همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور با انتقاد از پدیده مدیران پروازی آن را توهین به ملت دانست.

 به گزارش ایسنا، احمدی نژاد در همایش هم‌اندیشی تخصصی 10 محور برنامه تحول در نظام اداری با تشکر از برگزاری این همایش گفت: بدون تردید یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین کارها در کشور تحول در نظام اداری است، شما خود نظام اداری را می‌شناسید و ضرورت تحول در آن را نیز می‌دانید.

 احمدی‌نژاد با بیان این‌که ساختار نظام اداری کشور دارای چند ویژگی است،افزود: ویژگی اول آن این است که می‌خواهد خود را بسط بدهد، این ساختار برای انبساط ایجاد شده نه برای انقباض و طی 50 الی 60 سال اخیر این روند ادامه و توسعه پیدا کرده است، البته ممکن است بگوییم که یکی از علل این امر این است که مسئولیت‌های دولت گسترش پیدا کرده. بله یک دلیل آن این است، ولی خود این تشکیلات نیز می‌خواهد خود را گسترش دهد؛ چرا که می‌خواهد حوزه اختیارات خود را گسترش دهد.

 رئیس‌جمهور ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های این ساختار این است که به شدت از موجودیت خود حفاظت می‌کند، در مقابل تغییر و تحولات مقاومت می‌کند، کسی مقصر نیست سیستم به شدت مقاومت است. این سیستم از خود دفاع می‌کند و اجازه دستکاری نمی‌دهد.

 احمدی‌نژاد همچنین خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های دیگر این ساختار این است که روندها را پیچیده می‌کند، چون قرار است منبسط شود و همه باید کار داشته باشند و به همین دلیل می‌بینیم وقتی کاری به این سیستم ارجاع می‌شود، دائم می‌چرخد و در یک روند قرار می‌گیرد که همه کار داشته باشند.

 رئیس‌جمهور ادامه داد: در واقع همانطور که گفتم خاصیت این سیستم این است که می‌خواهد خود را گسترش دهد و از خود صیانت کند و در برابر تغییرات مقاوم است، حتی می‌بینیم که در این سیستم بعضا جابجایی یک ساختمان تبدیل به یک مشکل می‌شود.

 احمدی‌نژاد ویژگی‌ دیگر این ساختار را بهره‌وری پایین آن عنوان کرد و در بخش دیگری از سخنان خود افزود: مثلا در وزارت جهاد کشاورزی 60 الی 70 درصد کارمندان متخصص کشاورزی هستند، ولی چه تعداد آنها بر سر زمین‌های کشاورزی حضور دارند. کشاورزی کشور در بلوار کشاورز انجام نمی‌شود . متخصصان کشاورزی در یک ساختمان 25 طبقه نشسته‌اند، چند نفر می‌خواهند فکر کنند؟ چند نفر می‌خواهند عمل کنند؟ نمی‌شود که 200 نفر فرمانده باشد و یک سرباز.

 وی با بیان این‌که این ساختار بروکراسی که اکنون وجود دارد نیروی انسانی را به سمت مراکز کشور و مراکز استان‌ها سوق می‌دهد و در آنجا متمرکز می‌کند و از طرف دیگر بهره‌برداری نیز پایین است، گفت: ما چقدر خرج می‌کنیم و چقدر در برابر این هزینه در کشور کار ایجاد می‌کنیم؟ چقدر بهره‌برداری ایجاد می‌شود؟ این بهره‌برداری پایین است این ساختار دارای مشکل است و باید درست شود.

 وی افزود: برای درست کردن این ساختار باید در ابتدا نوع نگاه خود را به این مجموعه عوض کنیم . مثلا می‌پرسیم سیستم اداری مال کیست ؟ در جواب ممکن است گفته شود سیستم اداری مال ملت است. اما آیا این سیستم تمام قد در اختیار ملت است؟

 احمدی‌نژاد افزود: ممکن است در این ارتباط دو نگاه وجود داشته باشد نگاه اول اینکه تمام امکانات ما و خود ما باید در اختیار مردم باشد و در واقع ما نوکر مردم هستیم و باید به مردم خدمت کنیم. از طرف دیگر ممکن است این نگاه نیز وجود داشته باشد که ما هستیم مردم هم برای خودشان.

 رئیس‌جمهور ادامه داد: ‌در بخش آموزش مهمترین مساله فرهنگی که باید نهادینه شود، این است که همه بدانیم نوکر مردم هستیم و باید به مردم خدمت کنیم و در واقع باید نگاه انسانی ،‌اعتقادی و آرمانی را در سرلوحه کارها قرار دهیم. وقتی که با این نگاه به مسائل نگاه کنیم و خدمت کنیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود و در واقع این نگاه را داریم که در خدمت ملت ایران هستیم، در خدمت انقلاب اسلامی هستیم و این کار ارزشمند و مهمی است.

 احمدی‌نژاد با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران از سر راه پیدا نشده است و اتفاقی دری به تخته نخورده است که ایجاد شود، گفت: نمی‌گویم که عیب و ایرادی نیست، هست، ولی انقلاب اسلامی یک گام بلند در راه رسیدن به آرمان‌های تاریخی بشر است و در ادامه حرکت انبیاء الهی است. این انقلاب توسط بهترین‌های تاریخ بشر ایجاد شده و در تاریخ هیچ ملتی سرجمع بهتر از ملت ایران نیامده است و این قابل بحث است. پس ما در یک مقطع بزرگ تاریخی و در بین بهترین مردم مسوولیت داریم و باید خدمت‌گذار مردم باشیم و چنین نگاهی داشته باشیم ، وقتی این نگاه حاکم شد، تحول آسان می‌شود.

 احمدی‌نژاد در ادامه با انتقاد از بهره‌وری پایین و ارائه مثال‌هایی در این زمینه گفت: برخی از کارها را می‌شود با 50 نفر نیز انجام داد، ولی ما بعضا می‌بینیم که این کار را با 300 نفر انجام می‌دهند. یا مثلا می‌بینیم شرکتی در مجموعه نفت در ایلام فعالیت می‌کند، ولی دفتر مدیرعامل آن در تهران است چرا؟ علت این موضوع چیست؟

 احمدی‌نژاد با انتقاد از پدیده مدیران پروازی گفت: اگر خوب به این مقوله توجه کنیم این توهین به ملت است.

 احمدی‌نژاد با انتقاد از وجود ساختمان‌های اضافی دولتی در تهران گفت: متاسفانه در یک دوره مد شده بود که همه بروند بالای شهر به خصوص در مورد شرکت‌ها. این تفکرات و نگاه‌ها را باید عوض کنیم و تغییر دهیم و باور دارم که شدنی است و خود شما می‌توانید.

 وی با بیان این‌که طرح‌های پیش‌بینی شده مانند انتقال کارمندان، دورکاری ودولت الکترونیک پیش بینی شده و قدم‌هایی در این راستا برداشته شده است، گفت: ما باید روندها را اصلاح کنیم مثلا از 108 هزار کارمند وزارت جهاد کشاورزی 100 هزار تای آن در مزارع باشند. ما اکنون وزارتخانه‌ای داریم که 1200 ساختمان در تهران دارد. این ساختمان‌های اضافی را تجمیع کنیم 80 درصد آن را صرف مردم و کارهای عمرانی بکنید و 20 درصد آن را صرف کارمندان آن مجموعه‌ها بکنید.

 رئیس‌جمهور در ادامه گفت: یکی از وزارتخانه‌ها در تهران دو هزار و 500 کارمند داشته و تصمیم گرفته که 1800 تای آنها از طریق دورکاری انجام وظیفه کنند و هر کس به آن وزارتخانه مراجعه می‌کند، در همان طبقه همکف کارش را انجام می‌دهد و در واقع در راستای دورکاری قدم برداشته است.

 احمدی‌نژاد افزود: هر کار مثبتی که می‌خواهد انجام شود، مقاومت‌هایی در برابر آن صورت می‌گیرد. وقتی مثلا بحث دورکاری مطرح شد، عده‌ای گفتند می‌خواهند کارمندان را اخراج کنند این حرف‌های نادرستی است که زده می‌شود و به چه دلیل برخی‌ها در برابر یک کار ارزشمند می‌ایستند. همین دورکاری چقدر هزینه رفت‌وآمد را کم می‌کند و تصویب کردیم که هزینه رفت‌و آمد ، غذا و مهدکودک‌ کودکان کسانی که از طریق دورکاری انجام وظیفه می کنند، جزء درآمد آنها محسوب شود و به کارمند داده شود، ما معتقدیم کارمند باید خوب زندگی کند، نه در فقرولی با ابتکار عمل می‌خواهیم هزینه‌های اضافی را کم کنیم و به درآمد کارمندان اضافه کنیم. هزینه‌های مصرفی را کم کنیم.

 وی افزود: هزینه‌های مصرفی دولت با قیمت ثابت در این چند سال کاهش پیدا کرده، ولی خدماتی که انجام شده افزایش پیدا کرده است و این نشان می‌دهد که هزینه‌های مصرفی رابطه مستقیمی با میزان خدمات ندارد. هزینه‌های مصرفی را کم کنیم و آن را صرف کارمندان کنیم. مثلا در مورد همان ساختمان‌های اضافی که گفتم این ساختما‌ن‌های اضافه را تجمیع کنیم بفروشیم و 80 درصد آن را صرف کارهای عمرانی وبرای مردم کنیم. 20 درصد را صرف کارهای اجرایی و مصرفی و خود کارمندان کنیم.

 احمدی‌نژاد در ادامه با بیان این‌که کارها و این تغییرات را باید با استفاده از توانمندی‌های خودمان انجام دهیم، گفت: باید دست به دست هم بدهیم و این سیستم را اصلاح کنیم و این شدنی است.

 وی با بیان این‌که ظرفیت نیروی انسانی ما چند برابر وضعیت کنونی است و با این نیروی انسانی می‌شود چندین برابر کار کرد، گفت: ما در طول این چند سال افزایش خدمات را داشته‌ایم، و با توجه به ظرفیت‌هایی که داریم سرعت حرکت ما می‌تواند چند برابر، مثلا پنج برابر شود.

 رئیس جمهور با اشاره به اهمیت سلامت اداری، تصریح کرد : وقتی کاری به بخشی ارجاع شد و مسوولان آن بخش خود را مسئول انجام آن کار ندانستند، این می‌شود بیماری .

 

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اهمیت آموزش گفت: آموزش خوب است، ولی در کنار آن باید گره‌های سیستم را نیز شناسایی کرد وروحیه‌ها را عوض کرد و آن را درست کرد.

 احمدی‌نژاد با بیان این‌که بخش مهمی از کارهای کشور می‌تواند به روز انجام شود، گفت: در این زمینه می‌توان با یک همت و احساس مسوولیت بیشتر انجام وظیفه کرد و لازم نیست کار را به فردا موکول کرد. بسیاری از رفت‌وآمدهایی که در کشور و برای انجام کارهای اداری انجام می‌شود، را می‌توان کم کرد بعضی اوقات بی‌جهت مردم را در رفت‌وآمد به ادارات قرار می‌دهیم .

 احمدی‌نژاد ادامه داد: من غصه روستاها را می‌خورم روستاها پایه آبادانی و استقلال کشور هستند، یک ملت بدون تولید صنعتی می‌تواند زندگی کند، ولی بدون محصولات کشاورزی نمی‌تواند وقتی که آنها(روستاییان) یک مشکل اداری پیدا می‌کنند، چقدر خرج رفت‌وآمدشان می‌شود و بعضا نیز می‌بینیم که جواب نمی‌گیرند علت آن این است که این ساختار برای خود تعریف شده، نه برای پاسخگویی.

 وی با بیان این‌که کسی که می‌خواهد تحول در ساختارایجاد کند، باید دارای ویژگی‌هایی باشد، گفت: روح حاکم باید این باشد که آن فرد عاشق مردم باشد و با عشق خدمت کند و اگر چنین نگاهی حاکم نباشد، اولین خسارت دیده خود مامور دولت است.

 احمدی‌نژاد افزود: دستگاه‌های اداری باید نماد عشق به مردم باشند و در واقع عشق کنند که کار مردم را راه می‌اندازند و مشکلات آنها را حل می کنند و اگر چنین روحیه‌ای حاکم باشد کارها درست می‌شود.

 احمدی‌نژاد با بیان این‌که چندین و چند سال است که ما می گوییم پرداخت‌ها باید براساس حجم کار باشد، باید براساس کیفیت کار باشد ،گفت: برای تحقق این موضوع باید در ابتدا پایه را درست کنیم روحیه درست شود و خود را خادم مردم بدانیم ، عاشق مردم باشیم .

 رئیس‌جمهور گفت: ما گفتیم تهران زلزله‌خیز است و مطالبی در این ارتباط مطرح کردیم . برخی شروع کردند به تکذیب کردن وگفتند دولت مشکلات دارد و چون مشکل دارد این حرفها را می‌زند دولت چه مشکلی دارد دولت که 24 ساعته کار می‌کند. ما گفتیم تهران زلزله‌خیز است و در این راستا صحبت شد که بخشی از کارمندان از تهران بیرون بروند تا بخشی از خدمات بیرون رود، ولی دیدیم عده‌ای شروع به مقاومت کردند شلوغ‌کاری کردند و تبلیغات منفی. چه کسی گفته است تهران نمی‌شود خلوت شود همین مقاومت‌ها. وقتی صحبت از تغییرات می‌شود و قرار است این امر صورت بگیرد، مقاومت نیز ایجاد می‌شود.

 احمدی‌نژاد در پایان خطاب به شرکت‌کنندگان در این همایش گفت: ‌آرزوی من این است و می‌شود نیز این کار را کرد که در همین دولت دو سه تا برنامه تحول اداری را اجرا کنیم و شما انشاءالله در این راستا حرکت خواهید کرد.

 پیش از صحبت‌های رئیس‌جمهور فروزنده معاون رئیس‌جمهور به ایراد سخنرانی پرداخت و خبر داد که جشنواره‌ ایده‌های اداری و چهره‌های کارآفرین در نظام اداری اوایل سال آینده با حضور رئیس‌جمهور برگزار خواهد شد.

 نجار وزیر کشور نیز در این همایش سخنرانی کرد.

کد خبر 126412
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز