گروه ادب و هنر - ندا انتظامی: مهم‌ترین جشنواره موسیقی کشور در حالی برگزار می‌شود که نه تنها آمار شرکت‌کنندگان بخش‌های مختلف آن نسبت به سال گذشته نصف شده‌ بلکه حضور بانوان موسیقی‌دان هم تقریبا بی‌رنگ شده‌است.

امسال در بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر که از 2 تا 8 اسفند برگزار می‌شود، 3 گروه در بخش موسیقی بانوان شرکت دارند؛ گروه خنیاگر به سرپرستی پری ملکی، گروه آوازهای کلاسیک به سرپرستی شهلا میلانی و نسرین ناصحی و گروه پری زنگنه در این دوره از جشنواره، چراغ موسیقی بانوان را روشن نگه می‌دارند. سیر نزولی شرکت‌کنندگان در بخش موسیقی بانوان را می‌توان در دوره‌های قبلی هم دید. سال گذشته در بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر هم 3 گروه، در بیست و چهارمین موسیقی فجر 6 گروه و در بیست و سومین جشنواره موسیقی فجر 10 گروه در بخش موسیقی بانوان این جشنواره شرکت کرده بودند.

روال کم کاری بانوان را نه در این دوره از جشنواره بلکه باید در چند سال اخیر جست وجو کرد. این کم کاری را نباید به موسیقی یا هنرمندان زن کشور اختصاص داد؛ چرا که از سال‌های دور یعنی از سال 78 بانوان هنرمند کشور جشنواره‌‌‌ای مستقل به نام « گل یاس» داشتند که 7 دوره آن تا سال 84 برگزار شد. در هفتمین و آخرین دوره این جشنواره که به‌مدت 6روز در تالار وحدت و تالار رودکی برگزار شد، از 50گروه متقاضی، 13گروه به جشنواره راه یافتند که با تمام کاستی‌هایش با استقبال بانوان علاقه‌مند روبه‌رو شد. با این‌حال در همان سال این جشنواره که توسط دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار می‌شد به دلایل نامعلومی تعطیل شد تا به‌عنوان یک بخش جنبی به جشنواره موسیقی فجر اضافه شود که البته تا چند دوره به دست فراموشی سپرده شد.

جشنواره دیگر موسیقی بانوان با نام «آوای مهر» از سال 86 توسط مؤسسه نغمه شهر و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد. تعطیلی این جشنواره بعد از برگزاری 2 دوره هم باعث شد که چراغ موسیقی بانوان کم سوتر شود.

این دوجشنواره با تمام کمبودها و مشکلاتی که داشت، محلی برای شناسایی موسیقی بانوان کشور بود؛ خصوصا اینکه این دو جشنواره به‌تدریج مشکلات را پشت سر گذاشته و مخاطبان خود را شناخته بود. قابلیت‌های موسیقی بانوان تنها منحصر به برگزاری این دو جشنواره نبود؛ جشنواره موسیقی مقامی- نواحی ایران که 6 دوره تا سال 83، برگزارشد، سومین دوره خود را به زنان موسیقی‌دان محلی اختصاص داد.

البته عمر این جشنواره 6 دوره بیشتر نبود و بعد از آن به بخشی از جشنواره موسیقی فجر پیوست تا اینکه مجددا این نوید داده شد که این جشنواره به‌صورت مستقل درسال آینده برگزار می‌شود.پیش از این تالار وحدت میزبان گروه موسیقی بانوان بود اما امسال فرهنگسرای نیاوران میزبان موسیقی بانوان می‌شود.

کد خبر 127749

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز