گروه بورس: عضو هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مواضع این سازمان را درقبال هدفمند کردن یارانه‌ها تشریح کرد.

بورس

به گزارش همشهری، بازار 89میلیارد دلاری بورس تهران این روزها در کانون توجه فعالان اقتصادی است، چرا که همه سهامداران بزرگ و کوچک می‌خواهند بدانند اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها چه تاثیری بر بازار سرمایه دارد. باوجود وسعت این بازار و حجم دادو ستد‌های آن تاکنون هیچ نهاد رسمی گزارشی در این مورد منتشر نکرده است.

این در حالی است که گزارشی در مجموعه بازار سرمایه و بورس تهران در طول ماه‌های گذشته تهیه شده که اثر اجرای این قانون را برآورد کرده است اما این گزارش که با مهر محرمانه طبقه‌بندی شده، هرگز منتشر نشد. اخبار غیررسمی حکایت از آن دارد که در متن این گزارش تاکید شده، 60درصد شرکت‌های بورس از اجرای این قانون تاثیر منفی می‌پذیرند و در مقابل 40درصد شرکت‌ها‌ از جمله صنایع بانکداری، خدماتی و به‌ویژه شرکت‌هایی مانند مخابرات و مپنا از اجرای این قانون تاثیر مثبت می‌گیرند.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند ظرف 6 ماه تا یکسال آینده تاثیر هدفمندکردن یارانه‌ها در گزارش‌های مالی شرکت‌ها نمود عینی پیدا خواهد کرد و با انتشار عدد‌های مربوط به پیش‌بینی سود سالانه شرکت‌ها اثر هدفمندکردن یارانه‌ها در بورس به‌طور دقیق قابل اندازه‌گیری می‌شود.

در همین رابطه، روز گذشته علی سعیدی عضو هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری درباره اینکه چرا سازمان بورس تاکنون گزارشی درباره اثرات این طرح منتشر نکرده، گفت: در قانون بازار اوراق بهادار حدود اختیارات سازمان بورس در کنار شورای بورس به‌طور دقیق تعریف شده و سازمان بورس اگرچه وظیفه نظارت بر سیستم افشای اطلاعات را برعهده دارد اما از انتشار گزارش‌هایی که باعث جهت دهی بازار می‌شود، منع شده است.

وی با بیان اینکه سازمان بورس به لحاظ موقعیتی که دارد نمی‌تواند اثر هدفمندکردن یارانه‌ها را اعلام کند، افزود: در طول 2سال گذشته سازمان بورس در تمام نشست‌های وزارت اقتصاد و شورای بورس و نهاد‌های مرتبط حضور داشته و تاثیر اجرای این قانون به‌طور دقیق بر بازار سهام ارزیابی شده است اما این تحقیقات در مجموعه داخل سازمان انجام شده است و سازمان بورس، نمی‌تواند این اطلاعات را منتشر کند چراکه هرگونه انتشار اطلاعاتی در این باره به بازار سمت و سو می‌دهد.

وی افزود: دراین رابطه شرکت‌های تامین سرمایه به‌عنوان شرکت‌های خصوصی گزارش‌های تحلیلی را تهیه و به مشتریان خود ارائه کرده‌اند اما نهاد نظارتی بازار سرمایه براساس قانون نمی‌تواند این کار را انجام دهد.سعیدی در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت‌های بورس ملزم شده‌اند که اثر هدفمند کردن یارانه‌ها را درصورت‌های مالی ماهانه و سالانه خود محاسبه کنند، گفت: سازمان چنین الزامی را برای شرکت‌های بورس درنظر نگرفته است اما پس از انتشار این اطلاعات، سازمان به طور مستقل با درنظر گرفتن مؤلفه‌ها و رقم‌های مربوط به اجرای این قانون اثرات اجرای آن را محاسبه خواهد کرد.

به گفته وی، با توجه به دسته‌بندی مشخص صنایع بورس تهران تهیه گزارش تحلیل درباره وضعیت صنایع انرژی و شرکت‌هایی که از اجرای این قانون تاثیر منفی می‌پذیرند کار مشکلی نیست و این کار درآینده توسط سازمان بورس انجام خواهد شد.

کد خبر 124317

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز