گروه بورس: مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، جزئیات آمار واقعی تعداد کدهای سهامداری فعال و غیرفعال بورس تهران را اعلام کرد.

بورس

به گزارش همشهری، در پی انتشار اخبار متفاوت در مورد رقم واقعی تعداد سهامداران و همچنین تعداد کد‌های سهامداری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در این باره توضیح داد.علیرضا حاجی نوروز در این باره به همشهری گفت:تعداد کد‌های سهامداری فعال با تعداد سهامداران فعال 2بحث کاملا متفاوت است و این 2 با یکدیگر فرق دارند.

وی افزود: کد‌های سهامداری فعال، کد‌هایی هستند که تمام اطلاعاتشان کامل است و قابلیت معامله در بورس تهران را دارندو کد‌های سهامداری غیرفعال کد‌هایی هستند که اطلاعاتشان کامل نیست بر همین اساس اجازه خریدو فروش سهام تا زمان ارائه اطلاعات کافی را ندارند.

وی با بیان اینکه کد سهامداری براساس شماره ملی شخص شناسایی می‌شود، تاکید کرد: هر سهامدار باید 9مورد اطلاعات برای دریافت کد سهامدار به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ارائه کند تا بتواند از طریق این کد در بورس تهران دادوستد کند که مهم‌ترین مولفه آن شماره ملی سهامدار است.

حاجی نوروز گفت: از 16آذر ماه سال 1387 بحث ساماندهی کد‌های سهامداری مطرح شد و براساس آن اطلاعات مربوط به کد‌های سهامداری جمع‌آوری شد. براین‌اساس هر سهامدار حقیقی و حقوقی باید آخرین اطلاعات مربوط به کد سهامداری خود را فعال کند درغیراین صورت قابلیت انجام معامله و خرید فروش سهام را نخواهد داشت.

به گفته وی هم‌اکنون بخشی از کد‌های سهامداری که مربوط به قبل از آذر ماه سال87 هستند به دلایل مختلف غیرفعال هستند اما به‌منظور حفظ اطلاعات موجود، این کد‌ها حذف نمی‌شوند.مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در مورد نحوه فعالیت این شرکت توضیح داد:وظیفه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در بورس شبیه سازمان ثبت است که در حوزه بازار سرمایه وبورس انجام می‌شود، در واقع عموما شرکت‌های سپرده‌گذاری در دنیا اصلی‌ترین وظیفه شان کسب اطلاعات مربوط به سهامداران است و اینکه چه کسی در کجا سهم دارد.

وی به ارائه آمار تعداد کد‌های فعال و غیرفعال بورس تهران پرداخت و گفت: تعداد سهامداران حقیقی براساس تعداد کد‌های فعال تا پایان آذر ماه امسال یک میلیون و798 هزارو301 نفر برآورد می‌شود. در حالی که تعداد کد‌های موجود در پایگاه داده‌های پس از معاملات بورس، جمعا 3میلیون‌و770 هزارو151 نفر محاسبه شده است.وی افزود: تعداد کد‌های حقیقی دارای سهام تا پایان آذر ماه 2میلیون و526 هزارو405نفر است و تعداد کد‌های حقیقی دارای سهام فعال یک میلیون‌و 343 هزارو 45 نفر است.
به گفته حاجی نوروز همچنین تعداد کد‌های حقیقی دارای سهام غیرفعال یک میلیون و 183هزارو 358 نفر است.

کد خبر 126243

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز