شنبه ۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۴
۰ نفر

شب می‌روید پمپ‌بنزین و تا جایی که امکان دارد باک خودرو را پر می‌کنید.

خودرو- باک

صبح با عجله از خانه بیرون می‌روید و با حساب و کتاب مطمئن می‌شوید که با وجود کلی ترافیک، بالاخره با کمی تاخیر به مقصد خواهید رسید. هنوز چندمتری از مسیر را طی نکرده‌اید که خودرو خاموش می‌شود. پیاده می‌شوید و لگدی نثار خودرو می‌کنید و می‌گویید «آخر این چه موقع خراب‌شدن بود».

کاپوت را بالا می‌زنید. هیچی متوجه نمی‌شوید. شانس‌تان را امتحان می‌کنید و دوباره استارت می‌زنید اما همین که برق پشت آمپر می‌آید، چشمتان به عقربه بنزین می‌افتد که آن پایین جاخوش کرده است. خشک‌تان می‌زند. یادتان می‌آید که چند روز پیش در صف نانوایی چند نفر می‌گفتند که این روزها سرقت بنزین در برخی از محله‌های شهر رایج شده است. رانندگان، خودروی خود را شب‌ها در کوچه و خیابان پارک می‌کنند و صبح‌ها با در باز باک آن و البته باک خالی از بنزین روبه‌رو می‌شوند. آخر سر هم مردی که در صف یک‌دانه‌ای‌ها بود به دیگران گفت «بهتره در کنار رعایت نکات فنی خودرو، سلامت و ایمنی باک را هم در نظر بگیری».

یکبار مصرف‌ها

گویا برخی شهروندان تصور می‌کنند وجه‌تسمیه ظروف یکبار مصرف این است که درست بعد از یک‌بار مصرف کردن‌ آنها می‌توانی ظرف را هر جا دلت خواست پرتاب کنی. البته برخی دیگر می‌دانند که این طرز فکر اشتباه است و شاید به همین دلیل به نوع دیگری از شر این ظروف خلاص می‌شوند.

برای نمونه همان‌طور که در تصویری که فرشید‌هماوند برای ما ارسال کرده مشاهده می‌کنید برخی ظروف یکبار مصرف را لابه‌لای شاخه‌ها پنهان می‌کنند. با این حرکت آدم را به یاد ماجرای برف و کبک می‌اندازند. داستان به‌همین ظروف یکبارمصرفی که گاهی لبه پنجره آن‌را می‌گذارند ختم نمی‌شود. بعضی نیز عادت دارند از داخل خودرو هر نوع زباله‌ای را به بیرون پرتاب کنند. البته بد نیست بدانیم که پلیس نسبت به این حرکت آخر ممکن است دست‌به جیب شود و راننده خودرو را جریمه کند.

درپوش‌ها

چندی پیش درمورد درپوش‌های فلزی نوشتیم که به دلایل مختلف برای رهگذران خطرساز می‌شوند. در پایان همان مطلب اشاره شد که در صورت مشاهده چنین مواردی مراتب را با سامانه 137‌در میان بگذارید. با وجود این، بسیاری از شهروندان به جای این کار، تصویر درپوش‌های فلزی محله خود را به نشانی اینترنتی ما ارسال کرده‌اند. این در حالی است که فقط تماس با سامانه یاد‌شده می‌تواند مشکل آنها را حل کند.

از سوی دیگر تجربه نشان می‌دهد بسیاری از پل‌هایی که توسط خود شهروندان به آهنگران سفارش داده می‌شود ممکن است به‌علت رعایت‌نشدن استاندارد‌های این نوع ساخت و ساز برای رهگذران مشکلاتی را پیش آورد. برای‌نمونه، فواصل خالی بین نبشی‌‌‌ پل‌هایی که برای عبور و مرور خودرو به پارکینگ ساختمان ساخته می‌شوند از حد طبیعی و استاندارد بیشتر است و ممکن است پای رهگذران در آنها گیر کند.

زیر سیگاری

تعدادی از شهروندان اهل سیگار، ناآگاهانه و با ته‌سیگار خاموش نشده، به قدری سطل زباله‌ها را آتش زدند که مسئولان مجبور شدند برای آنها سطل زباله‌های ویژه‌ای در شهر نصب کنند. این زیرسیگاری یا سطل‌های یاد شده قسمت خاصی برای خاموش کردن سیگار نیز دارد و شهروندان می‌توانند بعد از خاموش‌کردن سیگار، آن‌را داخل سطل بیندازند. با وجود این بار‌ها مشاهده شده است که همین سطل‌ها نیز با سهل‌انگاری رهگذران دچار حریق شده‌اند. به طوری که از آنها فقط پلاستیک‌های آب‌شده و محدوده‌ای سیاه‌رنگ باقی مانده است. به هر حال امکانات شهری برای شهروندان تهیه و نصب می‌شوندو نگهداری از آنها به نفع خودمان است.

کد خبر 126951

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز