سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی استیضاح حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری را بدون حضور وی، هیئت دولت و رئیس جمهور آغاز کردند.

استیضاح وزیر راه‌ و‌ترابری صبح امروز با شروع صحبت نمایندگان امضا کننده این تقاضا آغاز شد و عزیز اکبریان نماینده کرج به عنوان اولین نماینده پشت تریبون رفت تا در مورد دلایل استیضاح سخن بگوید.

به گزارش  ایلنا، نمایندگان استیضاح کننده طبق آئین‌نامه دو ساعت وقت خواهند داشت.

تا لحظه ارسال این خبر وزیر راه و ترابری و محمود احمدی‌نژاد در صحن علنی مجلس حضور نیافتند.

گفتنی است ؛ صحن علنی مجلس از صبح امروز شاهد رایزنی‌های پی‌درپی بخشی از نمایندگان دولت با نمایندگان مجلس بود.

محمد حسن ابوترابی‌فرد نیز در حال مذاکره با نمایندگان دولت و نمایندگان استیضاح کننده می‌باشد.

شایان ذکر است که تعدادی از نمایندگان نسبت به مطرح شدن تقاضای استیضاح اعتراض داشتند.

اضافه شدن تعداد امضاها پس از اعلام وصول استیضاح

ابهامی که عده‌ای از نمایندگان در مورد سوابق آئین‌نامه‌ای استیضاح داشتند موجب شد که عده‌ای از نمایندگان نسبت به موضوع اضافه شدن تعداد امضاها پس از اعلام وصول استیضاح تذکر دهند.

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود طی تذکری با استناد به ماده 220 آئین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: نمایندگان استیضاح کننده در ابتدا 22 نفر بودند که در حال حاضر 13 نفر امضای خود را پس گرفته و تنها 9 نفر باقی مانده‌اند. از این رو تقاضای استیضاح نمی‌تواند مطرح شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: البته پس اعلام وصول تقاضای استیضاح تعدادی امضا به این تقاضا اضافه شد،هرچند که رویه این‌گونه بود که این موضوع پذیرفته نشود و پس از اعلام وصول امضایی اضافه نشود.

علی لاریجانی که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: من نگفتم که رویه این گونه بوده است که پس از اعلام وصول استیضاح امضاهای دیگر پذیرفته شود. بلکه گفتم هر دو روش وجود داشته است و گاهی پذیرفته می‌شد و گاهی نیز از پذیرفتن امضاهای جدید خودداری می‌شد و این موضوع به تشخیص هیات‌رئیسه بستگی دارد.

بهروز جعفری نماینده سمیرم نیز طی تذکری خطاب به لاریجانی گفت: پیش ا زاین شما فرصت می‌دادید بحث‌های لازم میان وزیر و نمایندگان استیضاح‌کننده صورت گیرد. اما نمی‌دانم در مورد استیضاح آقای بهبهانی چه اصراری داشتید که تا این اندازه سریع عمل کنید.
به گفته وی استیضاح وزیر راه و ترابری را می‌توانستیم از راه‌های مسالمت‌آمیز حل کنیم.

علی لاریجانی که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در پاسخ به تذکر گفت: تقاضای استیضاح وزیر راه مدت‌ها پیش مطرح شده بود و ما نیز آقای ابوترابی را مسئول بررسی این موضوع کردیم تا جلساتی با وزیر و نمایندگان مورد نظر برقرار کند،اما ظاهرا طی این جلسات نمایندگان راضی نشده و برای اعلام وصول استیضاح فشار آوردند.

محمد ابراهیم نکونام رئیس کمیسیون اصل 90 نیز طی تذکری تاکید کرده که تعداد امضا کننده در زمان اعلام وصول استیضاح 22 نفر بودند که اکثر آنها انصراف دادند. اما این موضوع که پس از اعلام وصول استیضاح عده‌ای مجددا تقاضا را امضا کنند خلاف آئین‌نامه است.

لاریجانی در پاسخ به این تذکر نیز گفت: آنچه از آئین‌نامه برداشت می‌شود این است که اضافه شدن امضاها پس از اعلام وصول تقاضا خلاف آئین‌نامه نیست و در حال‌ حاضر تعداد امضاها بیش از 10 نفر است که در نتیجه اشکال آئین‌نامه وجود ندارد.

کد خبر 127195
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز