سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: جرج بوش به این نکته اذعان کرد که بزرگترین اشتباهش دردوران زمامداری‌ اتکا به اطلاعات اشتباه درباره برنامه تسلیحات کشتار جمعی عراق بوده است.

به نوشته ال پاییس، جرج بوش که تا 20 ژانویه سال 2009 کاخ سفید را ترک می‌کند، در مصاحبه با ای بی سی که بخش‌هایی از آن انتشار یافت، اذعان کرد که در زمان تحویل گرفتن مقام ریاست جمهوری در سال 2001 آماده جنگ نبود: "تبلیغات انتخاباتی خود را با محور این که به من رای بدهید که من آماده انجام یک حمله هستم انجام نداده بودم. هیچگاه پیش بینی وقوع جنگ را نکرده بودم."

بوش که در 20 ژانویه سال آتی با پائین‌ترین میزان محبوبیت برای یک رئیس جمهور در تاریخ آمریکا به دلیل آغاز جنگی که بیشتر آمریکاییان با آن مخالفت ورزیده بودند، کاخ سفید را ترک خواهد کرد، افزود: بزرگترین تاسف زندگی‌ام اشتباه درباره اطلاعات عراق بود و بسیاری آبروی خویش را بر سر این ادعا که وجود تسلیحات کشتار جمعی دلیلی برای سرنگون کردن صدام حسین بود گرو گذاشتند.

رئیس جمهور آمریکا البته به این نکته اشاره نکرد که در صورتی که سرویس‌های جاسوسی کشورش به وی اطلاع می‌دادند تسلیحات کشتار جمعی در عراق وجود ندارد چه سیاستی را اتخاذ می‌کرد.

بوش تصریح کرد: برای من سخت است که درباره این فرضیه نظریه پردازی کنم.

بوش در حالی نسبت به اشتباهش درباره جنگ عراق ابراز تاسف کرده است که در این جنگ بیش از 4 هزار سرباز آمریکایی کشته شده‌اند و هم اکنون نیز 150 هزار سرباز آمریکایی عراق را در اشغال خود دارند.

بوش به رغم ابراز تاسف نسبت به اشتباهاتش ادعا کرده است از این که تصمیم ناپخته‌ای درباره خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق نگرفته است، احساس افتخار می‌کند: "تصمیم سختی بود، به ویژه آنکه بسیاری به من توصیه می‌کردند از عراق خارج شویم و یا عقب‌نشینی کنیم.

بوش همچنین مدعی شده است که بزرگترین دستاورد دوران ریاستش نبرد با تروریسم بوده و توانسته است با اتخاذ این سیاست جان آمریکایی‌ها را از زمان وقوع حوادث یازده سپتامبر 2001 حفظ کند.

این اولین باری نیست که بوش نسبت به اشتباهاتش در جنگ عراق ابراز تاسف می‌کند، قریب به یک ماه پیش و اندکی پیش از اعلام پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بوش نسبت به اقدام ناپخته دیگری مبنی بر اعلام پیروزی زود تر از موعد در جنگ عراق ابراز تاسف کرد و آن را یکی دیگر از اشتباهات خود دانست.

او همچنین اذعان کرد که تعهدش مبنی بر زنده و مرده یافتن اسامه بن لادن رئیس گروه القاعده اشتباه دیگری بوده است.

کد خبر 69892

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز