گروه سیاسی - مجید مهرابی دلجو: با وجود اینکه معاون پارلمانی رئیس‌جمهور صبح دیروز در حاشیه جلسه علنی گفته بود که محمود احمدی‌نژاد روز دوشنبه گزینه پیشنهادی تصدی وزارت خارجه را معرفی می‌کند، نامه معرفی علی اکبر صالحی برای تصدی ریاست دستگاه دیپلماسی کشور دیروز اعلام وصول شد.

صالحی

محمود احمدی‌نژاد، سنتی را که در دولت نهم بدان پایبند بود و معمولا از فرصت 3ماهه برای معرفی گزینه پیشنهادی‌اش برای وزارتخانه بدون وزیر تمام و کمال استفاده می‌کرد، شکست و این بار وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه را نزدیک به 40 روز پس از برکناری منوچهر متکی از راس دستگاه دیپلماسی و واگذاری سرپرستی این وزارتخانه به علی اکبر صالحی، معرفی کرد.

شاید برخی نمایندگان هنوز از نحوه برکناری منوچهر متکی - همکار مجلس هفتمی خود - از پست وزارت خارجه گلایه‌مند بودند که با قرائت نامه معرفی علی اکبر صالحی فریاد «دو دو» به نشان مخالف سر می‌دادند؛ اما در عین حال برخی دیگر از نمایندگان و فراکسیون‌های مجلس در فاصله یک هفته مانده به زمان رای‌گیری، حمایت خود را از رئیس سازمان انرژی اتمی که برای تصدی پست وزارت خارجه معرفی شده است و علاوه بر فارسی به 2زبان زنده دیگر دنیا نیز تسلط کامل دارد، اعلام کردند.

آنچنان که هیات رئیسه مجلس دیروز اعلام کرد و طبق ماده 189 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، علی اکبر صالحی باید یکشنبه هفته آینده برای کسب رای اعتماد از مجلس، به صحن علنی برود.این در حالی است که فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های مختلف مجلس از روز گذشته جلسات خود را با وزیر پیشنهادی وزارت خارجه آغاز کردند تا برنامه او را برای یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور بشنوند.

شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان صبح روز یکشنبه آینده جلسه‌ای با صالحی دارد و فراکسیون اقلیت مجلس نیز اگر چه تلویحا حمایت خود را از گزینه پیشنهادی وزارت خارجه اعلام کرده است اما بازهم بنا به گفته محمد مهدی شهریاری عضو کمیسیون امنیت ملی این فراکسیون جلسه‌ای را با صالحی برای شنیدن برنامه هایش خواهد گذاشت.

صالحی پیش از این و در مراسم معارفه خود به‌عنوان سرپرست وزارت خارجه اولویت‌های خود را برای دستگاه دیپلماسی اعلام کرده بود. او گفته بود که توجه اول در دیپلماسی ایران باید به کشورهای همسایه و جهان اسلام باشد. در این موضوع عربستان و ترکیه از وزن و جایگاه خاصی برخوردارند که مناسبات سیاسی ویژه با ایران داشته باشند. سرپرست وزارت خارجه گفته بود: به‌رغم برخی رفتارهای غیراصولی و غیرمنصفانه اتحادیه اروپا، این اتحادیه به دلایل فراوان از جمله انرژی خواستار روابط متین با ایران است و اگر ترکیه به عضویت اتحادیه اروپا درآید، ایران بزرگ‌ترین همسایه اتحادیه اروپا خواهد بود.

در همین راستا احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس دیروز گفته بود که صالحی سابقه دیپلماسی خیلی ناچیزی دارد و نمی‌دانم که ایشان در مجلس رای می‌آورد یا نه. صالحی در دولت خاتمی، نمایندگی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹، معاونت دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی را بر عهده داشته‌است و پس از استعفای غلامرضا آقازاده از ریاست سازمان انرژی اتمی ایران در تیرماه ۱۳۸۸، محمود احمدی‌نژاد او را به‌عنوان جانشین آقازاده منصوب کرد تا اینکه 22 آذرماه سال‌جاری درحالی‌که منوچهر متکی در جریان ماموریت خود به سنگال از کار برکنار شد او به‌عنوان سرپرست وزارت خارجه منصوب شد.

اگر علی اکبر صالحی، بتواند از گردنه رأی اعتماد مجلس به سلامت عبور کند یک مسئله داخلی دیگر را نیز باید برای خود حل کند و آن همان موضوعی است که منوچهر متکی به خاطر آن از مجلس کارت زرد گرفت، به خاطر آن با حمید بقایی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که از سوی احمدی‌نژاد به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور آسیا تعیین شده بود، بحث کرد و سرانجام از کار برکنار شد؛ مسئله‌ای که تعبیر به‌ موازی‌کاری پاستور در امور دستگاه دیپلماسی می‌شود.

کد خبر 126538

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز