چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: 2 روز بعد از تحویل کیفرخواست مهر و موم شده دادگاه ترور رفیق حریری به قاضی دادگاه، رایزنی‌های منطقه‌ای برای رفع اختلاف میان گروه‌های لبنانی درباره این پرونده و تشکیل دولت جدید، وارد مرحله تازه‌ای شده‌است.

لبنان  -سید حسن نصر الله

همزمان با دیدار و گفت‌وگوی مقامات قطر و ترکیه با مقامات ارشد لبنان در بیروت، شبکه خبری العربیه در خبری فوری به نقل از وزیر خارجه عربستان اعلام کرد: ریاض دیگر نقشی در تحولات لبنان بازی نمی‌کند. این خبر می‌تواند احتمال از سرگیری تلاش‌های محور سعودی سوری در لبنان را از بین ببرد.

این خبر در حالی اعلام شده‌است که پادشاه عربستان همچنان دوران نقاهتش را در آمریکا می‌گذراند و هنوز به کشورش بازنگشته است. در ابتدای این هفته، خبر شکست تلاش‌های عربستان و سوریه برای حل اختلاف درباره کیفرخواست دادگاه حریری از واشنگتن و همزمان با دیدار سعد حریری از آمریکا مخابره شد.

منابع خبری عربی به نقل از منشی دادگاه بین‌المللی ویژه لبنان از محاکمه متهمان ترور حریری در سپتامبر خبر دادند. وی گفته‌است اگر اوضاع خوب پیش برود چه متهمان حاضر باشند، چه نباشند در سپتامبر یا اکتبر محاکمه می‌شوند. نخست‌وزیر قطر و وزیر خارجه ترکیه مذاکراتی را با رهبران سیاسی لبنان از گروه‌های شیعه، سنی و مسیحی انجام دادند.

دفتر اطلاع‌رسانی سعد حریری نیز دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که حریری در دیدار با وزیران خارجه قطر و ترکیه چگونگی اجرای توافق‌های نشست سران قطر، ترکیه و سوریه در دمشق را مورد بررسی قرار داد. وزیران امور خارجه قطر و ترکیه در سفر خود به لبنان به‌صورت جداگانه با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، میشل عون، رئیس جریان تغییر و اصلاح و ولید جنبلاط، رهبر دروزی‌های لبنان نیز دیدار و گفت‌وگو کردند.

کد خبر 126237

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز