شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۳
۰ نفر

مجید مهرابی دلجو: رای مثبت مجلس شورای اسلامی به استیضاح وزیر راه و ترابری و عزل غیابی حمید بهبهانی از یکی از پرسروصداترین وزارتخانه‌های دولت توسط مجلس علاوه بر تمام حاشیه‌هایی که داشت، به‌طور غیرمستقیم اجرای ماده 55 برنامه پنجم توسعه را تسریع بخشید.

هیئت دولت

براساس ماده 55 برنامه پنجم توسعه دولت مکلف است تا پایان سال دوم اجرای برنامه، تعداد وزارتخانه‌ها را از 21 به 17 کاهش دهد. در کنار این ماده، البته مجلس مصوبه دیگری داشت که براساس آن وزارتخانه ورزش و جوانان به مجموع وزارتخانه‌های کشور اضافه می‌شود و از تاریخ تصویب این قانون سازمان‌های تربیت بدنی و ملی جوانان با اعتبارات، نیروی انسانی و امکانات، ادغام و به وزارت ورزش و جوانان تبدیل می‌شوند. تمامی این اتفاقات در کنار عزل منوچهر متکی و جایگزینی علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی شرایطی را به‌وجود آورد که گمانه تغییر و تحولات زیاد در مجموعه‌های تحت نظارت ریاست‌جمهوری تقویت شود.

چیزی نزدیک به 75 روز از برکناری ناگهانی مهرداد بذرپاش از ریاست سازمان ملی جوانان و تلاش ناموفق و پرحاشیه برای انتصاب فرحناز ترکستانی به ریاست سازمان ملی جوانان می‌گذرد. بذرپاش 28 آذرماه برکنار شد. رسانه‌ها دلیل برکناری رئیس سازمان ملی جوانان را در پی انتقاد مهرداد بذرپاش به برخی دخالت‌های اسفندیار رحیم مشایی در امور این سازمان ملی نوشتند و همان روزها رسانه‌ها نام فرحناز ترکستانی، معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت و خواهر زن حمید بقایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را به‌عنوان گزینه جایگزینی بذرپاش معرفی کردند. اما ترکستانی از پذیرش این حکم سرباز زد و حتی مراسم معارفه او که قرار بود برگزار شود لغو شد و پایگاه اطلاع‌رسانی دولت دلیل لغو این برنامه را تداخل برنامه‌های رئیس‌جمهوری اعلام کرد. فرحناز ترکستانی بعد از کش و قوس‌های مکرر بین دولت و او، نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد نوشت و از وی خواست باتوجه به وظایف خانوادگی و ضعف قوای جسمانی، ریاست سازمان ملی جوانان را به شخص دیگری واگذار کند. این کش و قوس‌ها با مصوبه 8 دی ماه مجلس مبنی بر ادغام سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی در یکدیگر و تشکیل وزارتخانه ورزش و جوانان به پایان رسید.

مهرداد بذرپاش اما بعد از این اتفاقات 2حکم گرفت. او ابتدا معاون وزیر نیروی دولت نهم شد. بذرپاش علاوه بر اینکه 11بهمن باحکم فرمانده کل سپاه، قائم مقام پرویز فتاح در بنیاد تعاون سپاه شد، با حکم «علی دارابی» معاون سیما به عضویت شورای راهبردی شبکه سه سیما درآمد تا به این ترتیب حلقه نزدیکان محمود احمدی‌نژاد را ترک کند.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در جلسه 2بهمن 1389 نظر مساعد شواری نگهبان بر تشکیل وزارتخانه ورزش و جوانان را اعلام کرد اما با گذشت نزدیک به 3هفته از اعلام نظر شورای نگهبان درباره تشکیل وزارتخانه ورزش و جوانان، هنوز سرپرست این وزارتخانه جدیدالتأسیس اعلام نشده است. رضایی عضو هیأت رئیسه مجلس و رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی، سعیدلو را برای ورزش کشور خوش‌یمن دانسته و ابراز امیدواری کرده است که او به‌عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان معرفی شود؛ اتفاقی که ظاهرا علی سعیدلو رئیس فعلی سازمان تربیت بدنی نیز چندان بی‌رغبت بدان نیست. سعیدلو تقریبا 2هفته پیش در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال دارد به‌عنوان سرپرست وزارتخانه ورزش و جوانان معرفی شوید، گفته بود که در دنیا احتمال وقوع همه چیز وجود دارد و این موضوع نیز احتمال دارد.

رئیس بعدی سازمان انرژی اتمی کیست؟

پیش از آغاز به کار دولت دهم غلامرضا آقازاده که نزدیک به 12 سال رئیس سازمان انرژی اتمی کشور بود، از سمت خود استعفا داد و با پذیرش استعفای او نام نماینده سابق ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رئیس سابق دانشگاه شریف بر زبان‌ها افتاد. نام علی‌اکبر صالحی بار دیگر زمانی بر زبان‌ها افتاد که منوچهر متکی در جریان سفر خود به سنگال از کار برکنار شد و صالحی که حالا رئیس سازمان انرژی اتمی هم بود به‌عنوان گزینه احتمالی وزارت امور خارجه مطرح شد. همین گونه هم شد و محمود احمدی‌نژاد طی حکمی او را به‌عنوان سرپرست وزارت امور خارجه و طی نامه‌ای او را برای کسب رأی اعتماد به مجلس معرفی کرد.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی 10 بهمن از مجلس رأی اعتماد گرفت تا به جای منوچهر متکی سکان دستگاه دیپلماسی کشور را به دست بگیرد اما با رفتن صالحی به وزارت امور خارجه این سؤال پیش آمد که رئیس جدید سازمان انرژی اتمی چه کسی است؟

با رفتن صالحی، احمدیان به‌عنوان قائم مقام سازمان انرژی اتمی، یکی از گزینه‌های اصلی ریاست بر یکی از مهم‌ترین سازمان‌های کشور است؛ موضوعی که علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان نیز چندان بی‌میل بدان نیست. او دوشنبه گذشته در گفت‌وگو با ایرنا درباره ریاست آینده سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما منتظریم هرچه زودتر رئیس‌جمهوری رئیس جدید این سازمان را تعیین کند از عملکرد احمدیان تجلیل کرد و گفت: آقای احمدیان دارای تجربه 30 ساله‌ فعالیت در دولت و نظام جمهوری اسلامی است.صالحی با یادآوری اینکه احمدیان، سال‌ها به‌عنوان معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت توانیر فعالیت کرده است، افزود: اکنون بیش از یک‌سال است که وی در سازمان انرژی اتمی فعالیت می‌کند و نیروگاه بوشهر با همت احمدیان و تلاش همکارانش در حال آماده‌ شدن برای راه‌اندازی است.

وزیر امورخارجه در عین حال با بیان اینکه تعیین رئیس سازمان انرژی اتمی توسط رئیس‌جمهوری صورت می‌گیرد، گفت: ما هیچ اطلاعی از ریاست آینده این سازمان نداریم.

جایی برای بهبهانی

شاید اگر محمود احمدی‌نژاد، نامه‌ای را که چندی پیش برای نمایندگان مجلس نوشت و در آن استدلال کرد که رئیس مجلس و مدیریت مجمع تشخیص مصلحت نظام با همراهی رئیس قوه قضاییه در پی مخدوش‌کردن مدیریت کشور هستند و اگر رئیس‌جمهوری اجازه دفاع در صحن علنی را به وزیر راه و ترابری می‌داد، بهبهانی پس از 30 ماه حضور در وزارت راه‌وترابری از این وزارتخانه نمی‌رفت. با رفتن بهبهانی از وزارت راه و ترابری، از افرادی چون محمدعلی‌آبادی رئیس سابق سازمان تربیت‌بدنی، علی سعیدلو رئیس سازمان تربیت‌بدنی، رحیم قربانی استاندار سابق آذربایجان‌غربی و شهریار افندی‌زاده رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور به‌عنوان گزینه‌های وزارت راه‌وترابری یاد می‌شد اما محمود احمدی‌نژاد با حکمی که برای حمیدرضا بهبهانی زد و بعدا با تعیین سرپرستی برای وزارت راه و ترابری تمامی این حدس و گمان‌ها و معادلات را به هم ریخت.

محمود احمدی‌نژاد به مجلس خرده گرفت که در نخستین روز از آغاز دهه فجر، یکی از بهترین وزیرهای دولت را گرفته است. وقتی احمدی‌نژاد برای این استاد خود حکم مشاور رئیس‌جمهوری در امور حمل‌ونقل را زد، یک گمانه تقویت شد و آن ادغام وزارت راه و ترابری با وزارت ارتباطات و تشکیل وزارتخانه جدیدی به نام وزارت حمل‌ونقل و ارتباطات بود.

اگرچه محمود احمدی‌نژاد خود تائید کرده بود که وزارت راه و ترابری در یکی از وزارتخانه‌های زیربنایی کشور ادغام می‌شود اما گمانه اول- ادغام این وزارتخانه در وزارت ارتباطات- زمانی تکذیب شد که وزیر ارتباطات ادغام وزارتخانه‌های راه و ارتباطات را تکذیب کرد. اما با حکمی که محمود احمدی‌نژاد برای وزیر مسکن زد و او را به‌عنوان سرپرست وزارت راه تعیین کرد، ادغام این دو وزارتخانه در راستای عمل به برنامه پنجم توسعه بیشتر تقویت شد. ادغام وزارتخانه‌های نفت با نیرو و تشکیل وزارت انرژی، بازرگانی و صنایع و معادن و تشکیل وزارت صنایع و بازرگانی، کار و امور اجتماعی با تعاون و تشکیل وزارت کار و تعاون، تاکنون بحث‌هایی است که در محافل مختلف کارشناسی مطرح شده است.

با معرفی علی نیکزاد به سرپرستی وزارت راه و ترابری، محمود احمدی‌نژاد حداکثر 3ماه فرصت دارد تا وزیر این وزارتخانه را به مجلس معرفی کند. به این ترتیب بیشتر از 3ماه طول نمی‌کشد که شاهد تصمیم رئیس دولت دهم درباره ادغام حداقل
2 وزارتخانه باشیم. ضمن اینکه او باید سرپرست وزارتخانه جدید ورزش و جوانان را نیز معرفی کند و در 3ماه آینده یا کمتر شاهد 2 وزیر جدید برای دولت دهم خواهیم بود؛ اگر اتفاقی نیفتد و در این 3ماه وزیر دیگری جابه‌جا نشود.

کد خبر 128010

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز