همشهری آنلاین: رژیم حاکم بر مصر در پی گسترش تظاهرات مردمی در شهرهای بزرگ این کشور منع آمد و شد اعلام کرد.

مصر

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه های العربیه و الجزیره از برقراری مقررات منع آمد و شد در شهرهای مهم قاهره، اسکندریه و سوئز خبر دادند.

به دستور حکومت مبارک، رفت و آمد از ساعت شش عصر تا هفت صبح در این شهرها ممنوع است.

شبکه العربیه هم به نقل از تلویزیون دولتی مصر از پیوستن نیروهای ارتش به نیروهای امنیتی برای مقابله با تظاهرات مردمی خبر داد.

خروج نیروهای پلیس از خیابانهای اسکندریه

منابع خبری از کشته شدن یک تظاهر کننده در استان سوئز و به آتش کشیدن شدن برخی خودروهای نظامی دراین استان و عقب نشینی نیروهای پلیس از خیابانهای اسکندریه خبر دادند.

شبکه های الجزیره و العربیه از حمله به مقر حزب حاکم در "طنطا "و ساختمان استانداری اسکندریه خبر دادند.

این منابع همچنین از کشته شدن یک تظاهر کننده در استان سوئز و به آتش کشیده شدن برخی خودروهای امنیتی در سوئز و استان  الجیزه و حضور هزاران نفر در برابر استانداری الدقهلیه و عدم واکنش نیروهای امنیتی خبر دادند.

منابع فوق اعلام کردند که "محمد البرادعی" تحت بازداشت خانگی قرار گرفته است و تدابیر شدیدی در اطراف سفارت مصر در کویت اتخاذ شده است

 ورود ارتش به صحنه

رسانه ها از کشیده شدن دامنه تظاهرات مردمی به دهها شهر مصر و به آتش کشیده شدن ساختمان استانداری اسکندریه خبر دادند.

خبرگزاری فرانسه در خبری فوری اعلام کرد : تظاهرکنندگان در شهر اسکندریه، ساختمان استانداری را به آتش کشیدند.

شبکه الجزیره نیز از رسیدن موج اعتراضات مردمی به دهها شهر دیگر مصر پس از شهرهای قاهره، اسکندریه، اسماعیله، سوئز و المحله الکبری خبر داد.

مردم مصر در تظاهرات خود که پس از نماز جمعه در شهرهای مختلف آغاز کرده اند، بر ضد فساد و دیکتاتوری و ظلم و خفقان که از 30 سال پیش همچنان با آن روبرو هستند شعار می دهند و خواستار کناره گیری حسنی مبارک از قدرت هستند.

الجزیره در خبری فوری از ورود خودروهای ارتش به خیابانهای قاهره خبر داد؛ پیشتر مردم به سبب خشونت بی حد نیروهای امنیتی و کماندویی رژیم حاکم خواستار کمک ارتش شده بودند.

العربیه نیز از برگزاری تظاهرات مردمی در شهر القوصیه و الاقصر در جنوب مصر و هشدار نیروهای امنیتی به مردم خبر داد.

الجزیره نیز از اقدام مردم خشمگین در به آتش کشیدن چهار خودرو پلیس در میدان الزارعین در شهر بنی سیف خبر داد.

این در حالی است که شبکه الجزیره سبب اقدامات حکومت مصر برای مقابله با پخش برنامه های این شبکه در داخل، فرکانسهای خود را تغییر داده است.

الجزیره همچنین اعلام کرد نیروهای پلیس از بیشتر خیابانهای اسکندریه عقب نشینی کرده اند.

مبارک برای بقای خود دست به دامن آمریکا شد

دولت مبارک وزیر دفاع خود را به واشنگتن فرستاد تا حمایت فوری و تجهیزات پیشرفته آمریکا برای قلع و قمع مردم مصر را به دست‌ آورد.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری دبکا فایل، "حسنی مبارک " رئیس‌جمهور مصر که پایه‌های قدرت خود را به شدت متزلزل می‌بیند، "محمد حسین طنطاوی " وزیر دفاع خود را به واشنگتن فرستاد تا حمایت این کشور را در مقابله با شورش‌های عمومی آزادیخواهان مصر جلب کند.

این پایگاه خبری صهیونیستی که به محافل جاسوسی اسرائیل نیز نزدیک است، به نقل از برخی منابع در واشنگتن می‌نویسد که این مسئول مصری در سفر خود به آمریکا اوضاع و آخرین تحولات امنیتی مصر را به اطلاع "باراک اوباما " رئیس‌جمهور این کشور و تعدادی از مسئولان سیاسی و امنیتی آمریکا رسانده است.

طنطاوی در این دیدار نسبت به تایید برخورد نرم با تظاهرات کنندگان مصری از سوی دولت آمریکا هشدار داده و گفته که این برخورد ضررهای زیادی دارد که از منافع آن بیشتر است.

وی در این دیدارها تاکید کرده است که اگر اقدامات جدی علیه تظاهرکنندگان اتخاذ نشود، ‌دولت سقوط خواهد کرد.

طنطاوی همچنین نسبت به اخوان‌المسلمون مصر نیز هشدار داده و در تلاش برای تحریک افکار مقامات آمریکا گفته است که این حزب اسلام‌گرا به دنبال فرصت است تا کنترل خود را در این کشور به دست‌ آورد و بر آن مسلط شود.

وزیر دفاع مصر در این سفر کمک فوری نظامی آمریکا در ارائه جدیدترین سلاح‌ها در مقابله با شورش‌های خیابانی را خواستار شده است. این در حالی است که بر اساس ادعای این پایگاه خبری، موضع‌ آمریکا در این باره هنوز مشخص نیست و گزارش‌ها از تناقض در موضع آمریکا در این زمینه خبر می‌دهند.

بر اساس این گزارش در حالی که آمریکا به صورت علنی از انجام اصلاحات در کشور مصر سخن می‌گوید، اما به نظر می‌رسد که گفت‌وگوهای پشت پرده کاملا برعکس است.

سران آمریکا و رژیم صهیونیستی همچنان امیدوارند که دولت مبارک بتواند بر موج تظاهرات و اعتراضات عمومی فائق آمده و مردم معترض را سرکوب نماید، آنها همچنین نگرانی شدید خود را از عجز نظام در برابر مردم اعلام کرده‌اند.

کد خبر 126815
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز