گروه سیاسی: علی اکبر صالحی سرپرست وزارت امور خارجه برای گرفتن پست وزارت در حالی به بهارستان می‌رود که آزمون اعتماد مجلس برای صالحی تحت‌الشعاع 2 نامه‌ای قرار گرفته است که طی یک هفته اخیر بین قوه مجریه و قوه قانونگذاری رد و بدل شده است.

محمود احمدی‌نژاد دوشنبه گذشته نامه‌ای به نمایندگان مجلس نوشت و در آن نامه با انتقاد از روند بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه از تلاش مدیریت مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تحدید اختیارات قوه مجریه و مخدوش کردن مدیریت کشور سخن گفت.

این نامه با پاسخ 4 نماینده مجلس شورای اسلامی که عضو کارگروه حل اختلاف دولت و مجلس نیز بودند همراه شد که نوشتند تصویر رئیس‌جمهور از وضع فعلی نظام تصویری واقعی نیست. دیروز حسین سبحانی عضو هیأت‌رئیسه مجلس در این باره گفت: بیانیه تعدادی از نمایندگان در پاسخ به رئیس‌جمهور در جلسه امروز قرائت می‌شود. وی گفت که جمع‌آوری امضا برای این بیانیه در جلسه علنی امروز ادامه خواهد داشت.سبحانی نیا درگفت‌وگو با مهر، در عین حال از بررسی نامه رئیس‌جمهور در جلسه هیات رئیسه مجلس که امروز ساعت 16 برگزار می‌شود نیز خبر داد.

اولین برخورد

طبق ماده 190 آیین‌نامه‌ داخلی مجلس، رئیس‌جمهور برای دفاع از وزیر پیشنهادی‌اش می‌تواند در مجلس حضور یابد و یک ساعت زمان دارد تا از گزینه پیشنهادی وزارت خارجه دفاع کند. اگر محمود احمدی‌نژاد در جلسه امروز مجلس حضور یابد، این حضور نخستین برخورد او با رئیس قوه قانونگذاری بعد از انتشار نامه‌ای است که در آن رئیس مجلس را به نقض قانون اساسی، مخدوش کردن روند مدیریت کشور و عمل بر خلاف رهنمودهای راهگشای مقام معظم رهبری در جریان بررسی لایحه برنامه پنجم متهم کرده است؛ ضمن اینکه تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه، اصطکاک‌هایی دیگر را نیز بین 2 قوه در روزهای اخیر دامن زده است.

چنانکه شاید در نطق آغازین مجلس کنایه‌ای به نامه احمدی‌نژاد زده شود، یا انتقادی از تاخیر در ارائه لایحه بودجه صورت گیرد.
محمدرضا میرتاج الدینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور روز شنبه گفته بود که احمدی‌نژاد برای دفاع از وزیر پیشنهادی وزارت خارجه به مجلس خواهد رفت اما به‌صورت رسمی خبری از سوی دولت منتشر نشده است که احمدی‌نژاد قطعا به مجلس خواهد رفت یا خیر.

فرصتی برای تشریح برنامه‌ها

صالحی پیش از این و در مراسم معارفه خود به‌عنوان سرپرست وزارت خارجه اولویت‌های خود را برای دستگاه دیپلماسی اعلام کرده بود. او گفته بود که توجه اول در دیپلماسی ایران باید به کشورهای همسایه و جهان اسلام باشد و در این موضوع به عربستان و ترکیه وزن و جایگاه خاصی داده بود اما بعد از اعلام وصول نامه معرفی‌اش، کمتر فرصت یافت تا با حضور در کمیسیون‌های مختلف مجلس برنامه‌های خود را برای دستگاه دیپلماسی تشریح کند. اما شب گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس در جلسه‌ای که در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد ‌برنامه‌های گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت خارجه را شنیدند.

قرار بود صبح امروز، هم فراکسیون اقلیت مجلس و هم کمیسیون امنیت ملی جلسه‌ای را با صالحی داشته باشند اما رئیس سازمان انرژی اتمی ترجیح داد صبح امروز در جلسه تاثیرگذارترین فراکسیون مجلس- فراکسیون اصولگرایان- حضور یابد و 2 جلسه دیگر را لغو کند.

با برکناری منوچهر متکی از راس دستگاه دپیلماسی در جریان ماموریتش به سنگال، علی اکبر صالحی 22 آذر ماه سال‌جاری به‌عنوان سرپرست وزارت خارجه معرفی شد. او در دولت خاتمی، نمایندگی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹، معاونت دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی را بر عهده داشته‌است. صالحی پس از استعفای غلامرضا آقازاده از ریاست سازمان انرژی اتمی ایران در تیرماه ۱۳۸۸، به‌عنوان جانشین آقازاده منصوب شد و حالا برای رسیدن به پست وزارت خارجه در بوته آزمون مجلس قرار گرفته است.

کد خبر 126962

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز