شنبه ۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۷:۵۸
۰ نفر

تولید یک قلم وسیله آرایشی نیازمند ترکیب چندین ماده شیمیایی است که اگر غیرعلمی، بدون نظارت و حتی فاقد کار تحقیقاتی و پژوهش‌های بالینی باشد به‌طور حتم موجب بروز آسیب‌های مختلف پوستی می‌شود.

کرم صورت

گران‌بودن مواد اولیه اصلی بسیاری از اوقات، افراد سودجود را به مسیری می‌کشاند که با تولید لوازم آرایش غیراصلی و تقلبی، سلامت مردم را به‌خطر بیندازند.

با وجود نظارت‌هایی که کارشناسان اداره غذا و دارو و مواد آرایشی- بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دارند باز هم شاهد ورود غیرقانونی و مخلوط‌شدن این لوازم تقلبی با انواع اصلی آن هستیم. اگرچه مارک‌های اصلی در کشورمان به دلیل دست‌های قاچاقچیان، کمتر قابل پیداکردن و تهیه است اما باید دانست که لوازم آرایش با درجات مختلفی از نظر کیفی در دسترس وجود دارد که متأسفانه به‌دلیل نبود فعالیت‌های پژوهشی بالینی می‌تواند هر یک خطری بالقوه و درمعرض وقوع برای هموطنان باشد.

بسیاری از این لوازم آرایشی با درج مارک تقلبی همانند بسیاری از کالاهای چینی، با کیفیتی دور از انتظار فروخته شده و در گوشه و کنار فروشگاه‌های برخی شهرها رویت می‌شود.

کرم‌های روشن‌کننده، ضد‌آفتاب، ریمل، مداد چشم، رژلب، کرم‌های زیبایی، برخی از صابون‌ها و لوسیون‌های پوست و مو در بسته‌بندی‌ها و با نام‌های معتبر با کیفیت‌های پایین در برخی کشورها ازجمله چین تولید شده و با قیمت‌های بسیار نازل اما تقلبی به ایران قاچاق می‌شود.

قاچاقچیان از این راه سود فراوانی به‌دست می‌آورند غافل از اینکه سلامت انسان‌ها را به خطر می‌اندازند. بهترین راه برای شناسایی و اعتماد برای مصرف‌کنندگان عزیز همانا داشتن برچسب (لیبل) مورد تایید وزارت بهداشت است چرا که کالاهای دارای مجوز، تحت کنترل دقیق کارشناسان وزارت بهداشت و بازرگانی قرار می‌گیرند.

مواد شیمیایی موجود در هر قلم از لوازم آرایشی می‌تواند سلامت چشم، پلک، پوست و موی شما را به خطر بیندازد و با جذب از راه پوست وارد گردش خون شود.

از آنجا که هر انسان به‌طور طبیعی احتمال حساسیت به این مواد را دارا است با خطری جدی مواجه می‌شود. التهاب و تورم پلک چشم و پوست صورت و نواحی‌ای که از مواد آرایشی روی آن استعمال شده مهم‌ترین عوارض کوتاه‌مدت یا بلند‌مدت لوازم آرایش تقلبی است.

دکتر محمد گلشنی
دبیر انجمن پوست، مو و زیبایی ایران

کد خبر 126377

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز