گروه بورس: مدیرعامل بورس و اوراق بهادار تهران با بیان اینکه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها باعث شفافیت بازار سهام می‌شود، گفت: با انتشار گزارش‌های مالی شرکت‌های بورس در ماه‌های آینده، اثرات اجرای این قانون بر بورس قابل اندازه‌گیری می‌شود.

بورس

به گزارش همشهری، با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها از ابتدای هفته گذشته، اثرات اجرای این قانون بر بورس تهران به سوژه اصلی فعالان بازار سهام تبدیل شده و بسیاری از سهامداران و سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی می‌خواهند بدانند که اجرای این قانون چه تاثیری بر بازار سهام دارد.

اما آنچه مسلم است محاسبه تاثیر اجرای این قانون بر صنایع و شرکت‌های مختلف متفاوت است و با توجه به اینکه تا پیش‌از اجرای این قانون ارقام دقیقی در مورد حامل‌های انرژی از سوی دولت اعلام نشده بود، بر این اساس امکان محاسبه دقیق تاثیر اجرای این قانون بر سود آوری شرکت‌های بورس نیز وجود نداشت.

بر همین اساس روز گذشته حسن قالیباف اصل، مدیرعامل بورس اوراق بهادار درباره اثر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بر بورس گفت: اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بر بازار سرمایه از 2 منظر دیده می‌شود؛ نخست آنکه اجرای آن باعث شفاف شدن فعالیت‌های اقتصادی می‌شود و هر چه اقتصاد شفاف‌تر باشد بازار سهام نیز شفاف‌تر خواهد شد و اثر دوم آن نیز روی قیمت‌هاست که برخی شرکت‌ها گزارش‌هایی در این باره منتشر کرده‌اند که سرمایه‌گذاران می‌توانند براساس آن اقدام کنند.
به گفته وی، اثر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها پس از انتشار گزارش‌های مالی ماهانه و سالانه شرکت‌ها قابل اندازه‌گیری است.

وی ضمن توصیه به شرکت‌های بورس برای محاسبه اثر اجرای این قانون بر سودآوریشان تاکید کرد: هدفمندی یارانه‌ها یک طرح اقتصادی بزرگ است و ما نیز با تهیه یک گزارش تحلیلی11 پیشنهاد را مطرح و آن را به سازمان بورس و وزارت اقتصاد ارائه کردیم.

عملکرد 9 ماهه

قالیباف اصل اعلام کرد: ارزش بازار با 34 درصد رشد از ابتدای امسال تاکنون از 65هزار میلیارد تومان، به 87 هزار میلیارد تومان رسیده است. وی افزود: شاخص کل نیز از 12 هزار و 536 واحد در 9 ماه نخست امسال، به 18‌هزار و 689 واحد رسیده‌است که در این بخش نیز 46‌درصد رشد وجود دارد. همچنین حجم معاملات که در سال گذشته 16‌هزار و 300میلیارد تومان بوده، در 9 ماه نخست سال‌جاری با رشد 7 درصدی به 17 هزار و 400میلیارد تومان رسیده است.

اقدامات بورس در عرضه سهام جدید

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار یکی از اقدامات بورس را خرید زمین برای احداث ساختمانی با مالکیت بورس اعلام کرد و افزود: برای این منظور در مجمع سال گذشته افزایش سرمایه 15 میلیارد تومانی شرکت بورس به 30 میلیارد تومان، مطرح شد که 5.10 میلیارد تومان آن به تصویب رسید و بقیه آن در مجمع سال آینده از محل سود انباشته شده صورت خواهد گرفت. مدیرعامل بورس و اوراق بهادار از عرضه سهام فولاد آلیاژی ایران در هفته آینده، عرضه سهام پالایشگاه‌های شیراز و شازند اراک تا پایان سال و اتمام کارهای مربوط به واگذاری سهام پالایشگاه تهران و بیمه سینا خبرداد و ارائه ابزارهای جدید را جزء برنامه‌های مداوم بورس اعلام کرد.

کد خبر 124214

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز