گروه اقتصادی: پس از بروز حوادث هوایی و استیضاح وزیر راه، شرایط جدیدی فراروی وزارت راه‌و ترابری قرار گرفته است.

علی اکبر آقایی

ظاهرا قرار است این وزارتخانه راهبردی و زیربنایی، به جای تقویت و کارآمد ساختن، در یک وزارتخانه دیگر ادغام شود که معنی‌‌ای جز انحلال وزارت راه ندارد. روز گذشته رئیس‌جمهور با انتقاد از استیضاح وزیر راه و ترابری و با اشاره به تکالیف قانون برنامه پنجم که براساس آن دولت باید وزارتخانه‌های خود را از 21 به 17 وزارتخانه کاهش دهد، از ادغام وزارت راه و ترابری در یکی از وزارتخانه‌های زیربنایی خبر داد. در این زمینه با علی اکبر آقایی مغانجوقی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • از نظر ساختاری، امکان ادغام وزارت راه با سایر وزارتخانه‌ها تا چه حد است؟

در همه دنیا زیرساخت‌‌هایی مانند حمل‌ونقل، مسکن، خطوط لوله و ارتباطات در یک وزارتخانه متمرکز است اما در مورد امکان ادغام وزارت راه و ترابری در کشورمان اطلاعی ندارم که اعلام شدن چنین موضوعی تا چه اندازه با کار کارشناسی همراه بوده است. می‌توان گفت تا حدودی امکان ادغام این وزارتخانه با مسکن و یا ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود دارد.

  • با توجه به وضعیت کنونی بخش حمل‌ونقل و مشکلات مبتلا‌به این بخش، آیا ادغام این وزارتخانه موجب تشدید مشکلات نخواهد شد؟

گرچه به‌نظر می‌رسد اکنون برای انجام چنین کاری و ادغام دستگاه‌های اجرایی زود است و نمی‌توان به سرعت نسبت به ادغام وزارت راه و ترابری با سایر وزارتخانه‌ها اقدام کرد اما درصورت انجام مطالعات لازم می‌توان بخش‌های مخابرات، خطوط لوله، حمل‌ونقل ریلی، هوایی و جاده‌ای را در مجموعه‌ای با عنوان زیرسا‌خت‌ها و مسکن درنظر گرفت و بخشی را که با این کارکردها همخوانی ندارد، به سایر وزارتخانه‌های فعال مرتبط با این موضوع ارجاع داد.

  • با این شرایط چه بخش‌هایی از وزارت راه قابل انتقال به سایر وزارتخانه‌هاست؟

امکان انتقال بخش‌هایی مانند آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به سایر وزارتخانه‌هایی که سنخیت دارند، وجود دارد. همچنین براساس تکالیف اصل44 می‌توان برخی از این دستگاه‌ها را به‌صورت بخشی واگذار و از حیطه عملکرد دولت خارج کرد.

  • اما اخیرا رئیس‌جمهور معرفی نکردن سرپرست برای وزارت راه و ترابری را مرتبط با ادغام این وزارتخانه دانسته است؟

رئیس‌جمهور می‌تواند برای وزارت راه و ترابری سرپرستی تعیین نکند و تا زمانی که وضعیت این وزارتخانه مشخص شود، خود عهده‌دار امور آن باشد. با وجود این، امکان ادغام وزارت راه و ترابری در شرایط کنونی بدون انجام مطالعات کارشناسی لازم وجود ندارد. همچنین درصورتی که مطالعات لازم در این زمینه صورت گرفته باشد نیز کمیسیون تخصصی مرتبط در مجلس، باید در این زمینه بررسی‌های لازم را انجام دهد و نظر نهایی خود را اعلام کند که این امر نیز نیازمند طی مراحل خاص خود است.

 

کد خبر 127442

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز