گروه بورس: در تازه‌ترین اطلاعات ارائه‌شده در مورد تعداد کد‌های سهامداری اختلاف فاحشی دیده می‌شود و براساس این اطلاعات یک‌میلیون و 200 هزار سهامدار گمشده در بورس تهران وجود دارد.

بورس

به گزارش همشهری، در تازه‌ترین اطلاعاتی که در مورد تعداد کد‌های سهامداری فعال و غیرفعال در بورس تهران وجود دارد در یک بخش تعداد کد‌های سهامداری 3 میلیون و 770 هزار کد محاسبه شده و در بخش دیگری این میزان 2میلیون و 526 هزار کد درنظر گرفته شده است.شرکت سپرده‌گذاری مرکزی که تنها مرجع ارائه اطلاعات بازار است آمار متفاوتی در مورد تعداد کد‌های فعال و غیرفعال بورس تهران دارد.

خبرگزاری ایسنا روز گذشته در گزارشی به نقل از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد: تا 30 آذر 89، تعداد 3میلیون و770 هزار و 151 کد معاملاتی در بورس اوراق بهادار صادر شده است که از این میزان یک میلیون و 798 هزار و 301 کد افراد حقیقی فعال و یک میلیون و 971 هزار و 859 کد حقیقی غیرفعال است که این آمار نشان‌دهنده این است که تعداد سهامداران واقعی در بورس یک میلیون و 798 هزار و 301 نفر است و مابقی سهامداران غیرفعال هستند.

همچنین تعداد کدهای غیرحقیقی فعال در بورس 13‌هزار و 877 کد و تعداد کد های غیرحقیقی غیرفعال 6هزار و 92‌کد است. همچنین در بخش دیگری از این گزارش آمار متفاوتی ارائه شده و تعداد کل افراد حقیقی دارای سهام 2میلیون و 526‌هزار نفر اعلام شده است.در این بخش آمده است: تعداد‌ کل افراد حقیقی دارای سهام 2میلیون و 526 هزار و 405 نفر است که از این میان افراد حقیقی فعال دارای سهم یک میلیون و 343 هزار و 45‌نفر و افراد حقیقی غیرفعال دارای سهم یک میلیون و 183 هزار و 357 نفر است. در این میان تعداد افراد غیرحقیقی که سهامدارند، 10 هزار و 308 نفر است که از این تعداد 7هزار و 397 نفر فعال و 2هزار و 911 نفر غیرفعال هستند.

علاوه بر این تا پایان 30 آذر 89، تعداد افراد حقیقی فاقد سهم یک میلیون و 213‌هزار و 744 نفر ثبت شده است که از این تعداد 455‌هزار و 256‌نفر افراد حقیقی فعال فاقد سهم و 768 هزار و 502 نفر حقیقی غیرفعال فاقد سهم هستند. همچنین 9 هزار و 667 نفر غیرحقیقی فاقد سهم هستند که از این تعداد 6هزار و 480 نفر فعال و 3هزار و 181 نفر غیرحقیقی غیرفعال فاقد سهم هستند.

دلیل اختلاف در آمارها

بر همین اساس روز گذشته سلطانی نژاد معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در مورد اختلاف موجود در مورد تعداد سهامداران بورس تهران گفت: این اختلاف آماری ناشی از تفاوت نگرش و تفاوت دیدگاه است. به‌طور مثال شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با ثبت کد‌های سهامداری جدید کد‌های قبلی را به‌دلیل مسائل حقوقی از بین نبرده است چرا‌که ممکن است در مورد این کد‌ها موارد حقوقی پیش‌ آید که بعد‌ها مربوط به آن سهامدار و همان کد معاملاتی باشد.

وی افزود: ضمن اینکه کد‌های سهامداری اشخاصی که تاکنون فوت کرده‌اند از سیستم حذف نشده و همچنان مورد محاسبه قرار می‌گیرد. بنابراین تعداد کد‌های معاملاتی موجود متناظر با تعداد سهامداران نیست و نمی‌توان گفت متناسب با تعداد کد‌های سهامداری، سهامدار در بورس تهران وجود دارد.

مبنای فعال و غیرفعال بودن

همچنین علیرضا حاجی نوروز، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی هم در گفت‌وگو با همشهری به تشریح مبنای فعال و غیرفعال‌بودن کد‌های سهامداری پرداخت و گفت: منظور از کد‌های سهامداری فعال، کد‌هایی است که قابلیت انجام معامله در بورس را دارند و این معنی‌اش این نیست که این تعداد دارای سهامی در بورس هستند یا سهامی دراختیار ندارند.

وی درباره کدهای سهامداری غیرفعال توضیح داد: کد‌های سهامداری غیرفعال نیز کد‌هایی هستند که به‌دلیل نقص اطلاعات، مجاز به خرید و فروش سهام نیستند. این کد‌های حقیقی و حقوقی برای فعال‌شدن نیاز به ارائه اطلاعات کافی از جمله کد ملی دارند و درغیراین صورت غیرفعال باقی خواهند ماند.

حاجی نوروز تاکید کرد: از 16 آذر ماه سال 87 برنامه تکمیل اطلاعات سهامداران و ساماندهی کد‌های سهامداری به اجرا درآمد و در حال حاضر 9 هزار شخص حقیقی دارای کد سهامداری در بورس هستند و مابقی کد‌ها نیز مربوط به سهامداران حقیقی است.

کد خبر 125667

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز