گروه سیاسی: پس از آنکه رئیس‌جمهور در واکنش به استیضاح وزیر راه دولتش خبر از ادغام قریب‌الوقوع وزارت راه‌وترابری با «وزارتخانه‌ای دیگر» داد، گمانه‌ها بر سر نوع این ادغام بالا گرفت.

دولت

نخستین احتمال که در رسانه‌ها پیچید، احتمال ادغام وزارت راه‌وترابری با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود. رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات‌و فناوری اطلاعات اما دیروز این احتمال را رد کرد و گفت: ادغام وزارت راه‌وترابری با وزارت ارتباطات هیچ منبع و ریشه‌ای ندارد و تنها برداشتی است که از فرمایش‌های رئیس‌جمهور شده است. از سوی دیگر، دبیر شورای مشاوران رئیس‌جمهور اعلام کرد: احتمالا وزارت بازرگانی در وزارت صنایع و وزارت نفت در وزارت نیرو ادغام خواهد شد.

مهدی خورشیدی که با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، با اشاره به بحث استیضاح وزیر راه و صحبت‌های رئیس‌جمهور در این ارتباط، به خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه براساس برنامه پنجم توسعه باید تعداد وزارتخانه‌ها کم شود و به 17 وزارتخانه برسد، تا زمانی که بحث ادغام وزارت راه با یکی از وزارتخانه‌ها نهایی شود، آقای رئیس‌جمهور سرپرستی را برای این وزارتخانه انتخاب خواهند کرد.

خورشیدی در ادامه با بیان اینکه هنوز مشخص نیست وزارت راه در کدام‌یک از وزارتخانه‌های زیربنایی ادغام می‌شود و بحث‌های کارشناسی در این ارتباط ادامه دارد، گفت: احتمالا وزارت بازرگانی در وزارت صنایع، و وزارت نیرو در وزارت نفت ادغام شود. البته در مورد این موضوعات بحث‌های کارشناسی در حال صورت گرفتن است. در مورد وزارت راه نیز بحث‌های کارشناسی وسیعی صورت می‌گیرد و بعد تصمیم گرفته می‌شود که در کدام‌یک از وزارتخانه‌ها ادغام شود.

او با تاکید دوباره بر اینکه این ادغام‌ها براساس کار کارشناسی و با توجه به شرایط صورت می‌گیرد، گفت: وزارت راه مجموعه بزرگی است با اختیارات خود و قطعا با وزارتخانه‌ای مناسب ادغام می‌شود.دبیر شورای مشاوران رئیس‌جمهور در مورد اینکه چه کسی قرار است وزیر وزارتخانه تازه‌تاسیس ورزش و جوانان شود نیز تاکید کرد: آقای رئیس‌جمهور هنوز در این مورد موضوعی را مطرح و تصمیمی ابلاغ نکرده‌اند و در مورد این وزارتخانه نیز با توجه به تایید شورای نگهبان باید کارهای کارشناسی در دولت صورت بگیرد.

روز شنبه محمود احمدی‌نژاد در واکنش به استیضاح بهبهانی اعلام کرد: وزارت راه با وزارتخانه‌های زیربنایی ادغام و مسیر آن طی می‌شود و به مردم اعلام می‌کنیم.او همچنین درباره اینکه تاکنون برای وزارتخانه بی‌وزیر راه‌وترابری سرپرستی انتخاب نکرده است، گفت: اگر سرپرست هم بگذاریم، موقتی است. وقتی هم ادغام شد وزارتخانه‌ای وجود نخواهد داشت.

بهبهانی هم مشاور شد

رئیس‌جمهور با صدور حکمی حمید بهبهانی را به سمت مشاور رئیس‌جمهور در امور حمل‌ونقل منصوب کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، در حکم محمود احمدی‌نژاد برای وزیر سابق راه و ترابری آمده است: نظر به شایستگی و تجارب جناب‌عالی، به موجب این حکم به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهور در امور حمل‌ونقل منصوب می‌شوید.

حکم بهبهانی در حالی صادر شد که شنیده می‌شد احمدی‌نژاد، وزیر تازه استیضاح شده راه و ترابری را به سرپرستی همین وزارتخانه می‌گمارد. وزارت راه از روز سه‌شنبه گذشته تا‌کنون بدون سرپرست اداره می‌شود. بهبهانی‌ پیش از دریافت این حکم، درباره احتمال انتصابش به‌عنوان سرپرست وزارت راه و ترابری از سوی رئیس‌جمهور ابراز بی‌اطلاعی کرده بود.

وزیر تازه استیضاح شده راه و ترابری همچنین حضور خود در روز شنبه هفته جاری در وزارت راه و ترابری با عنوان ماموریت ویژه را رد کرد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی سه‌شنبه گذشته که به بررسی استیضاح وزیر راه و ترابری اختصاص داشت، عدم‌اعتماد خود به این وزیر را با 147 رای موافق، 78 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 234 رای ماخوذه از میان 242 نماینده حاضر اعلام کردند. 

کد خبر 127560

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز