همشهری آنلاین: رئیس مرکز تحقیقات قرآن کریم المهدی(عج)، با بیان اینکه برای تحقق تربیت قرآنی میان کودکان و نوجوانان کار خاصی در حوزه تفسیر انجام نشده است، از توجه نداشتن مسئولان، مترجمان و مؤلفان به این عرصه انتقاد کرد.

قرآن

حجت‌السلام‌والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، رئیس مرکز تحقیقات قرآن کریم المهدی(عج)، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران‌‌(ایکنا)، با اشاره به اهمیت تربیت قرآنی کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: قرآن کریم بهترین منبع برای تربیت کودکان و نوجوانان بوده و بهترین و صحیح‌ترین روش‌های تربیتی را به کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها ارائه می‌دهد.

حجت‌الاسلام رضایی‌اصفهانی، در ادامه با اشاره به ضرورت استخراج آیات قرآنی متناسب با گروه سنی کودک و نوجوان عنوان کرد: برای تحقق تربیت قرآنی کودکان و نوجوانان علاوه بر توجه به آیات خاص تربیتی باید به آیاتی از قرآن که متناسب با گروه سنی کودک و نوجوان بوده توجه داشته باشیم و این آیات را به طور خاص استخراج و در اختیار فرزندانمان قرار دهیم.

وی در این بخش از سخنان خود، با اشاره به نقش اثرگذار ترجمه و تفسیر در تربیت قرآنی کودکان و نوجوانان، افزود: هرچند که بحث ترجمه و تفسیر ویژه کودکان و نوجوانان نقش مؤثری در تربیت قرآنی آنان دارد اما با این حال در طول تاریخ فعالیت‌های خاصی در این حوزه انجام نشده و با کمبودهای بسیاری در این حوزه روبرو هستیم.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص)العالمیه، با اشاره به تفسیرهایی که در طول تاریخ انجام شده است، گفت: تفسیرهای انجام شده در طول تاریخ بیشتر برای فرهیختگان جامعه بوده و تنها طی 50 سال گذشته تفسیرهایی برای عموم مردم به وجود آمده است که البته در میان این تفسیرها، هنوز تفسیر خاصی برای کودکان و نوجوانان به وجود نیامده است.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت انجام تفسیر برای کودکان و نوجوانان به تفسیر «مهر» که برای جوانان به چاپ رسیده اشاره کرد و افزود: این تفسیر ویژه جوانان بوده و نمی‌تواند مورد استفاده کودکان و نوجوانان قرار بگیرد و البته نیاز داریم که در حوزه کودکان به صورت جدا و در حوزه نوجوانان نیز به صورت جدا کار تفسیر قرآن انجام شود تا اثرگذاری بیشتری در ایجاد انس میان کودکان و نوجوانان با قرآن داشته باشد.

وی با یادآوری اینکه تفسیر قرآن باید به شکل مجزا برای کودکان، نوجوانان، جوانان و... انجام شود، عنوان کرد: هرچند که طی سال‌های گذشته در این زمینه اقداماتی انجام شده، اما این حوزه کار بیشتری می‌طلبد و البته نیازمند آن هستیم که تفسیر قرآن در چند سطح از نظر (سن، سواد، تخصص و ...) تولید شود.

رضایی‌اصفهانی، درباره برخی ویژگی‌های تفسیر موفق برای کودکان و نوجوانان گفت: استناد به احادیث و روایات اسلامی که شیوه‌های تربیتی را بیان کرده‌اند، توجه به شرایط روحی و روانی کودکان و نوجوانان، ارائه مطالب مورد نیاز کودکان و نوجوانان به شکلی زیبا و جذاب، بهره‌گیری از تصاویر و نقاشی‌های مرتبط با آیات، استفاده از نکات آموزنده از زندگی پیامبر اکرم‌(ص) و ائمه اطهار‌(ع) و ... برخی از مواردی است که باید در تفسیر قرآن برای کودکان و نوجوانان مورد استفاده قرار بگیرد.

این کارشناس قرآنی در ادامه با یادآوری بهره‌گیری از نکات آموزنده زندگی پیامبران و امامان گفت: استفاده از نکات آموزنده زندگی پیامبران، امامان، اولیای الهی، بزرگان دین و دانشمندان در انجام تفسیر برای کودکان و نوجوانان، متناسب با موضوع آیات که حقایق قرآنی را ملموس کند، می‌تواند تأثیر مثبتی در کودکان و نوجوانان بر جای گذاشته و آنان را با تربیتی قرآنی همراه کند.

حجت‌الاسلام رضایی‌اصفهانی، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حساسیت انجام تفسیر در حوزه کودک و نوجوان، یادآور شد: هرچند که تا به امروز کار خاصی در زمینه تفسیر کودک و نوجوان انجام نشده، اما افرادی که از این پس تلاش دارند تا در این حوزه وارد شده و به تفسیر قرآن برای تربیت قرآنی کودکان و نوجوانان بپردازند باید اطلاعات کافی در این حوزه داشته و مباحث قرآنی مرتبط با نیاز کودکان و نوجوانان را به شکل پخته اما به زبانی ساده و روان همراه با روان‌شناسی کودک و نوجوان ارائه کنند.

وی در ادامه با عنوان این مطلب که راه درست برای تربیت قرآنی کودکان و نوجوانان تفسیر و ترجمه قرآن است، اظهار کرد: انجام تفسیر برای کودکان و نوجوانان کار جدیدی بوده و زحمات زیادی را به دنبال خواهد داشت و نیازمند ذوق، سلیقه و تخصص خاصی است که البته در کنار حمایت‌های مورد نیاز از سوی مسئولان می‌تواند به سرانجام برسد.

کد خبر 127808
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز