همشهری آنلاین: رییس‌جمهور سه‌شنبه شب از طریق شبکه اول سیما و شبکه رادیویی ایران، پس از اخبار ساعت 21 به صورت مستقیم با مردم در مورد مهمترین مسائل داخلی و خارجی سخن گفت.

محمود احمدی‌نژاد در ارزیابی خود از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: در سطح ملی، ملت ایران عالی کار کرد؛ نه اینکه در گوشه و کنار ضعف و اشکالی نیست زیرا طبیعی است که در یک طرح مهم، مشکلاتی هم پیدا شود ولی نمره مردم در نحوه برخورد و همراهی آنها با اجرای این طرح عالی بود.

وی افزود: کشورهای زیادی مراقب اجرای این طرح در کشور ما بودند؛ هم کشورهایی که این طرح را اجرا کرده‌اند و هم کشورهایی که هنوز این طرح را اجرا نکرده‌اند. من این کلمه و نمره عالی را از زبان آنها می‌گویم. آنهایی که این طرح را اجرا نکرده‌اند، نگرانند و به دنبال این هستند که ببینند ایران موفق می‌شود و بیایند از ما الگو بگیرند و الان هم دارند با کارشناسان و دانشمندان ما بحث می‌کنند تا بتوانند این طرح را اجرا کنند. آنها به من گفتند که عالی بود و بعضی از کشورهایی هم که اجرا کرده بودند باز هم گفتند عالی بود.

به گزارش ایسنا ، رییس‌جمهور با بیان این‌که دستاوردهای فراوانی در این طرح داشتیم، یکی از این دستاوردها را کنترل مصرف دانست و اظهار کرد: همه می‌دانستیم که مصرف در ایران بسیار بالا و فزاینده است؛ به طوری که برای مثال در زمینه مصرف برق هر سال 6/ 7 افزایش داشتیم ولی الان نه‌تنها افزایش نداریم بلکه نزدیک به 10 درصد کاهش داریم و تازه در فصل زمستان و در دوره کم‌مصرف هستیم و مصرف الان ما عملا نصف است و در تابستان مصرف بسیار بالاتر می‌رود.

احمدی‌نژاد اضافه کرد:‌ در بحث بنزین هم مشابه همین مساله را شاهد هستیم. متوسط مصرف روزانه ما در این دو ماه، حدود 51 میلیون لیتر بوده است و تازه هنوز سهمیه‌های 100 تومانی هم وجود دارد و انشاالله برای شب عید هم هدیه‌ای به مردم می‌دهیم. سال گذشته متوسط مصرف بنزین در همین فصل، 65 میلیون لیتر بوده است و می‌بینیم که کاهش داشته‌ایم و ما فکر می‌کنیم وقتی سهمیه 100 تومانی تمام شد، باز هم این مصرف پایین‌تر می‌آید. این یک اتفاق عظیم است و مشابه این اتفاق را در مصرف گازوئیل، گاز، نفت سفید، گاز مایع و نان شاهد هستیم.

وی با اشاره به کیفیت و مصرف نان در کشور اظهار کرد: مساله مصرف نان یکی از مشکلاتی بود که همیشه با آن مواجه بودیم. در این دو ماه مصرف گندم کشور 28 درصد کاهش پیدا کرده است. البته هنوز به کیفیت مطلوب نان نرسیده‌ایم ولی در نهایت هم کیفیت بهتر می‌شود و هم پول ناشی از کاهش مصرف به جیب افراد و ملت می‌رود.

رییس‌جمهور کاهش فاصله طبقاتی را از دیگر دستاوردهای طرح تحول اقتصادی عنوان کرد و افزود: یکی از نگرانی‌های همیشگی ما فاصله طبقاتی بوده است و این‌که چرا باید عده‌ای محروم باشند و آنهایی هم که دست‌شان به جیب‌شان می‌رسد، نیز همیشه ناراحت بوده‌اند که چرا یک عده فقیر هستند. اگر یک سال زودتر این طرح را شروع می‌کردیم - یعنی می‌خواهم به دستاورد یک سال دیگر اشاره کنم - ضریب جینی ما زیر 34 صدم می‌آمد، در حالیکه هدف برنامه پنجم، 35 صدم است. فاصله طبقاتی به شدت کاهش پیدا کرده است و هدف برنامه پنجم محقق شده است و این یک اتفاق بزرگ است. این مساله موجب ایجاد عدالت می‌شود و وقتی عدالت بیاید، محبت ایجاد می‌شود و در نتیجه استحکام ملی بیشتر می‌شود و سایر ویژگی‌های انسان شکوفا خواهد شد و معادلات دنیا عوض خواهد شد.

احمدی‌نژاد ادامه داد: یکی دیگر از دستاوردها، تغییر رفتارهاست. الان جنب و جوش شروع شده است و صنعتگران ما سیستم‌های خود را عوض می‌کنند. مردم به فکر پنجره‌های دوجداره افتاده‌اند و به کیفیت محصولاتی که می‌خرند و به مصرف آنها توجه بیشتری می‌کنند و این دستاوردها در چند سال آینده بیشتر هم خواهد شد.

وی جلوگیری از قاچاق سوخت را از دیگر دستاوردهای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها برشمرد و اظهار کرد: طبق گزارشی که به ما داده‌اند، سه میلیارد دلار سوخت قاچاق نشده است و این تازه در گام اول است؛ چرا که مردم به کارهای خود نظم داده‌اند و راه آنها (قاچاقچیان سوخت) بسته شده است.

رییس‌جمهور افزود: یکی دیگر از دستاوردها، ایجاد فرصت برای کارهای بزرگ است. ظرفیت بزرگی که ملت از خود نشان داد به این معنی است که در ایران کارهای بزرگی می‌شود، کرد. دستاورد دیگر، ارتقای اقتدار ملی است و ایران در دنیا درخشید و عملا یک چیز دیگر شد؛ چرا که همه در دنیا دیدند 75 میلیون جمعیت با هم تصمیم گرفتند که یک کار خوب انجام دهند و این از چشم دنیا پنهان نمی‌ماند و موجب می‌شود که اثرگذاری ما در جهان بیشتر شود. البته ما هنوز باید جلوتر برویم و گام‌های مهمی از این طرح به‌خصوص در صنعت در حال پی‌ریزی است و این تازه شروع کار است.

چندین توطئه در راستای اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها خنثی شده است

رییس‌جمهور در ادامه این گفت‌وگو اظهار کرد: برخی می‌گفتند که اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در ابتدای راه مشکل است اما بعد خوب می‌شود. در حال حاضر که با رشادت و حضور مردم در ابتدای راه موفق شدیم، همان‌ها می‌گویند بعدا بد می‌شود.

وی افزود: بر اساس محاسبات و برنامه‌ریزی‌هایی که صورت دادیم تا هشت دهک جامعه قدرت خریدشان بالا می‌رود؛ منتهی به این شکل که دهک هشتم کمتر و دهک اول بیشتر قدرت خریدش افزایش می‌یابد.

احمدی‌نژاد با اشاره به قبض‌های جدیدی که برای آب، برق، گاز و ... صادر شده است، خاطرنشان کرد: در مورد قیمت گاز باید گفت که در حال حاضر با توجه به آنکه در فصل سرما هستیم، اوج قیمت است و با گرم شدن هوا این قیمت کاهش پیدا می‌کند. به‌طور کلی با توجه به پلکانی بودن قیمت‌ها اگر مصرف کاهش پیدا کند، قیمت نیز به صورت تصاعدی کاهش می‌یابد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه دولت مراعات حال مردم را کرده است، تصریح کرد: به عنوان مثال اگر همیشه مهلت پرداخت قبض‌ها 10 روز بوده، اعلام کرده‌ایم که این فرصت 20 روز شود. در برخی استان‌ها نیز اگر بدهی‌های مربوط به ماه‌های قبل در قبض منظور شده، مردم می‌توانند مراجعه کنند تا این مبلغ تقسیط شود.

وی افزود: برخلاف گفته برخی که اعلام می‌کردند با اجرای این طرح 70 درصد تورم ایجاد می‌شود، چنین تورمی نداشته‌ایم. این امر به‌خاطر همراهی مردم و برنامه‌ریزی دولت است. از فروردین به بعد شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود و من این را از روی استدلال و بر اساس برنامه‌ریزی می‌گویم.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه بیت‌المال باید در بین مردم به‌صورت مساوی توزیع شود، در بیان توصیه‌هایی به مردم گفت: اولین توصیه این است که مردم همین رفتار را ادامه دهند. توصیه دیگر این است که به سمت کاهش مصرف برویم و با روش‌های ابتکاری مصرف را در عرصه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی و غیره کاهش دهیم.

رییس‌جمهور ادامه داد: خوشبختانه مردم مراجعه به بازار را به خوبی کنترل کرده‌اند که از این بابت صمیمانه تشکر می‌کنم. یکی از اقداماتی که باید انجام شود، تنظیم دستگاه‌ها مانند تاسیسات گرمایشی ساختمان‌هاست. علاوه بر این کارخانجات خودروسازی نیز باید تغییرات لازم را اعمال کنند تا مصرف خودروها کاهش یابد.

وی با تاکید بر لزوم حفظ همبستگی برای ادامه این مسیر، خاطرنشان کرد: دشمنان از این حرکت مردم بسیار ناراحتند و می‌خواهند آن را به‌هم بزنند، البته نمی‌توانند. در این راستا چندین توطئه خنثی شده است. به عنوان مثال جریانی طراحی کردند تا مرغ و تخم‌مرغ را از بازار حذف کنند و بگویند که این از اثرات اجرای طرح هدفمندی یارانه‌هاست اما موفق نشدند.

احمدی‌نژاد گفت: من به مردم می‌گویم اگر نوساناتی در بازار اتفاق بیفتد، ربطی به اجرای این طرح ندارد بلکه یا ناشی از تغییرات جهانی است که آن را به اطلاع مردم می‌رسانیم و یا کسی در جایی یک پیچ را عمدا یا سهوا اشتباه بسته است.

رییس‌جمهور یادآور شد: ما باید همدیگر را دوست داشته باشیم زیرا عدالت و محبت به‌هم کمک می‌کنند. همه مردم باید دل‌هایشان پر از محبت باشد تا شاهد اجحاف، تقلب و زیاده‌طلبی نباشیم. در مسیر اجرای این طرح مردم نشان دادند که همدیگر را دوست دارند زیرا بسیاری از افرادی که می‌توانستند کارهایی انجام دهند، کاری نکردند. در حال حاضر نیز کسی ورشکست نشده و نخواهد شد زیرا قرار است وضع همه بهتر شود.

وی اظهار کرد: باید روی عدالت پافشاری کنیم زیرا اگر عدالت باشد، همه سود می‌برند و مرفه می‌شوند. من از کسانی که برای دریافت یارانه‌ها ثبت‌نام نکردند تشکر می‌کنم و از کسانی هم که پس از ثبت‌نام، منصرف شدند سپاسگزارم. توصیه من هم این است که افرادی که توانمندترند اجازه دهند بیشتر به طبقات ضعیف جامعه برسیم تا زندگی برای همه زیباتر شود.

رییس قوه مجریه با بیان اینکه خوشبختانه بخش وسیعی از جامعه دست‌شان در جیب‌شان می‌رود، گفت: کسانی که وضع‌شان بهتر است به سایرین فرصت رشد بدهند تا ایران یک الگو باشد.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: دولت همه را دوست دارد. ما همه ملت‌ها به‌ویژه ملت ایران را دوست داریم و می‌خواهیم که تمام 75 میلیون نفر جمعیت در اوج رفاه و آرامش باشند.

باید نظام بانکداری و مالیاتی‌مان را سر و سامان دهیم

احمدی‌نژاد در ادامه این گفت‌وگو با بیان این‌که برای سال آینده برنامه‌های جدیدی داریم، گفت: هدفمند کردن یارانه‌ها باید سه چهار فاز جلوتر برود. ما یارانه‌ها را در حال حاضر دو ماهه به حساب مردم می‌ریزیم و این کار را انجام می‌دهیم که دست مردم خالی نشود. مردم نیز واقعا خوب مدیریت کردند. سیر برداشت‌ها و جابه‌جایی در بانک‌ها را گرفتیم و بررسی کردیم و دیدیم که مردم در این دو ماه منابع را خوب مدیریت کرده‌اند.

رییس‌جمهور با بیان این‌که برای آینده برنامه‌های جدیدی داریم، به مساله اشتغال اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نرخ بیکاری نزدیک به 9 الی 10 درصد است که این خوب نیست. بیشترین نیروی انسانی در دو سال اخیر وارد بازار شده و در سه چهار سال آینده نیز وارد بازار می‌شوند. دولت هم برای اشتغال‌زایی توان خود را تجمیع کرده است. امسال از مرز یک میلیون و 600 هزار عبور کرده، در حالیکه ما دو میلیون و 400 هزار نفر داریم که شغل ندارند یا می‌خواهند شغل‌شان را عوض کنند.

وی با اشاره به تعداد کسانی که تا سال 92 وارد بازار کار می‌شوند، تصریح کرد:‌ اگر بخواهیم دو ساله مشکل بیکاری را حل کنیم، باید سالی دو میلیون و 400 هزار شغل ایجاد کنیم تا در اوایل سال 92 به نرم مناسب دست پیدا کنیم.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که در این ارتباط دولت عزم جدی دارد، گفت: ایجاد صندوق توسعه ملی نیز پیش‌بینی شده که تا پایان سال حدود 15 میلیارد دلار در آن قرار خواهد گرفت و در سال آینده این میزان به 30 میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد و در واقع این علاوه بر سرمایه‌گذاری‌هایی است که انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در واقع ما می‌توانیم با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود ظرف دو سال مشکل چندین ساله و چندین دهه را حل کنیم و من در همین جا از کارآفرینان دعوت به همکاری می‌کنم.

رییس‌جمهور ادامه داد: باید نظام بانکداری و نظام مالیاتی‌مان را نیز سر و سامان بدهیم. در مورد بحث گمرکات نیز دولت اقداماتی را در دست انجام دارد.

احمدی‌نژاد همچنین در پاسخ به سوالی دیگر در مورد چشم‌انداز رابطه ایران و ترکیه گفت:‌ ترکیه و ایران دو کشور بزرگ و دارای ملت‌های بزرگ هستند و سابقه پرافتخاری دارند. ظرفیت پیشرفت و اثرگذاری در مناسبات جهانی را دارند و دو کشور تلاش می‌کنند که مرز مبادلات تجاری را به مرز 30 میلیارد دلار در سال برسانند. شرایط برای تحقق این موضوع فراهم است و سرمایه‌گذاری‌های مشترکی در بحث انرژی، صنعت، گاز و برق انجام خواهد شد. پروژه‌های مختلف مشترکی را دنبال می‌کنیم و در واقع چشم‌انداز خوبی برای گسترش روابط دو کشور وجود دارد. توافقات خوبی حاصل شده است و امیدواریم که در ارتباط با تجارت آزاد نیز به توافق برسیم و تجارت و تبادلات بین دو کشور گسترده‌تر شود.

وی یادآور شد: در آینده منطقه و جهان جایگاه ایران و ترکیه بالا خواهد بود.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این‌که به نظر می‌رسد دولت در مورد تهران به خصوص مشکل آلودگی و ترافیک هیچ برنامه‌ای ندارد، گفت: چنین نیست، برنامه دارد.

حل مشکلات تهران

وی با اشاره به میزان خودروها و مصرف بنزین توسط خودروها در تهران و با بیان این‌که اگر بخواهیم شوفاژها را معادل‌سازی کنیم، حدود چهار میلیون بخاری در تهران در فصل سرما روشن می‌شوند و آنها نیز انرژی مصرف می‌کنند، گفت: در ارتباط با حل این مشکلات از جمله آلودگی باید ما کمک کنیم، مردم نیز کمک کنند. مردم از دستگاه‌های استاندارد استفاده کنند، شوفاژهای خود را تنظیم کنند، خودروهای خود را تنظیم کنند. سازمان محیط زیست نیز برای تغییر آب و هوای استان‌ تهران طرحی را تهیه کرده است.

وی با بیان این‌که دولت به گسترش حمل و نقل عمومی در تهران کمک کرده است و طرح‌هایی که اجرا می‌شود با کمک دولت اجرا می‌شود، گفت: کمک‌های دولت در سا‌ل‌های اخیر حدود چهار پنج برابر کل قبل از این دولت است. در مورد مترو نیز دولت کمک‌های خوبی انجام داده است. در مورد متروی تهران بیش از سه میلیارد دلار فاینانس جدید ارائه شده و من فکر می‌کنم با هدفمند کردن یارانه‌ها و کمک‌ها و کنترل‌هایی که انجام می‌شود، وضع بهتر شود.

احمدی‌نژاد با اشاره به شرایط جغرافیایی تهران و تاثیر آن در آلودگی ادامه داد: یکی از کارهایی که باید انجام شود، این است که جمعیت در شهر و استان تهران پایین بیاید و نباید افزایش پیدا کند و ما نیز در این زمینه موفق بوده‌ایم. منشاء مهاجرت مهار شده است، در سراسر کشور کار انجام شده است، آبادانی انجام شده است و ما باید تشویق کنیم.

وی با اشاره به اهمیت کاهش جمعیت در تهران و این‌که پنج میلیون نفر می‌توانند از استان تهران خارج شوند، گفت:‌ ما طرح شهرسازی جدیدی را برای استان تهران آغاز کرده‌ایم و تلاش می‌شود که از سال آینده کار را شروع کنیم و این طرح جدید را اجرا کنیم تا مردم از آپارتمان‌ها به خانه‌های ویلایی بیایند و این شدنی است.

وی اظهار کرد: من از ملت ایران و همه اقشار صمیمانه تشکر می‌کنم و اگر بتوانم حضوری برسم، دست همه را می‌بوسم؛ چرا که افتخاری بزرگ آفریدند و ما در دنیا عزیز شدیم. برای مثال، رانندگان بسیار خوب رفتار کردند و هیچ باری روی زمین نماند. همین‌طور اقشار دیگر نظیر کشاورزان، صنعتگران، دامداران، کارمندان، کارگران، کسبه، تجار، فرهنگیان، رسانه‌ها و همه خوب عمل کردند. رسانه ملی در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بسیار هوشمندانه عمل کرد و البته هنوز ماموریت ادامه دارد.

رهبری بار اصلی انقلاب را بردوش دارند

احمدی‌نژاد افزود: از رهبری عزیز هم تشکر می‌کنم چرا که ایشان بار اصلی در اداره انقلاب را به دوش می‌کشند و من از ایشان تشکر می‌کنم. همچنین من یک تشکر ویژه از حضرت ولی عصر (عج) دارم؛ چرا که همه تحت مدیریت و هدایت ایشان هستیم.

رییس‌جمهور اضافه کرد: یک بار فردی به من گفت که چطور هدفمند کردن یارانه‌ها اینقدر خوب اجرا شد؟ من به او پاسخ دادم که سه دلیل اصلی داشت که دو دلیل اول تابع علت سوم هستند. علت اول این است که دولت وقت زیادی بر روی این طرح گذاشت و پنج سال کار کرد تا بتواند این طرح را بنویسد و اجرا کند. دلیل دوم حضور مردم، اعتماد آنها به دولت و اعتماد دولت به آنها بود که بدین ترتیب مردم به صحنه آمدند و خودشان کار را به‌دست گرفتند.

وی مدیریت امام زمان (عج) را به عنوان دلیل سوم دانست و گفت: من برای آن فرد دلیل سوم را اینطور استدلال کردم که به او گفتم مسوول عدالت در جهان کیست؟ عدالت‌گستر کیست؟ مگر می‌شود کاری در راه عدالت بدون مدیریت ایشان انجام شود؟ واسطه اجرای عدالت حضرت ولی عصر (عج) است و هیچکس نمی‌تواند عدالت را در عالم پیاده کند و عادل مطلق است که می‌تواند عدالت را پیاده کند.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: هر ملتی که تصمیم بگیرد که در مسیر عدالت قرار بگیرد، به‌طور خودکار تحت مدیریت امام زمان (عج) قرار می‌گیرد و می‌بینیم که به‌طور خودکار همه چیز زیبا پیش می‌رود. بخش عمده‌ای از این کار خارج از اراده ماست و اصلا همه‌اش خارج از اراده ماست و اراده ما هم تحت اراده امام (عج) است. اگر این اندیشه در کشور عمومی شود همه حس می‌کنند که تحت مدیریت انسان کامل و جانشین خدا در زمین هستیم که مظهر همه خوبی‌ها و زیبایی‌هاست و اوست که پیشرفت و عدالت را درست می‌کند.

رییس‌جمهور گفت: من می‌خواهم صمیمانه از ایشان تشکر کنم؛ چرا که دست عنایت و لطف ایشان بالای سر ملت ایران است. بسیاری خود را آماده کرده بودند که با اجرای این طرح، بحران درست کنند و طراحی کرده بودند ولی دیدیم که این طرح به زیبایی اجرا شد و هر جا زیبایی است از ناحیه خدا و واسطه خداست.

حضور باشکوه مردم در راهپیمایی 22 بهمن امسال به نظر بدخواهان خوب نیامد

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در مورد ترمیم کابینه و استیضاح وزیر راه گفت: البته ما این استیضاح را نپسندیدیم. آقای بهبهانی یک وزیر خوب، مردمی و پرکار بودند، استاد این رشته بودند ولی از دولت رفتند، بنابراین ما نیز طبق قانون برنامه اقدام کردیم و باید چند وزارتخانه را ادغام کنیم و احتمالا وزارت راه با وزارت مسکن که هر دو وزارتخانه زیربنایی هستند، ادغام می‌شود و این امر سال آینده انجام می‌شود. البته این کار نهایی نشده ولی احتمالا رخ می‌دهد.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی در مورد حوادث روز 25 بهمن‌ماه در تهران نیز گفت: ملت ایران دشمنان فراوانی دارد. ملتی که می‌خواهد بدرخشد و قله‌ها را فتح کند و مناسبات را عوض کند، دشمن فراوان دارد. حضور باشکوه مردم در راهپیمایی 22 بهمن امسال به نظر بدخواهان، خوب نیامد.

وی ادامه داد: 22 بهمن را مردم مال خودشان می‌دانند و عده‌ای می‌خواستند این پررنگ را کم‌رنگ کنند و اشتباه کردند. البته همانطور که گفتم دشمنی‌ها علیه ملت ایران و دولت فراوان است ولی آنها نتیجه نمی‌گیرند و نمی‌توانند درخشش ملت ایران را کم‌رنگ کنند. کار آنها مثل این است که به خورشید خاک بپاشند و این خاک درون چشم خودشان می‌رود. البته من اینجا در مورد برخی از افراد غیرمطلع چیزی نمی‌گویم، بلکه منظورم برنامه‌ریزان و طراحان آن هستند و به آنها می‌گویم خاک به چشم خودتان برمی‌گردد.

وی تصریح کرد: ملت ایران خود را شناخته و بزرگ است،‌ راه خود را به خوبی شناخته و به این راه ادامه می‌دهد. نه این‌که ضعف و اشکالی نیست. کی گفته که ما در دنیای کمال هستیم؟ من خود بیشتر از همه اشکالات را می بینم، می‌دانم و می‌گویم.

مشایی فردی مومن و زلال است

رییس‌جمهور با بیان این‌که فشار به دولت زیاد است، افزود: عده‌ای‌ نمی‌خواهند در کشور پیشرفت رخ بدهد. می‌بینیم که هر روز شاهد یک شایعه و تهمت علیه دولت هستیم و هر چه می‌خواهند به دولت می‌گویند. چه تهمت‌هایی که به همکاران و نزدیکان من و کسانی که بار اداره کشور بر روی دوش آنهاست،‌ می‌زنند و کسانی که بیشترین کار و تلاش را می‌کنند، بیشتر تحت فشار هستند؛ آقای ثمره، آقای رحیمی و آقای مشایی.

وی تصریح کرد: آقای مشایی فردی پاک، مومن و زلال هستند. دیگران نیز هستند، دارای اندیشه‌های بلند و محکم پای مردم و طرفدار مردم هستند. ساده‌زیست، پرکار و ضداستکبار هستند.

وی با انتقاد از صحبت‌هایی که در مورد مشایی و برخی دیگر از اعضای دولت مطرح می‌شود، افزود: مثلا می‌آیند و تصویر ایشان را در کنار یک مرتاض هندی قرار می‌دهند.

احمدی‌نژاد ادامه داد: در سیما نیز بعضا می‌بینیم این اتفاق رخ داده. سیمای جمهوری اسلامی مال همه است و یک عده فرصت پیدا می‌کنند تا در یک برنامه زنده دیدگاه‌ها و نظرات خود را مطرح کنند ولی بعضا می‌بینیم که در این برنامه‌ها تهمت و افتراهایی به دولت، به من، آقای مشایی و ثمره می‌زنند. این مسائل باید مدیریت شود.

هیچکس به اندازه من از دولت انتقاد نکرده است

رییس‌جمهور در ادامه این گفت‌وگو، اظهار کرد: متاسفانه می‌بینیم که یک جلسه تودیع و معارفه را آن‌قدر بزرگ می‌کنند که تبدیل به خبر اول کشور می‌شود. انگار که یک مسئله مهمی در کشور اتفاق افتاده است. در حالی که مراسم تودیع و معارفه اساسا یک مراسم تشریفاتی است. برخی چیز دیگری از دولت پیدا نمی‌کنند و به این مسائل می‌پردازند.

وی با تاکید بر این‌که من همکارانم را با شناخت و آگاهی انتخاب کرده‌ام و به همین خاطر به‌طور قاطع از آنها حمایت می‌کنم، تصریح کرد: بالاخره ما برنامه روشنی داریم و عناصری که می‌آیند، باید بتوانند این برنامه را انجام دهند و اگر انجام ندادند، من برنامه‌های کشور را فدای افراد نمی‌کنم.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: من همه را دوست دارم و این مثل یک مربی است که نشسته و صحنه را می‌بیند و می‌خواهد برنده شود و کشور را جلو ببرد و به همین خاطر افراد را جابه‌جا می‌کند و اشکالی ندارد که افراد جابه‌جا شوند. ولی برخی این مسائل را تبدیل به یک مسئله عظیم می‌کنند؛ چرا که می‌خواهند با انبوه تهمت‌ها فضا را مخدوش کنند.

رییس‌جمهور در تشریح صحبت‌های خود به مثالی اشاره کرد و گفت: در دنیا نیز دستگاه‌های متعدد رسانه‌ای علیه مردم ایران همین کار را انجام می‌دهند. مثلا خانمی شوهرش را کشته است و در ایران پرونده‌ای برای او درست شده است و تازه در مرحله رسیدگی است و حکمی صادر نشده است. ببینید چه جنجالی در دنیا درست کرده‌اند. به‌طوری که در یکی از کشورهای اروپایی تابلوهای بزرگ زده‌اند و اسم آن خانم را نوشته‌اند و عکس من را هم انداخته‌اند که بگویند احمدی‌نژاد قاتل است. در حالیکه قوه قضاییه ما مستقل است و تازه هنوز حکمی هم صادر نشده است. در یکی از پایگاه‌های جست‌وجو که مشهور هم هست، چند میلیون صفحه فقط عنوان و آدرس مطالبی است که در این مورد تولید کرده‌اند.

وی اضافه کرد: آنها همه این کارها را برای چه انجام می‌دهند؟ برای اینکه می‌بینند ملت ایران دارد جلو می‌رود و می‌خواهند گل‌مالی کنند و خاک بپاشند. یکبار لیستی به یک خبرنگار دادم که در آن نمونه‌های متعددی عنوان شده بود، نظیر اینکه 53 زن در آمریکا دارند اعدام می‌شوند ولی هیچ خبری از آنها منتشر نمی‌شود. زنان ما بسیار متعادل هستند. زنان ما در دنیا یک هستند.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که برخی وقتی می‌بینند یک دولت و ملتی دارد رو به جلو می‌رود، انبوه سنگ‌ها را به سوی او پرتاب می‌کنند، تاکید کرد: این دولت پاک‌ترین دولت تاریخ این کشور است. هیچکس تا الان به اندازه من از دولت انتقاد نکرده است. روسای جمهور قبلی نه تنها از دولت‌های خود انتقاد نمی‌کردند، بلکه حمایت می‌کردند و من تنها کسی هستم که از دولت منتسب به خودم انتقاد می‌کنم.

رییس‌جمهور ادامه داد: البته اشکال هست ولی در کشور حرکت وجود دارد. با این حال می‌بینیم که چه توهین‌ها و تهمت‌هایی مطرح می‌شود. بسیاری از این افتراها جرم و قابل تعقیب است و البته برخی از مدیران من شکایت کرده‌اند. همکاران من چه گناهی کرده‌اند که شب و روز دارند خدمت می‌کنند و هیچ چیز نخواسته‌اند و تنها حقوق خود را می‌گیرند و چیز بیشتری نمی‌خواهند؟

راهی جز ادامه مذاکرات وجود ندارد

به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد در بخش دیگری از این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در پاسخ به پرسشی درباره مذاکرات ایران با گروه 1+5 و این‌که آیا ادامه مذاکرات ثمربخش خواهد بود یا خیر؟ گفت: من فکر می‌کنم که راهی جز ادامه مذاکرات وجود ندارد.

وی ادامه داد: با یکی از مسئولان یکی از کشورهای طرف مذاکره صحبت کردم و به او گفتم که دیگر ظرفیت کش دادن وجود ندارد و حرفی می‌خواستید زده‌اید و تحریم هم که کرده‌اید. به نظر من راهی جز همکاری نیست و برای رسیدن به همکاری نیازمند گفت‌وگو هستیم. ما همیشه گفته‌ایم که آماده گفت‌وگو هستیم و هیچ وقت از گفت‌وگو فراری نبوده‌ایم؛ چرا که منطق روشنی داریم که هر انسان متعادلی آن را می‌پذیرد.

رییس‌جمهور با بیان این‌که مذاکرات استانبول از نظر من مذاکرات خوبی بود، افزود: این‌که انتظار داشته باشیم در یک بار گفت‌وگو مسائل حل و فصل شود، اینطور نخواهد شد؛ چرا که مسائل پیچیدگی‌هایی دارد و انباشته شده و نیاز به ادامه گفت‌وگوهاست. ما مشکلی نداریم، بلکه دیگران مشکل دارند. در مذاکرات استانبول حرف‌ها زده شد و باور من این است که گفت‌وگوها باید معطوف به یک نتیجه مثبت باشد. ما می‌خواهیم برای دوستی و همکاری گفت‌وگو کنیم و نمی‌خواهیم نتیجه گفت‌وگوها، افزایش دشمنی باشد.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه در روند گفت‌وگوها باید گام به گام جلو برویم، اظهار کرد: فکر می‌کنم برخی از این کشورها می‌خواهند که موضوع حل شود ولی برخی از آنها نمی‌خواهند؛ چرا که دوست ندارند ایران یک پله دیگر بالا برود. این یا به خاطر خوی استکباری آنهاست و یا تحلیل آنها غلط است که من فکر می‌کنم، بیشتر به خاطر تحلیل غلط است. دریافتی که آنها از ایران و شراط محیط بین‌الملل دارند، دریافت غلطی است و اشتباه محاسباتی است.

وی اضافه کرد: آنها فکر می‌کردند اگر ما را تحریم کنند، ما زمین می‌خوریم ولی می‌بینیم که امسال تحریم‌های به قول آنها فلج‌کننده اعمال شد اما در همین تحریم، بزرگترین طرح تحول اقتصادی کشور اجرا شد و این نشان می‌دهد که آنها، نه ملت ایران را می‌شناسند و نه ایران را می‌شناسند و نه تحلیل درستی دارند. تحریم برای اجرا شدن نیاز به ساختارهایی دارد و ساختار آن، مناسبات جهانی است؛ در حالی که مناسبات جهانی اصلا در این راستا نیست و ظرفیت اعمال این تصمیمات وجود ندارد.

رییس‌جمهور با بیان این‌که ما دوست نداریم واژه تحریم یا دشمنی مطرح باشد و دنیا این را نمی‌پذیرد، تاکید کرد: همکاری به نفع همه دنیاست. من فکر می‌کنم اگر آدم‌هایی بودند که اشتباه محاسباتی نداشتند و شرایط بین‌المللی را می‌فهمیدند، خیلی بهتر می‌توانستند از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ما در دنیا استفاده کنند.

دنیا به‌سرعت در حال حرکت به سمت جهانی شدن است

دکتر محمود احمدی‌نژاد در ابتدای گفت‌وگوی زنده رادیویی و تلویزیونی که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، فرا رسیدن ماه ربیع‌الاول را تبریک گفت و اظهار کرد: صمیمانه از حضور تاریخ‌ساز و افتخارآمیز مردم در راهپیمایی 22 بهمن که چشم جهان را خیره کرد و عظمت ایران را به صحنه آورد، تشکر می‌کنم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تحولات اخیر در جهان به‌خصوص در خاورمیانه تصریح کرد: تحول جهانی در حال رخ دادن است و واقعیت این است که نظام حاکم بر جهان ضدانسانی و ظالمانه است. نظام سرمایه‌داری تمام استعدادها را در خود کشته و جلوی شکوفایی انسان‌ها را گرفته است و با غارت ثروت ملت‌ها و تخریب فرهنگ، اندیشه‌ و ارزش‌های انسانی چیزی باقی نگذاشته است و در واقع یک دیکتاتوری مدرن است که تمام ویژگی‌های دیکتاتوری را دارد. این نظام، ضد حقیقت بشری است.

رییس‌جمهور با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی تلنگری زد، فطرت‌ها بیدار شد و بیداری در تمام دنیا گسترش پیدا کرد. گرچه ممکن است ادبیات و نحوه بیان آن فرق داشته باشد.

وی با بیان این‌که ملت‌ها از نظام ظالمانه حاکم بر جهان خسته شده‌اند، گفت: ملت‌ها دنبال محبت و پاکی در سایه توحید و عدالت هستند.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که ما شاهد یک حرکت جهانی هستیم و طبیعی است که در منطقه ما نیز انعکاس داشته باشد، گفت: امروز همه باور دارند که حق انسان‌هاست که در امور مشارکت کنند، مدیریت کنند و حرف خود را بزنند.

رییس‌جمهور همچنین به تغییر نگاه انسان‌ها اشاره کرد و گفت: در این دوره مطالبات، معیارها و اندیشه‌های جامعه بشری تغییر کرده و عوامل زیادی در این قضیه موثر بوده‌اند. از جمله کسانی که تلاش کردند ارتباطات را گسترش دهند. انسان، جهانی است و آمده است که جهانی زندگی کند. خدا خواسته است انسان بزرگ باشد، نه کوچک و وقتی که انسان نگاه جهانی داشته باشد، نظام یکسویه و نظامی را که سلطه‌گران تلاش می‌کنند در عرصه جهانی به ملت‌ها تحمیل کنند، نمی‌پذیرد.

وی ادامه داد: در بین ملت‌ها انرژی‌ متراکم شده و نظام سلطه تلاش می‌کند انرژی متراکم شده در بین ملت‌ها را به تصور خود مدیریت کند و به صورت مدیریت شده آزاد و مهار کند، در حالی که اشتباه می‌کند. ممکن است در یک بازه زمانی کوتاه بتواند کاری انجام دهد ولی به طور کلی موفق نخواهد شد و در واقع جوششی که از پایین‌ترین لایه‌های جامعه‌ بشری حاصل شده است را نمی‌توانند مدیریت کنند.

وی افزود: به قول یک دوستی وضعیت آنها مانند تخته ‌پاره‌ای است که در یک رودخانه خروشان حرکت می‌کند و سعی می‌کند با تبلیغات و رسانه و عوامل دیگر مدیریت کند ولی این تخته پاره در دو کیلومتر آن‌طرف‌تر در این رودخانه خروشان محو می‌شود.

وی ادامه داد: این رودخانه حرکت عمومی بشر است که در منطقه نیز خود را نشان داده است و جهانی است؛ البته عجله نداریم که فکر کنیم بلافاصله یک دستاورد آرمانی به دست می‌آوریم و اگر این انتظار را داشته باشیم، ممکن است دچار اشتباه شویم. این اتفاقات در یک بستر درست اتفاق می‌افتد و از طرف دیگر سلطه‌گران در حال دست و پازدن هستند.

رییس‌جمهور با بیان این‌که وقتی که با نگاه جهانی وارد شویم و از یک ریل اجباری خارج شویم، هزاران راه و ابتکار و الگو در برابرمان قرار می‌گیرد، در پاسخ به سوالی در مورد تحریم‌ها علیه ایران و پیشرفت‌های ایران علیرغم وجود این تحریم‌ها، گفت: دنیا به سرعت در حال حرکت به سمت جهانی شدن است و مناسبات جهانی است و رقابت‌های اقتصادی میلی‌متری است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر آمریکا و اروپا دچار بحران سنگین اقتصادی هستند،‌ تصریح کرد: در این شرایط و در این رقابت میلی‌متری اقتصادی، تحریم یعنی چه؟ در واقع این یک نوع عقب‌افتادگی سیاسی است و این کار آنها نشان‌دهنده خشم و دشمنی‌شان با ملت ایران است و من بارها گفته‌ام که این کارها عزم ایرانی‌ها را برای ساختن و کار تقویت می‌کند. یکی از دوستان می‌گفت آنها ما را تحریم کرده‌اند ولی بحران در آنجا و در آن کشورها دیده می‌شود.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که در پی این تحریم‌ها هزینه‌های ملی ما افزایش پیدا نکرده است،‌ گفت: ما شاهد پیشرفت کشور و رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری در کشورمان هستیم و نماد آن بورس است. بورس ما جزء فعال‌ترین بورس‌هاست و حجم مبادلات در روز بالغ بر 80 الی 90 میلیارد است و شاهد حجم مبادلات بالایی هستیم.

کد خبر 128435
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز