گروه بورس: عضو هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود ظرف چند سال آینده تا 80درصد معاملات بورس به‌صورت آنلاین و الکترونیک انجام شود.

بورس

به گزارش همشهری، مبادلات الکترونیک سهام از ابزار بورس‌های پیشرفته دنیاست که منجر به افزایش حجم معاملات بازار سهام می‌شود، چون سهامداران می‌توانند به‌صورت مستقیم درخواست‌های خرید و فروش خود را براساس میزان سفارش‌های موجود و قیمت سهام به بازار ارائه کنند. طی چند ماه گذشته بورس تهران نیز رسما به بورس‌های الکترونیک دنیا پیوست و از این پس همه سهامداران در اقصی نقاط دنیا تنها با دسترسی به یک سایت اینترنتی قادر خواهند بود اقدام به دادوستد سهام در بورس تهران کنند.

در این سامانه که سیستم معاملات آنلاین نام دارد، سفارش وارد شده از سوی سهامدار پس از ارسال به یک شرکت کارگزاری وارد سامانه معاملات می‌شود و سهام مورد نظر برای سهامدار خریداری شده یا به فروش می‌رسد.در این طرح، کارگزار فقط وظیفه بررسی سفارش وارد شده را بر عهده دارد و پس ازاین بررسی، سفارش دریافت شده بلافاصله وارد سامانه معاملات بورس می‌شود.

وظیفه تایید صحت سفارش وارد شده بر عهده مشتری است و این کار باعث می‌شود تا سفارش‌هایی که به‌صورت اشتباه وارد سامانه معاملات بورس می‌شود کاهش یابد. در حال حاضر سهامداران بورس تهران به‌صورت سنتی از طریق مراجعه به شرکت‌های کارگزاری و ارسال فرم کتبی اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند؛ در عین حال برخی سهامداران حرفه‌ای بازار از طریق ارتباط تلفنی با کارگزاران، سفارش‌های خود را به بازار ارائه می‌کنند.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که حداکثر ظرف 2سال آینده بخش اعظم معاملات بورس تهران به‌صورت الکترونیک انجام شود و این کار باعث ایجاد انقلاب در بازار سرمایه خواهد شد. در همین رابطه علی سعیدی، عضو هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری، چشم‌انداز انجام معاملات آنلاین در بازار سهام را تشریح کرد و گفت: با توجه به آنکه انجام معاملات آنلاین به تازگی آغاز شده است برآورد دقیقی از اینکه تا چه سالی بورس تهران به‌صورت کامل الکترونیک شود وجود ندارد اما پیش‌بینی‌ها و برآوردها از چشم‌انداز معاملات آنلاین در بورس حاکی از آن است که به‌زودی ظرف چند سال آینده 70 تا 80‌درصد معاملات بورس به‌صورت الکترونیک انجام شود.

وی افزود: همان طور که خدمات بانکداری و بازار پول پس از سال‌ها تلاش و فرهنگ‌سازی‌ اکنون بسیاری از مبادلاتش به‌صورت الکترونیک انجام می‌شود بازار سرمایه نیز با توجه به پتانسیل‌های زیادی که دارد مراحل الکترونیک شدن را آغاز کردو پیش‌بینی ما این است که این مراحل به سرعت انجام شود.

سعیدی تاکید کرد: بازار پول مسیر زیادی را برای الکترونیک شدن پیمود و به‌طور مثال بسیاری از مردم در طول سال‌های گذشته اعتمادی به انجام معاملات پولی و خدمات بانکداری از طریق خودپرداز یا اینترنت نداشتند اما خوشبختانه در طول چند سال گذشته موضوع مبادلات مالی توسط ابزار الکترونیک عمومیت پیدا کرده است.وی افزود: در حال حاضر تعدادی از کارگزاران انجام معاملات آنلاین سهام را آغاز کرده‌اند و قرار است به‌زودی کارگزاران دیگری نیز انجام این معاملات را آغاز کنند.

به گفته وی همچنین قرار است در آینده اوراق مشارکت، اوراق اجاره و گواهی سپرده نیز به‌صورت آنلاین انجام شود ضمن اینکه هم‌اکنون حق تقدم اوراق مسکن نیز به‌صورت آنلاین انجام می‌شود.

کد خبر 125290

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز