انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور پس از کش‌وقوس‌های فراوان فردا برگزار خواهد شد. این انتخابات با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و فعال‌شدن پدیده‌ای به‌نام شبه‌دولتی‌ها در اقتصاد کشور از اهمیت بالایی برخوردار است

محمد کاشانی

پیرامون نقش و جایگاه بخش خصوصی در کشور با محمد کاشانی، فعال اقتصادی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • در حال حاضر شرایط بخش خصوصی در کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از آنجا که بخش خصوصی در حال رشد و توسعه است، به‌طور حتم در آینده نقش مهم‌تری را در اقتصاد کشور بر عهده خواهد داشت و در بسیاری از حوزه‌ها بخش خصوصی می‌تواند نقشی استراتژیک را در اقتصاد کشور ایفا کند اما متأسفانه در حال حاضر نگاه بخش خصوصی در کشور ما نگاه کوتاه مدت است. برای مثال انتقال تکنولوژی در کشور ما باید توسط بخش خصوصی صورت بگیرد که متأسفانه کمتر شاهد چنین اتفاقی هستیم.

  • به‌نظر شما ظرفیت‌های بخش خصوصی در کشور به فعلیت رسیده است؟

خیر، در کشور ما بخش خصوصی بزرگی که در بازارهای جهانی حضور داشته باشد وجود ندارد. بخش خصوصی در ایران شامل مجموعه‌های کوچکی می‌شود که هرکدام به‌دنبال درآمد- هزینه خود هستند. برای مثال واردات فعالیتی سود آور محسوب می‌شود و ساده‌ترین کار هم وارد کردن کالایی با برند مشهور است؛ به همین خاطر اکنون بازارهای ما در اختیار برندهای خارجی قرار گرفته است و ما برندهای محلی خود را از دست داده‌ایم که یک نمونه شاخص آن بازار لوازم خانگی است که در آن برندهای خارجی بازارهای داخلی را اشغال کرده‌اند.

  • چگونه می‌توان وضعیت بخش خصوصی در کشور را بهبود بخشید؟

باید از طریق اتاق بازرگانی طوری عمل کنیم که اگر قرار است اقدام به واردات کنیم در کنار آن انتقال تکنولوژی به کشور صورت بگیرد و همچنین بازارهای دیگری در منطقه هم در اختیار ما قرار بگیرد. به‌نظر من اتاق بازرگانی می‌تواند به تحقق ظرفیت‌های بخش خصوصی کمک کند. به‌طور کلی بخش خصوصی ما نگاه محلی دارد و کمتر نگاه جهانی در آن به چشم می‌خورد. تفکر ما تفکر محلی است و طرح‌های توجیهی برای بازارهای محلی تهیه می‌شود. تفکر ما تهاجمی نیست و به نوعی تدافعی است. نیاز است که نگاه ما به بازارها تهاجمی و جهانی شود. همچنین الزامات قانونی برای بخش خصوصی تعیین نشده است که آن را مجبور به سرمایه‌گذاری در راستای استراتژی‌های کلان کند.

  • ارزیابی شما از اجرای سیاست‌های اصل 44 چیست؟

اصل 44 قانون اساسی باید اجرا شود اما اینکه سهامداران از یک تشکل به تشکل دیگری منتقل شوند الزاما پاسخگوی نیاز ما نیست. البته تا همین حد هم اصل 44 نسبتا خوب اجرا شده است و باید روند انتقال شرکت‌ها به بخش خصوصی همچنان ادامه یابد.

 

کد خبر 128854

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز