همشهری آنلاین: لوح‌های گلی که از سال 1974 تاکنون در انبار موزه ملی ایران رها شده بود به منظور رمزگشایی ‌از جعبه‌های 37 ساله خارج شد.

لوح گلی

به گزارش فارس، 10 اسفند 1388 برای نخستین‌بار درهای سه انبار موزه ملی ایران به روی خبرنگاران باز شد، انبارهای نموری که هزاران شیء تاریخی باقیمانده از پارینه‌سنگی تا زمان معاصر در آن‌ها روی هم تلنبار شده‌ بود.

اردکانی؛ رئیس کل موزه ملی در آن زمان وعده داد ظرف 3 سال این اشیایی را که سال‌ها در جعبه‌هایی با روش‌های غیراستاندارد نگهداری می‌شده است، ساماندهی کند.

آزاده اردکانی؛ رئیس کل موزه ملی ایران درباره آخرین وضعیت ساماندهی این اشیای تاریخی گفت: در حال حاضر یکی از انبارهای موزه ملی تخلیه و کل اشیاء طبقه‌بندی شده است.

وی در ادامه با بیان این که اشیای این انبار از کارتن‌ها و جعبه‌های فرسوده خارج و دسته‌بندی شده است، افزود: تعدادی از این اشیاء ثبتی و تعدادی فرهنگی بوده که اشیاء ثبتی پس از ثبت و عکس‌برداری به بخش‌های مرتبط فرستاده شده است.

رئیس کل موزه ملی ایران از مهم‌ترین اشیاء خارج شده از این انبار را دو لوح گلی با خط عیلامی عنوان کرد و گفت: این دو لوح گلی توسط "ویلیام فاملر " در فارس کشف شده بود و متعلق به سال 1974 بوده است.

اردکانی ادامه داد: این الواح گلی که 37 سال در انبار موزه ملی ایران رها شده بود در حال حاضر به منظور "رمزگشایی" برای استفاده عموم به بخش کتیبه‌های موزه سپرده شده است.

نقش‌های گیاهی متعلق به شهر سوخته


وی به نقش‌های گیاهی موجود در برخی ظروف سفالی به دست‌آمده از این انبارها اشاره کرد و گفت: توده گلی با اثر گیاهی که در سال 1997 توسط یک گروه ایتالیایی از شهر سوخته کشف شده بوده در انبار ساماندهی شده موزه، دیده شده است که با استفاده از دانشگاه‌هایی که روی فیزیولوژی گیاهی کار می‌کنند می‌توانیم به اکوسیستم آن زمان پی ببریم.

رئیس کل موزه ملی ایران افزود: تعدادی ظروف سفالی با نقش‌های گیاهی نیز به دست آمده است.

اردکانی یکی دیگر از اشیاء شناسایی شده در این انبار را یک سکه نقره عرب ساسانی عنوان کرد و گفت: ادوارد کیل از قلعه یزدگرد این سکه را کشف کرده که مربوط به اوایل دوره اسلامی بوده است.

به گفته وی با روند فعلی ساماندهی انبارهای موزه ملی ایران، ساماندهی کل انبارها زودتر از وعده سه ساله محقق خواهد شد.

 

کد خبر 126715
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز