تیم ملی ایران امروز فرصت دارد با شکست کره‌شمالی به یک چهارم نهایی جام‌ملت‌های آسیا صعود کند. پیروزی در بازی نزدیک مقابل عراق و همچنین تساوی بدون گل کره‌شمالی و امارات، مردان قطبی را در موقعیت بسیار خوبی قرار داده است؛ چرا که با تساوی هم شانس صعود تیم حفظ می‌شود و نیازی به ریسک نیست.

فوتبال

از سوی دیگر کره‌شمالی هم که معمولا بسته بازی می‌کند، با توجه به شرایط جدول، امروز نمی‌تواند فقط دفاع کنند؛ نکته‌ای که آن یونگ هاک، هافبک این تیم هم در کنفرانس مطبوعاتی تایید کرد و گفت: «بازی مقابل امارات بازی اول بود و دفاعی بازی کردیم ولی این‌بار سعی می‌کنیم حریف را پرس کنیم و میانه میدان را در اختیار بگیریم.»

تونگ سوپ جو، سرمربی کره‌شمالی هم گفت که از نمایش تیمش در بازی اول راضی نبوده و امروز انتظار بازی بهتری را دارد؛ «ما بازی اول را آنالیز کردیم و امیدوارم این بار بهتر بازی کنیم. می‌دانیم که تیم ما در بازی‌های رسمی هرگز ایران را شکست نداده ولی بازیکنان من خوشبین هستند که در این بازی نتیجه بگیرند.» او در تحلیلش از بازی تیم ملی ایران اضافه کرد: «بازی ایران مقابل عراق را دیدم. بازیکنان این تیم قدرت بدنی بالایی دارند و از همه نقاط زمین استفاده می‌کنند. ایران اصرار زیادی هم روی سانتر از چپ و راست دارد و سعی می‌کنیم راه‌های این حملات را ببندیم.»

کره‌شمالی که مدت‌ها از صحنه اول فوتبال آسیا کنار رفته بود، با تیم هماهنگی وارد مرحله مقدماتی جام جهانی 2010 شد و با صعودش همه را شگفت زده کرد. این تیم در نخستین بازی‌اش در جام جهانی با وجود شکست مقابل برزیل، نمایش درخشانی داشت ولی بعد از آن با 2شکست سنگین مقابل پرتغال و ساحل عاج به خانه برگشت. هاک معتقد است که تجربه جام جهانی می‌تواند در این تورنمنت به آنها کمک کند: «اکثر بازیکنان ما از بازی در جام جهانی تجربه‌خوبی کسب کرده‌اند و حالا ترسی از بازی در جام ملت‌های آسیا نداریم.»

ویروس در اردوی تیم ملی

تنها نگرانی که پیش از این بازی وجود دارد، سرماخوردگی چند بازیکن تیم ملی در روزهای اخیر است. بعد از افشین قطبی و مسعود شجاعی، نوبت آندرانیک تیموریان بود که به این ویروس مبتلا شود. با این وجود شجاعی و تیموریان در تمرین دیروز شرکت کردند. قطبی اما معتقد است که این نمی‌تواند برای تیم مشکل‌ساز شود. او در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «کادر پزشکی سعی می‌کنند بازیکنان را هر چه زودتر آماده کنند. در زندگی افرادی وجود دارند که با سخت‌ترین بیماری‌ها مبارزه می‌کنند، پس فکر نمی‌کنم یک سرماخوردگی مانع بزرگی برای تیم ما باشد.»

قطبی گفت که شناخت کاملی از تیم ملی کره‌شمالی دارد؛ «در 20 ماه گذشته 2بار با کره‌شمالی بازی کردیم. من هر 3 بازی کره‌شمالی در جام جهانی را هم از نزدیک دیده‌ام؛ همین‌طور بازی دوستانه این تیم مقابل قطر. آنها با نفرات زیاد و فشرده بازی می‌کنند، روی ضد‌حملات خطرناکند و می‌توانند برای هر تیمی خطرناک باشند.»

برای قطبی چاره باز کردن این دفاع فشرده، گردش سریع توپ است. سرمربی تیم ملی گفت: «در این بازی هر‌چه زودتر گل بزنیم به نفع ماست و کمک می‌کند دفاع این تیم باز شود. کره‌شمالی هم به نتیجه نیاز دارد و این می‌تواند به نفع ما باشد. بعد از ظهر سختی خواهیم داشت. بازیکنان ما باید در پاس‌هایشان دقیق و سریع باشند. اگر آنها مثل روز بازی با پرتغال بازی کنند، کار آسان‌تری خواهیم داشت.»

کره‌شمالی در آن بازی با 7 گل مغلوب پرتغال شد. ترکیب تیم ملی برای بازی امروز بستگی به وضعیت بازیکنان سرماخورده دارد. اگر آندو به بازی نرسد، پژمان نوری می‌تواند جانشین او شود. خلعتبری هم که مقابل عراق بسیار آماده بود، می‌تواند جانشین مسعود شجاعی شود. در سایر نقاط زمین به‌نظر نمی‌رسد تغییراتی وجود داشته باشد ولی درصورتی که تیم ملی نتواند در نیمه اول به گل برسد، خسرو حیدری شانس زیادی برای ورود به زمین به جای نصرتی خواهد داشت. او در بازی مقابل عراق هم از دقیقه 30 شروع به گرم کردن کرد ولی پس از گل تساوی، قطبی ترجیح داد ترکیبش را تغییر ندهد.

کد خبر 125767

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز