سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۷ - ۰۷:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: باراک اوباما برای اولین بار پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با جرج بوش دیدار کرد.

به گزارش بی بی سی، دو طرف گفت وگو‌های خود در کاخ سفید را که حدود دو ساعت به طول انجامید، دوستانه و سازنده خواندند.

جزئیات اندکی از دیدار رئیس جمهور کنونی آمریکا با رئیس جمهور منتخب این کشور فاش شده است، با این حال انتظار می‌رود جنگ در عراق، بحران اقتصادی و مساله انتقال قدرت محور مذاکرات دو طرف را تشکیل داده باشد.

دیدار باراک اوباما در حالی با جرج بوش رئیس جمهور آمریکا برگزار شد که گفته می‌شود احتمال دارد وی پاره‌ای از دستورات اجرایی دوران زمامداری رئیس جمهور کنونی آمریکا را مورد تجدید نظر قرار داده ویا لغو کند.

سی ان ان در این باره گزارش داده است که مساله زندان گوانتانامو و آینده این زندان نیز در چارچوب بازنگری برخی از دستورات حکومتی دوران بوش مورد توجه اوباما قرار دارد.

اوباما و مساله زندان گوانتانامو

بر اساس گزارش سی ان ان، تیم انتقال قدرت اوباما، در حال بررسی رویکرد دولت آتی آمریکا در قبال زندانیان  گوانتانامواست.

اوباما پیشتر و در زمان مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که این زندان که در خلیج گوانتانامو و در کوبا واقع است را تعطیل کند.

دنیس مک دناف یکی از مشاوران ارشد باراک اوباما رئیس جمهورمنتخب آمریکا در این باره گفته است که هنوز تصمیمی درباره وضعیت 255 زندانی گوانتانامو گرفته نشده و تصمیمی نیز در این باره تا زمان تشکیل تیم امنیت ملی اوباما گرفته نخواهد شد.

اما مقامات نزدیک به اوباما می‌گویند که دولت آتی آمریکا به احتمال زیاد برای تعیین سرنوشت برخی از زندانیان گوانتانامو که اکنون پرونده‌های آنان در دادگاه‌های فدرال در دست بررسی است، یک دادگاه امنیت ملی تشکیل خواهند داد تا به پرونده‌هایی که در برگیرنده اطلاعات حساس امنیتی است رسیدگی کنند. این مقامات می‌افزایند که افرادی که پرونده آنان در دادگاه‌های فدرال در دست رسیدگی نیست نیز آزاد خواهند شد.

بر مبنای این سناریو،  فعالیت کمیسیون‌های نظامی که  در زندان گوانتانامو تشکیل شده‌اند، لغو خواهد شد. این کمیسیون‌ها برای تحت پیگرد قرار دادن و رسیدگی به اتهامات اعضای ارشد گرو‌ه القاعده بویژه شیخ محمد که گفته می‌شود مهم ترین عامل طراحی حملات یازده سپتامبر 2001 به نیویورک و واشنگتن بوده است، در زمان زمامداری بوش تشکیل شده بودند.

کد خبر 68058

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز