شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۵۲
۰ نفر

علی ابراهیمی: روند رو به رشد افزایش مصرف لوازم آرایشی با وجود برخی محدودیت‌های مصرف این محصولات در کشور، موجب شده است تا زنان ایرانی در ردیف هفتم زنان مصرف‌کننده لوازم آرایشی در جهان قرار گیرند.

 اکنون زنان ایرانی انواع محصولات آرایشی را مورد استفاده قرار داده و میزان مصرف این محصولات در ایران به حدی بالا رفته که کشورمان در منطقه خاورمیانه به دومین بازار بزرگ محصولات آرایشی پس از عربستان سعودی تبدیل شده است. همچنین افزایش استفاده از لوازم آرایشی در ایران موجب شده تا سالانه700 تا 750 میلیون دلار محصولات آرایشی قاچاق به کشور وارد شود.

براساس آخرین برآورد‌های انجام‌شده، ایرانی‌ها سالانه حدود 2میلیارد دلار محصولات آرایشی مصرف می‌کنند و این کشور 74میلیون نفری حدود 29درصد از بازار محصولات آرایشی خاورمیانه را در اختیار دارد؛ منطقه‌ای که در آن عربستان سعودی بزرگ‌ترین بازار محصولات آرایشی محسوب می‌شود. این افزایش مصرف در حالی صورت می‌گیرد که بیشتر محصولات آرایشی از طریق واردات رسمی یا قاچاق به کشورمان وارد شده و میزان تولید داخل این محصولات بسیار اندک است.

سرمایه‌هایی که هدر می‌رود

حجم بالای مصرف لوازم آرایشی در کشورمان بیانگر سرمایه‌های هنگفتی است که با هر بار مصرف این محصولات از بین می‌رود. این روند موجب‌شده تا اکنون بسیاری از برندهای پرطرفدار بین‌المللی محصولات آرایشی به راحتی در مغازه‌های شهرهای مختلف کشور یافت شود.

 به گزارش ایسنا، برخی نشریات خارجی، ایران را هفتمین بازار بزرگ مصرف محصولات آرایشی در جهان توصیف و اعلام کرده‌اند که سالانه 1/2میلیارد دلار انواع لوازم آرایش در ایران فروخته می‌شود. در واقع حدود 14میلیون زن ایرانی بین 15تا45سال، ماهانه حدود 7دلار بابت خرید انواع محصولات آرایشی قاچاق هزینه ‌می‌کنند که حداقل 30‌درصد آن تولید کشور چین است.

رشد 40 درصدی واردات

همچنین تازه‌ترین خبرها از افزایش 40درصدی واردات رسمی انواع لوازم آرایشی در سال گذشته حکایت دارد، به‌نحوی که سال گذشته واردات رسمی انواع لوازم و محصولات آرایشی به ایران با رشد بیش از 40درصد مواجه شده تا مشخص شود که کشورمان حتی در شرایط بحران مالی جهانی هم بازار داغی برای صنایع آرایشی جهان به شمار می‌رود. در سال گذشته واردات لوازم و محصولات آرایشی به کشورمان با رشد بیش از 40درصد، به رقم 43 میلیون و 690 هزار دلار رسید و حتی بحران مالی جهانی هم حریف بازار خوش‌اشتهای لوازم آرایشی ایران نشده است.

در سال گذشته امارات متحده عربی با صادرات نزدیک به 12میلیون دلاری لوازم آرایشی به کشورمان، در صدر کشورهای صادرکننده این محصولات به ایران قرار داشته و بعد از این کشور نیز کشورهای فرانسه و آلمان به‌ترتیب با6‌میلیون و 490‌هزار دلار و 4میلیون و 996‌هزار دلار در رتبه‌های دوم و سوم صادرات لوازم آرایشی به کشورمان در سال 1387 قرار دارند. همچنین ترکیه با 3میلیون و 687‌هزار دلار و ایتالیا با 3میلیون و 370 هزار دلار رد‌ه‌های چهارم و پنجم را در بازار لوازم آرایشی کشورمان به‌دست آورده‌اند.

رکورد‌داران مصرف بدون تولید

این آمار و ارقام موجب شده است تا زنان ایرانی مانند برخی کشورهای خاورمیانه، از جمله رکورد‌‌داران مصرف لوازم آرایشی در جهان محسوب شوند. این افزایش مصرف در حالی صورت می‌گیرد که اندک تولید‌کنندگان داخلی این حوزه از واردات بی‌رویه و بعضا بی‌کیفیت این کالاها به‌ویژه از چین رنج برده و جزو مظلوم‌ترین صنایع بوده‌اند. در فضایی که صنایع داخلی توان چندانی برای رقابت با غول‌های صنعتی جهان ندارند، باید انتظار داشت که بازار داخلی تمام و کمال در خدمت محصولات خارجی و وارداتی قرار گیرد.

در زمینه این محصولات نیز همانند بسیاری از کالاهای وارداتی بی‌کیفیت، برخی تولید‌کنندگان داخلی با انتقاد از نبود نظارت بر ورود اجناس بی‌کیفیت و غیراستاندارد آرایشی و بهداشتی به کشور عنوان می‌کنند که حتی در زمینه برچسب‌ها و نوشته‌های روی لوازم آرایشی خارجی نیز نظارت چندانی به نسبت تولیدات داخل وجود ندارد.

کد خبر 109469

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز