سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

گروه بورس: با افزایش شتابان ارزش سهام شرکت‌های بورس و همچنین عرضه سهام همراه اول در یک ماه گذشته در فرابورس، مجموع ارزش بازار سرمایه به 103‌میلیارد دلار رسید.

بورس

به گزارش همشهری، تازه‌ترین ارقام نشان می‌دهد ارزش بورس تهران در طول 20 روز گذشته بیش از 6‌میلیارد دلار افزایش یافته و هم‌اکنون به94.3 میلیارد دلار رسیده است. ارزش فرابورس نیز با عرضه سهام شرکت همراه اول هم‌اکنون به 9میلیارد دلار رسیده است. ارزش سهام این شرکت براساس آخرین برآورد‌ها 8‌میلیارد دلار محاسبه می‌شود که بخش اعظم ارزش فرابورس را تشکیل می‌دهد.

جدول

بازار سرمایه، به مجموعه بورس تهران، فرابورس، بورس کالا، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و همه نهاد‌های مالی فعال در این بازار اطلاق می‌شود که فقط با در نظر گرفتن ارزش بورس تهران و بازار فرابورس هم‌اکنون ارزش آن به103 میلیارد دلار رسیده است. فقط در طول کمتر از یک ماه گذشته پس از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها بیش از چندین میلیارد دلار به ارزش بازار سرمایه ایران اضافه شده است.

در حال حاضر، صنایع بانکداری، فلزات اساسی، مخابرات و خودرو‌سازی‌، 4 صنعت بزرگ بورس تهران را تشکیل می‌دهند که مجموعا 51 میلیارد دلار از مجموع کل ارزش بازار سرمایه در اختیار این 4 صنعت بورس تهران است. در این میان شرکت مخابرات ایران به تنهایی با ارزشی معادل 13 میلیارد دلار 14درصد از مجموع کل ارزش بازار را در اختیار دارد که شرکت همراه اول نیز یکی از زیرمجموعه‌های این شرکت به حساب می‌آید.

در حال حاضر 8 بانک حاضر در بورس تهران شامل بانک‌های صادرات، تجارت، ملت، پارسیان، کارآفرین، اقتصاد نوین، سینا و پست بانک در مجموع با ارزشی معادل 16 میلیارد دلار بزرگ‌ترین گروه بازار سرمایه محسوب می‌شوند. گروه فلزات اساسی و خودرو‌سازی‌ هم هرکدام با ارزشی معادل 13.8  و7.8  میلیارد دلار در رده‌های دوم و چهارم بازار سرمایه قرار گرفته‌اند.

 

کد خبر 126141

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز