یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۵
۰ نفر

به جای سرگرم کردن کودک با برنامه‌های تلویزیون و اسباب‌بازی‌های چینی، یکسری سرگرمی‌های فکری و سودمند برای آشنایی وی با رنگ‌ها می‌خرید.

بیسکویت

هنوز چند روزی از این خرید مناسب نگذشته است که همه رنگ‌های داخل بازی را می‌شناسد و هنگام قدم ‌زدن در خیابان تمام برگ‌های خشکیده را یک‌به‌یک با نام رنگ‌های آنها صدا می‌زند. هنگام خرید در بقالی می‌پرسد «این بسته زرده چیه بابا؟» و توضیح می‌دهید که بیسکویت است و برای مطمئن‌شدن از سلامت آن تاریخ تولید، انقضاء و پروانه ساخت آن‌را بررسی می‌کنید.

سر چهار‌راه معنی رنگ‌های چراغ راهنما را برایش توضیح می‌دهید که انگار حوصله‌اش سر رفته باشد می‌گوید «حالا برویم خود رنگ‌ها را ببینیم». بعد از کلی بحث و سؤال‌پیچ شدن، تازه متوجه می‌شوید که از دیدن چیز‌های رنگی خسته شده است و می‌خواهد خود رنگ‌ها را ببیند.

برای خلاصی پیدا کردن از ارائه پاسخی که خودتان نیز تا به حال به آن فکر نکرده‌اید می‌گویید ما فقط چیز‌های رنگی داریم و خود «رنگ» بدون اینکه روی چیزی باشد وجود ندارد. داخل خودرو روی صندلی ویژه کودکان می‌نشیند و باز می‌پرسد «بابا چرا تا به حال از این بیسکویت که دانه‌های آبی داره برام نخریده بودی؟». برای اینکه اولین خطایش در مورد رنگ‌ها را به وی گوشزد کنید بر می‌گردید به طرفش که چشمتان به بیسکویت کپک‌زده و آبی‌رنگ می‌خورد. آن‌را از دستش قاپیده و به این فکر می‌کنید که پیش از خرید بیسکویت، باید به علامت استاندارد آن توجه می‌کردید.

پارک دوبل

با اینکه پلیس گاهی برای راننده خودرو‌های یدک‌کش نیز جریمه می‌نویسد اما معلوم نیست چرا چند وقتی است آمار تخلفات رانندگی آنها نیز بالا رفته است. برای نمونه همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید گاهی پس از پشت‌سر گذاشتن ترافیک سنگین، به خودرو‌ی یدک‌کشی می‌رسید که با یک پارک دوبل موجب بروز مشکل در تردد روان خودرو‌ها شده است. تعدادی از آنها نیز در شرایطی که برای ماموریت خاصی اعزام نشده‌اند داخل بزرگراه توقف کرده و ساعت‌ها همانجا باقی می‌مانند. به هرحال برای کاهش ترافیک خیابان‌ها هیچ راننده‌ای از قوانین راهنمایی و رانندگی نباید تخطی کند.

صندلی خالی

عادت داشت هر وقت غذای خوشبویی درست می‌کرد به هر کس که احتمال می‌داد بوی غذا به مشامش خورده باشد از آن بدهد. از گربه‌های روی شیروانی گرفته تا کارگر‌های پارک روبه‌رویی و همسایه‌ها همه و همه از طعم مهربانی‌اش چشیده بودند. دیروز باران می‌بارید که برای خرید از خانه بیرون رفت. روی نیمکت کنار پیاده‌رو فقیری را دید که کارتن یا همان زیراندازش را به شکل صندلی درست کرده بود و قطرات باران یکی یکی از روی مشمع دسته‌داری که روی سرش کشیده بود پایین می‌ریختند. با خود گفت هنگام بازگشت، کاسه‌‌ای آش رشته برایش می‌آورم؛ هم گرمش می‌شود هم شکمی از عزا درمی‌آورد. وقتی برگشت اما صندلی خالی و فقیر رفته بود.

قایم‌باشک تابلو

اگر خودروی خود را در منطقه‌ای به‌خیال خود مجاز پارک کردید اما هنگام بازگشت با برگه جریمه پلیس روی آن روبه‌رو شدید، تعجب نکنید و کمی دور و برتان را با دقت نگاه کنید. گاهی تابلوهای راهنمایی‌و‌رانندگی انگار هوس قایم‌باشک‌بازی می‌کنند و پشت تابلوهایی بزرگ سازمان‌های گوناگون پنهان می‌شوند. شاید بهتر باشد بگوییم این تابلوهای بزرگ هستند که می‌آیند و تابلوهای راهنمایی و رانندگی را پشت خود پنهان‌ می‌کنند.

این در حالی است که رانندگان از همه‌جا بی‌خبر شاید فقط بیشتر از همه، به پیام‌های تابلوهای تبلیغاتی توجه کنند تا پیام تابلویی که البته هیچ اثری از آن دیده نمی‌شود. گاهی نیز شاخ وبرگ‌های درختان باعث پنهان شدن تابلوهای شهری می‌شوند. به‌هرحال مشخص نبودن علائم و پیام تابلوها می‌تواند از سنگین ‌شدن ترافیک و جریمه‌شدن رانندها تا منجر‌شدن به تصادف نقش بازی کند.

کد خبر 127062

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز