دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۱
۰ نفر

گروه بورس: به‌دنبال افزایش ارزش سهام شرکت‌ها در مبادلات ارزش بورس تهران برای نخستین بار در تاریخ بازار سرمایه به 90 میلیارد دلار رسید و شاخص بازار سهام نیز از مرز19 هزار واحد گذشت.

بورس

به گزارش همشهری، با وجود آنکه برخی فعالان بازار از نزول شاخص‌های بازار سهام پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها خبر می‌دادند اما نماگر‌های بورس تهران روایت دیگری دارند و در طول 2 هفته گذشته مدام صعود کرده اند، به‌طوری که ارزش بورس تهران با ثبت یک رکورد تاریخی برای نخستین بار به 90 میلیارد دلار رسید.

این در حالی است که شاخص کل بورس هم در پایان مبادلات  برای نخستین بار از مرز 19 هزار واحد عبور کرد. به این ترتیب بورس تهران در طول یک روز 2 رکورد جدید به نام خود ثبت کرد. با این اوصاف شاخص کل بورس که بیانگر وضعیت عمومی و کلی بازار سهام بوده و در آغاز سال روی 12 هزار و 537 واحد قرار داشت از ابتدای سال تاکنون 7بار رکوردشکنی کرده تا در مجموع 6 هزار و 471 واحد به ارقام شاخص اضافه شود.

دلایل ثبت رکورد‌های جدید

بر همین اساس مدیرعامل شرکت بورس دلایل ثبت رکوردهای جدید و 19هزار واحدی شاخص بورس و ارزش90 میلیارد دلاری بازار سهام و میانگین بازدهی 52 درصدی سرمایه‌گذاری در بازار سهام را اعلام کرد.حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به ثبت روزی تاریخی برای بازار سرمایه کشور اظهار داشت: امروز شاخص بورس اوراق بهادار در حالی برای نخستین بار از مرز 19 هزار واحد عبور کرد که در کنار این رکورد جدید دماسنج بازار سهام، ارزش بازار هم برای نخستین بار از 90 میلیارد دلار گذشت.

وی با بیان اینکه تا پیش از این حداکثر ارزش بازار سهام 87میلیارد دلار و رقم شاخص 18 هزار و 937 واحد بود، ادامه داد: از طرف دیگر میانگین بازده سرمایه‌گذاری دربورس هم از ابتدای سال تا به امروز به بیش از 52 درصد رسیده که رکورد جدیدی محسوب می‌شود. از این رشد، 20 درصد به بازده نقدی شرکت‌ها و تقسیم سود سالانه در مجامع و 32 درصد دیگر به رشد قیمت سهام اکثر شرکت‌ها مربوط می‌شود.

عوامل دوگانه

دبیرکل سابق کانون کارگزاران بورس دلیل عبور شاخص بورس از مرز 19 هزار واحدی را ناشی از عامل اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و رشد قیمت جهانی محصولات دانست و پیش‌بینی کرد بورس ایران در نیمه اول سال 90 هم با رونق کم سابقه‌ای روبه‌رو شود.

حسین خزلی خرازی، اظهار داشت: همانطور که از قبل هم پیش‌بینی می‌شد با اجرای هدفمندی یارانه‌ها نیمی از شرکت‌های حاضر در بورس که یا در گروه خدماتی‌ها قرار دارند و یا مصرف انرژی، نقش مهمی در سودآوری‌شان ندارد، با بهبود شرایط مواجه شدند.

وی ادامه داد: با این اوصاف اجرای هدفمندی یارانه‌ها نه‌تنها خودبه‌خود منجر به افزایش شفافیت قیمت‌ها و کمک به رقابتی‌ترشدن اقتصاد و بازار سرمایه شده بلکه به نفع شرکت‌های خدماتی و شرکت‌هایی است که از انرژی کمتری استفاده می‌کنند و این وضعیت در نهایت منتهی به تداوم رشد بازار سهام و سرمایه‌گذاران خواهد شد.

خزلی خرازی ادامه داد: علاوه بر این عامل که نقش مهمی در روشن شدن افق سرمایه‌گذاری در بورس داشته، افزایش قیمت‌های جهانی محصولات و پیش‌بینی رشد اقتصادی اغلب کشورها در سال میلادی جدید هم اثر مستقیم و سریعی را بر وضعیت شرکت‌های بورسی داشته است.

کد خبر 124831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز