تعویق می‌افتد.

  • دستور شورای‌عالی نظارت به هیات نظارت برای تعویق انتخابات با چه استدلالی صادر شده است؟

از اینکه شورای‌عالی نظارت چنین دستوری داده باشد، اطلاعی ندارم اما انجمن نظارت اتاق‌های بازرگانی احساس کرده بود به‌دلیل آنکه رای وکالتی برداشته شده، در برخی استان‌ها که فواصل بین شهرستان‌ها زیاد است احتمال انصراف تعدادی از داوطلبان وجود دارد و به همین دلیل تعویق انتخابات مطرح شده بود اما با مذاکراتی که بعد از این اعلام نظر صورت گرفت مقرر شد که انتخابات اتاق‌ها در همان تاریخ قبلی برگزار شود.

  • تاثیر تعویق این انتخابات بر عملکرد اتاق‌های بازرگانی چه بود؟

اگر این انتخابات به تعویق می‌افتاد به‌طور قطعی تاثیر منفی بر وجهه اتاق‌های بازرگانی داشت؛ چراکه تا‌کنون انتخابات اتاق‌ها هرساله در اسفند ماه برگزار شده و از سوی دیگر همه مراحل ثبت‌نام و بررسی‌ صلاحیت‌ها سپری شده، همه کارهای اجرایی صورت گرفته و حتی تاریخ برگزاری این انتخابات نیز اعلام شده بود که با این شرایط انجام انتخابات در موعد مقرر الزامی بود.

 

  • نظر شما در مورد حضور شرکت‌های شبه‌دولتی در انتخابات چیست؛ بخش خصوصی تا چه حد نگران این موضوع است؟


برای مشارکت در انتخابات برخی مدیران شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی نیز ثبت‌نام کرده‌اند که انتظار داریم این افراد خودشان کناره‌گیری کنند تا نهادی که متعلق به بخش خصوصی است در اختیار این بخش باقی بماند؛ ضمن اینکه اگر کناره‌گیری نکنند نتایج شمارش آرا مشخص‌کننده تمایل یا عدم‌تمایل اعضای اتاق‌های بازرگانی به باقی ماندن یا خروج آنها از پارلمان بخش خصوصی خواهد بود.

  • آیا منع قانونی برای حضور شبه‌دولتی‌ها در انتخابات اتاق وجود دارد؟

از نظر قانونی منعی برای حضور شرکت‌هایی که عضو اتاق هستند در انتخابات وجود ندارد اما از آنجا که دولت در بسیاری از امور تصدی دارد و اتاق‌های بازرگانی متعلق به بخش خصوصی است تا بتواند دیدگاه‌های خود را منعکس کند - ضمن اینکه اکنون در اتاق تهران 20 نماینده بخش دولتی حضور دارند - بهتر است اجازه دهند تا 40 نماینده باقیمانده این اتاق از بین فعالان بخش خصوصی انتخاب شوند. همچنین امیدواریم نتایج انتخابات به‌گونه‌ای باشد که اتاق از اختیار بخش خصوصی خارج نشده و بخش خصوصی واقعی به این جایگاه راه پیدا کند.

کد خبر 128502

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز