کریم اعظمی: هادی عقیلی، در جام‌ملت‌های آسیا ثابت کرد که یکی از مدافعان مطمئن تیم ملی محسوب می‌شود.

ورزش - فوتبال

 او در این رقابت‌ها همراه با سیدجلال حسینی زوج دفاع میانی تیم ملی را تشکیل دادند و نکته جالب این بود که پس از پایان مرحله گروهی، تنها بازیکنی بود که از تیم ملی ایران در تیم منتخب این مرحله قرار گرفت. عقیلی می‌توانست علاوه بر بازی‌های خوب، قهرمانی تیم ملی را با سایر بازیکنان جشن بگیرد ولی ایران در نهایت با شکست مقابل کره حذف شد تا فوتبال ملی باز هم ناکام بماند.

تیم ملی در 4 بازی فقط 2 گل دریافت کرد و این برای خط دفاعی آمار قابل قبولی است ولی یکی از این گل‌ها توسط کره‌جنوبی به ثمر رسید تا ایران وداع تلخی با رقابت‌های جام ملت‌های آسیا داشته باشد. عقیلی در مورد این مسابقات، حذف تیم ملی، عملکرد خودش، عملکرد افشین قطبی و مسائل مختلف دیگر به سؤالات همشهری پاسخ می‌دهد.
او معتقد است که فوتبال ایران هنوز با تیم‌هایی مثل کره‌جنوبی و ژاپن فاصله دارد و به جای حرف زدن در مورد ناکامی تیم ملی باید به فکر آینده و رسیدن به سطح این تیم‌ها باشیم.

  • قبل از بازی با کره‌جنوبی نگرانی‌هایی وجود داشت و ما سرانجام شکست خوردیم. واقعا فکر می‌کردی حذف شویم؟

ما در بازی‌های مرحله گروهی نتایج بسیار خوبی گرفتیم و اصلا فکر نمی‌کردیم مقابل کره بازنده باشیم ولی متأسفانه اتفاقی که نباید می‌افتاد رخ داد و ما به کره‌جنوبی باختیم. در نیمه اول بازی در اختیار کره قرار داشت اما در نیمه دوم ایران بهتر بازی کرد. ما بد موقعی گل خوردیم در ضمن معتقدم دو تیم بازی خوبی را ارائه ندادند.

  • خیلی‌ها معتقدند ایران در این دیدار بی‌نهایت محتاط و دفاعی بازی کرد. تو که این موضوع را رد نمی‌کنی؟

بله، قبول دارم که تفکرات دفاعی داشتیم. ما با فرو رفتن در لاک دفاعی منتظر تک فرصت‌ها بودیم که از آنها استفاده کنیم ولی در نهایت همه چیز عوض شد و شکست خوردیم.

  • چه دلیلی داشت ایران که یک تیم سرشناس در فوتبال آسیاست، اینقدر محتاط بازی کند؟

به هر حال این دیدار در مرحله حذفی برگزار می‌شد و برای تیم ما بازی مرگ و زندگی بود. من نمی‌خواهم از عملکرد تیم دفاع کنم ولی شرایط طوری پیش رفت که اینطور بازی کردیم. شاید این تاکتیک درست نبود ولی باید به‌نظر سرمربی احترام گذاشت. اگر ایران 15دقیقه دوام می‌آورد دیگر این حرف‌ها مطرح نبود. در ضمن اگر بازی حذفی نبود و فشار از روی تیم ما برداشته می‌شد راحت‌تر بازی می‌کردیم و حتی می‌توانستیم برنده شویم.

  • برخی معتقدند اگر به جای کره‌جنوبی با استرالیا بازی می‌کردیم، شانس صعود داشتیم. نظر تو چیست؟

نمی‌توان در این مورد با قاطعیت صحبت کرد اما شانس برد ما مقابل استرالیا بیشتر از دیدار با کره بود. بحث ژاپن و کره از بقیه تیم‌ها در آسیا جداست. این دو تیم به‌دلیل لیگ بسیار حرفه‌ای و حضور پشت سر هم در جام جهانی، تبدیل به تیم‌های طراز اول شده‌اند.

  • در این ناکامی چه کسی بیشتر از همه مقصر است؟

نمی‌توان گفت چه کسی مقصر است و الان هم نباید دنبال مقصر بگردیم. فکر می‌کنم همه ما مقصر بودیم و تمامی اعضای تیم در پیروزی و شکست به یک اندازه سهم دارند.

  • تفکرات قطبی برای این بازی اشتباه نبود؟

ما در مرحله گروهی عراق را بردیم که قهرمان دوره قبل شده بود. کره‌شمالی هم تیمی بود که به جام‌جهانی رفته و بازی‌های خوبی را به نمایش گذاشته بود. پس از آن هم امارات را بردیم در حالی که قطبی به خیلی از بازیکنان اصلی استراحت داده بود. ما در بازی با کره به بن‌بست خورده بودیم ولی دوست ندارم در مورد تفکرات سرمربی یا تاکتیک تیم حرف بزنم. ما باختیم و فکر کردن به گذشته‌ها فایده‌ای ندارد. ما باید از آینده حرف بزنیم در ضمن باید این را در نظر گرفت که تجربه کره‌جنوبی خیلی بیشتر از ایران است. آنها بارها در جام‌جهانی حاضر شده‌اند و در جام‌ملت‌ها هم همیشه خوب نتیجه می‌گیرند و بازیکنان این تیم بارها قرار گرفتن در شرایط سخت را تجربه کرده‌اند.

  • قبول داری که کره‌جنوبی و ژاپن خیلی قوی‌تر از ایران هستند؟

این یک واقعیت است که آنها خودشان را از ما و خیلی دیگر از کشورهای آسیایی جدا کرده‌اند. فوتبال آنها بهتر از ما است و قبول دارم که شایستگی کره و ژاپن برای قهرمانی بیشتر است ولی ایران می‌‌توانست جزو 4 تیم نهایی باشد. ما اگر با ازبکستان یا استرالیا بازی می‌کردیم شرایط عوض می‌شد.

  • پس از پایان مرحله گروهی، تنها بازیکنی بودی که از تیم ملی ایران در تیم منتخب این مرحله قرار گرفتی. عملکرد خودت را در این جام چطور ارزیابی می‌کنی؟

در این مورد باید کادر فنی و کارشناسان نظر بدهند ولی معتقدم خوب بازی کردم. متأسفانه تیم به نیمه‌نهایی صعود نکرد تا بتوانم روند خوبم را ادامه دهم هر چند که تجربیات خوبی را کسب کردم.

  • خیلی‌ها از سرمربی تیم ملی انتقاد می‌کنند. در مورد قطبی چه صحبتی داری؟

قطبی از فوتبال ما رفت ولی من چیزهای زیادی از او یاد گرفتم و قطبی توانست به فوتبالم کمک کند. من گفتم که هر فردی از اعضای تیم ملی به اندازه خودش مقصر است ولی ما دیگر نباید به گذشته‌ها فکر کنیم. ما همیشه باید به آینده فکر کنیم تا یک روز به کره و ژاپن برسیم.

  • فدراسیون فوتبال روی مربی خارجی نظر دارد. در این خصوص چه صحبتی داری؟

مربی طراز اول خارجی خیلی خوب است ولی مربی خارجی خیلی سخت به ایران می‌آید چون دستمزد آنها بالاست و معمولا شرایط بهتری برای این مربیان در کشورهای دیگر فراهم است. برای آنها امکانات، مسائل مالی و سیاست‌های فدراسیون بسیار مهم است.

  • وقتی تیم ملی در جام ملت‌ها حضور داشت شایعات زیادی به‌وجود آمد، از جمله اینکه جواد نکونام و مسعود شجاعی اختلاف شدیدی با افشین قطبی داشتند؟

ما می‌شنیدیم که چنین بحث‌هایی در روزنامه‌ها و سایت‌های ایرانی وجود دارد ولی هر بازیکنی که به میدان رفت با تمام وجودش بازی کرد. نکونام کاپیتان تیم است و باید احترامش حفظ شود. حرف‌هایی که پشت سر او می‌زنند اصلا درست نیست. ما نباید بازیکنان را اینطور تخریب کنیم.

نمره قبولی برای مدافعان

تیم ملی در سال‌های اخیر همیشه در کارهای دفاعی مشکل داشت و البته این موضوع فقط به مدافعان مربوط نمی‌شد. بازیکنان ایران برای دفاع تیمی و سازماندهی دفاعی هماهنگی لازم را نداشتند و این باعث می‌شد تا تیم ملی در خیلی از بازی‌ها دروازه‌‌اش را باز شده ببیند. قبل از شروع جام ملت‌ها هم تردیدهایی در مورد عملکرد خط دفاعی ایران وجود داشت ولی بازیکنان این خط در نهایت توانستند نمره قبولی بگیرند.

نکته جالب در مورد ترکیب خط دفاعی این بود که سیدجلال حسینی، هادی عقیلی و احسان حاج‌صفی به‌دلیل همبازی بودن در سپاهان هماهنگی خوبی با هم داشتند و در این پست خسرو حیدری هم به‌عنوان بازیکن تعویضی جایگزین نصرتی می‌شد. در ضمن درون دروازه هم سیدمهدی رحمتی حضور داشت که او هم با مدافعان تیم ملی هماهنگ بود.

خط دفاع ایران به جز 30 دقیقه ابتدایی دیدار با عراق که یک گل از حریف دریافت کرد، عملکرد کم اشتباهی داشت و قطبی در 20 ماه فعالیتش در تیم ملی توانست نظم خاصی به خط دفاعی ببخشد. ایران در بازی با کره‌شمالی و امارات دروازه‌‌اش را بسته نگه داشت و در دیدار با کره هم تا دقایق پایانی مقاومت کرد ولی در نهایت دروازه رحمتی روی یک شوت از راه دور باز شد. مدافعان ایران در این دیدار هم بازی کم اشتباهی را از خود به نمایش گذاشتند ولی شوت بازیکن کره‌ای همه چیز را عوض کرد. با این حال باید گفت که خط دفاعی تیم ملی نمایش موفقی در این جام داشت.

کد خبر 127092

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز