مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: تکلسکوپ فضایی هابل چهره‌ای جدید از جرم مرموز "هَنی" را مشاهده کرده است، حبابی درخشان و سبز رنگ که در سال 2007 توسط معلمی آلمانی به نام هَنی کشف شده است

تولد ستاره

به گزارش خبرگزاری مهر، تلسکوپ هابل با رصد این حباب سبز رنگ دریافته است جرم هَنی به شکلی غیر منتظره در حال به دنیا آوردن تعدادی ستاره است.

با وجود اینکه حباب هَنی ابعادی برابر ابعاد کهکشان راه شیری دارد، اما به خودی خود یک کهکشان نیست، بلکه ابری گازی در نزدیکی کهکشان مارپیچی IC 2497 است که در فاصله 650 میلیون سال نوری از زمین قرار گرفته است.

تصویر جدید هابل که واضح ترین تصویری است که تا به حال از جرم هَنی به ثبت رسیده است، نشان می‌دهد گاز بخشی از این حباب در حال نابودی و شکل دادن به تعدادی ستاره است که جوان‌ترین آنها تنها چند میلیون سال سن دارد.

به گفته اخترشناسان این ستاره‌ها به اندازه‌ای کم نورند که پیش از این تحت پوشش درخشش گازهای اطراف به هیچ وجه دیده نمی‌شدند.

مطالعات پیشین بر روی تابش‌های رادیویی جرم هَنی نشان داده بود که این حباب بخشی از ریسمانی گازی به طول 300 هزار سال نوری است که کهکشان IC 2497 را احاطه کرده است. این ریسمان که به "دنباله کششی" شهرت دارد زمانی به وجود آمده که در حدود یک میلیارد سال پیش کهکشان مارپیچی همسایه با کهکشانی دیگر ترکیب شده است.

جرم هَنی تنها بخشی از این دنباله است که در نور مرئی می‌درخشد زیرا به تازگی تحت تاثیر پرتوهای ابر سیاهچاله‌ای در قلب IC 2497 قرار گرفته است. این سیاهچاله فعال که به یک اخترنما نیز شهرت دارد، نه تنها هَنی را شعله‌ور کرده بلکه جریان‌های گازی را روانه آن می‌کند که با حباب سبزرنگ تعامل داشته و منجر به متولد شدن ستاره‌ها می‌شود.

کد خبر 125535

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز