گروه بورس: 3 بانک کارآفرین، سینا و پست بانک فقط 65 روز تا اعمال افزایش سرمایه خود فرصت دارند، در غیر این صورت براساس ضرب‌الاجل بانک مرکزی مجوز آنها لغو و به مؤسسه مالی اعتباری تبدیل خواهند شد.

بورس

به گزارش همشهری، شورای پول و اعتبار در نخستین جلسه خود در سال 89، طی ضرب‌الاجلی به همه بانک‌های خصوصی اعلام کرد که اگر تا پایان امسال سرمایه خود را افزایش ندهند، مجوز فعالیتشان لغو شده یا تقلیل می‌یابد.براساس این شروط، تمامی بانک‌های خصوصی که هم‌اکنون دارای مجوز هستند تا پایان امسال فرصت دارند سرمایه خود را به 400 میلیارد تومان افزایش دهند و اگر این سرمایه افزایش نیابد، 3 راه پیش رو خواهند داشت: تقلیل مجوز، ادغام در یکدیگر یا لغو مجوز و خداحافظی از بازار پولی - بانکی کشور.

در متن مصوبه شورای پول و اعتبار آمده است: «بانک مرکزی موظف است مجوز بانک‌های غیر‌دولتی که تا پایان سال‌جاری مقررات حداقل سرمایه مصوب (4 هزار میلیارد ریال) و نیز حداقل نسبت کفایت سرمایه مصوب (8‌درصد) را احراز نکنند به مؤسسات اعتباری تبدیل کند». با این حساب میزان سرمایه ثبت شده بانک‌های حاضر در بورس تهران نشان می‌دهد که از جمع 8 بانک حاضر در بازار سهام، 3بانک کارآفرین، سینا و پست‌بانک در آستانه تبدیل‌شدن به مؤسسه مالی اعتباری قراردارند.

در همین حال بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای ۴ شرط برای افزایش سرمایه بانک‌های خصوصی تعیین کرده است.در بخشنامه جدید بانک مرکزی اعلام شده که «افزایش سرمایه بانک از طریق افزایش تعداد سهامداران و ورود سهامداران جدید تحقق یابد.‌‌» ضمن اینکه «سقف سهامداران بر مبنای سیاست‌های کلی اصل ٤٤ قانون اساسی لحاظ شود‌. سهامداران جدید بدهی معوق به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری نداشته باشند» و «درصد آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران برای افزایش سرمایه به تفکیک در تقاضای افزایش سرمایه تعیین شود.»

در حال حاضر سرمایه بانک‌های کارآفرین و سینا 300 میلیارد تومان و سرمایه شرکت پست بانک که به تازگی سهامش در بورس تهران عرضه شده، 56 میلیارد تومان است. به این ترتیب بانک‌های کارآفرین و سینا درصورتی‌که سرمایه‌شان را ظرف 65 روز باقی مانده تا پایان سال 100 میلیارد تومان افزایش دهند قادر خواهند بود همچنان به فعالیت خود تحت عنوان بانک ادامه دهند، در غیر این صورت مشمول قوانین و ضرب‌الاجل‌های تعیین شده می‌شوند و به مؤسسه مالی تبدیل خواهند شد. ‌

پست‌بانک نیز باید تا پایان سال340 میلیارد تومان به سرمایه خود اضافه کند که هنوز خبری در مورد چگونگی این افزایش سرمایه به گوش نمی‌رسد اما کارشناسان معتقدند درصورتی‌که این بانک‌ها نتوانند شرایط شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی را احراز کنند با کاهش ارزش سهامشان در بورس تهران مواجه می‌شوند.

جدول سهام

کد خبر 125744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز