همشهری آنلاین: سازمان عفو بین الملل روز یکشنبه با انتشار بیانیه ای خواستار انجام تحقیق مستقل درباره اتهامات مطرح شده علیه جورج بوش رییس جمهوری آمریکا مبنی بر دخالت وی در جنایات مختلف از جمله صدور دستور شکنجه مظنونان تروریستی شد

به گزارش ایرنا، این سازمان مستقر در لندن با اشاره به لغو سفر از قبل برنامه ریزی شده بوش به سوییس از بیم بازداشت وی به اتهام ارتکاب جنایات مختلف، تاکید کرد: جورج بوش به هر نقطه ای از جهان که سفر کند می تواند به خاطر مسئولیت هایش در قبال شکنجه و دیگر جنایات مطرح در قوانین بین المللی، تحت تعقیب قضایی قرار بگیرد.

عفوبین الملل افزود: ما بارها از مقامات آمریکایی خواسته ایم که درباره مسئولیت های مقامات عالی آن کشور و بخصوص جورج بوش در قبال شکنجه مظنونان تحقیق کنند ولی متاسفانه تاکنون از انجام این کار خودداری کرده اند.

جورج بوش در سال گذشته میلادی و با انتشار کتاب خاطرات خود رسما اعتراف کرد که دستور شکنجه مظنونان تروریستی از جمله استفاده از روش غرق مصنوعی را صادر کرده است.

'سلیل شتی' دبیرکل عفو بین الملل گفت: تا به امروز ما فقط شاهد چند تحقیق انگشت شمار نظامی درباره نحوه بازداشت و بازجویی از مظنونان در عراق، افغانستان و گوانتانامو بوده ایم که هیچ یک از این تحقیقات استقلال و توان لازم را برای رسیدگی به اتهامات مطرح شده علیه مقامات ارشد آمریکایی از جمله جورج بوش رییس جمهوری سابق آن کشور را نداشته اند و تمام شواهد نیز حکایت از این دارد که مقامات آمریکایی در این باره تحقیق نخواهند کرد.

وی افزود: از سوی دیگر رسیدگی به جنایات ماموران سازمان جاسوسی 'سیا' در بازداشتگاه های مخفی این سازمان واقعا غیرممکن است.

این مقام سازمان عفو بین الملل تاکید کرد: با توجه به اینکه مقامات آمریکایی تاکنون از آوردن جورج بوش به پای میز محاکمه و اجرای عدالت در مورد وی ناتوان بوده اند، بنابراین جامعه بین المللی باید پا پیش بگذارد و در این زمینه اقدام کند.

عفو بین الملل در ادامه بیانیه خود نوشته است: این سازمان روز جمعه یک گزارش مستند و حقوقی را درباره مسئولیت های جورج بوش در قبال جنایات و شکنجه های انجام شده در دوران ریاست جمهوری وی برای مقامات سوییس فرستاد... ما معتقدیم که مقامات سوییسی اکنون اطلاعات کافی را برای گشودن یک تحقیق جنایی علیه رییس جمهوری سابق آمریکا در اختیار دارند.

این سازمان افزوده است: اگر جورج بوش وارد سوییس شود بر اساس قوانین بین المللی مقامات سوییس ملزم به انجام تحقیق قضایی علیه وی هستند.

کد خبر 127528
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز