گروه سیاسی: سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان انجام مذاکرات ایران و کشورهای ‌1+5 در تاریخ ‌21 و ‌22 ژانویه ( اول و دوم بهمن) را تایید کرد.

رامین مهمانپرست در نشست خبری خود با خبرنگاران اعلام کرد که این مذاکرات چنانکه قبلا هم اعلام شده است در استانبول برگزار می‌شود و زمان مورد نظر، مورد توافق طرف‌ها قرار گرفته است.

معرفی صالحی

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تعیین وزیر امور خارجه‌ کشورمان نیز گفت: امیدواریم هرچه سریع‌تر رئیس‌جمهور نسبت به معرفی فرد پیشنهادی که به احتمال زیاد صالحی است به مجلس اقدام کند. با تعیین تکلیف وزیر امور خارجه، وضعیت سازمان انرژی اتمی نیز روشن خواهد شد.

علی‌اکبر صالحی رئیس کنونی سازمان انرژی اتمی ایران است که پس از برکناری منوچهر متکی از سمت وزارت امور خارجه، با حکم احمدی‌نژاد به سرپرستی این وزارتخانه منصوب شد.رییس جمهور اکنون کمتر از 10 هفته فرصت دارد تا فردی را برای تصدی وزارت امور خارجه به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.احتمال می‌رودکه سرپرست کنونی وزارت امور خارجه گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت در باغ ملی باشد که پس از اخذ رای اعتماد نمایندگان مجلس، به طور رسمی وزیر امور خارجه دولت دهم خواهد شد. صالحی پیش از این گفته بود که در مذاکرات آینده ایران و نمایندگان 1+5 در استانبول شرکت نخواهد داشت.

تا کنون اشاره‌ای نشده است

مهمانپرست درباره مذاکرات آینده در استانبول، در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا کشورهای دیگر هم در این مذاکرات شرکت می‌کنند؟ گفت: این موضوعی است که تا‌کنون توسط هیچ‌کدام از طرف‌ها به آن اشاره‌ای نشده است.

مهمانپرست همچنین درباره موضوعات مطرح در این نشست گفت: توافقی که دو طرف در اجلاس ژنو 3 انجام دادند ادامه‌ گفت‌وگوها برای همکاری در زمینه‌ یافتن موضوعات مشترک و زمینه‌های مشترک برای همکاری‌هاست که شامل موضوعات مختلفی می‌شود. ما معتقدیم کشورهای 1+5 و ایران می‌توانند در این موضوعات نقش جدی داشته باشند. این گفت‌وگو و همکاری می‌تواند برای آینده کشورهای منطقه و بین‌الملل مفید و مؤثر باشد.

آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای کشورمان با «1+5» در 14تا 16 آذرماه در ژنو برگزار شد. سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در پایان آن مذاکرات گفته بود: به صراحت اعلام می‌کنم نکته مورد توافق ما یک جمله بیشتر نبود و آن جمله بسیار روشن و صریح است ؛ «گفت‌وگو برای همکاری حول نقاط مشترک.»

تأکیدی بر اعتماد

او همچنین در مورد دعوت از تشکل‌ها و مجموعه‌های بین‌المللی برای بازدید از تاسیسات هسته‌‌ای کشورمان افزود: بارها اعلام کرده‌ایم فعالیت‌های ما کاملا روشن و شفاف است و این شفافیت بارها مورد تایید آژانس نیز قرار گرفته است و انحراف نداشتن آن را تایید کرده‌اند.

مهمانپرست توضیح داد: اینکه اجازه بازدید از تاسیسات هسته‌ای کشورمان را به گروه‌های مختلف می‌دهیم مورد افتخار ماست و این کار تاکیدی بر اعتماد و باور ما و عملکرد صحیح‌مان در این زمینه است. او افزود: جزئیات این بازدید در دست بررسی است که پس از نهایی‌شدن اطلاع‌رسانی بیشتر صورت خواهد گرفت.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه‌ کشورمان در مورد اینکه کشورهای اروپایی از چین و روسیه خواسته‌اند که برای بازدید از تاسیسات هسته‌‌ای به ایران سفر نکنند، گفت: برای بازدید از سایت‌های هسته‌ای به شکلی فراگیر از همه‌ مجموعه‌ها و تشکل‌های بین‌المللی دعوت کردیم. از جنبش غیرمتعهدها نمایندگانی دعوت شده‌اند. ضمن اینکه از اتحادیه اروپا، گروه 77، اتحادیه عرب، گروه‌ آسیایی، سازمان کنفرانس اسلامی و به‌ویژه از نماینده اشتون در سازمان بین‌المللی انرژی اتمی دعوت شده است.

پیگیر وضعیت عسگری هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان در مورد اقدامات کمیته پیگیری سرنوشت علیرضا عسگری ـ تبعه ایرانی ربوده شده در ترکیه ـ گفت: اقدامات زیادی تا‌کنون انجام شده است؛ به‌ویژه در روزهای اخیر اقداماتی توسط صالحی دنبال شده و از طریق سازمان ملل درخواست شده تا وظایفی که بر عهده‌ اینگونه مجامع است در رابطه با وضعیت عسگری دنبال شود. همچنین از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز این موضوع پیگیری شد و به لحاظ حقوقی نیز کمیته‌ای درون وزارت خارجه تشکیل شده است که این اقدامات را دنبال می‌کند. این موضوع در ملاقات خانواده عسگری با صالحی نیز مورد تاکید قرار گرفت.

نتیجه نهایی درباره 2شهروند آلمانی

مهمانپرست در مورد وضعیت 2 شهروند آلمانی که در تبریز بازداشت شده بودند و اظهارات صالحی مبنی بر تاثیر مثبت عذرخواهی ناشر آنها به حل مسئله گفت: پرونده این دو نفر رویه‌ کاملا حقوقی و قضایی را طی می‌کند. براساس اطلاعاتی که از تبریز کسب کرده‌ایم مراحل آخر بازجویی و تحقیق از این دو نفر در حال انجام است و باید منتظر اعلام نتیجه نهایی مقامات قضایی باشیم.

کد خبر 125580

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز