دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۹

همشهری آنلاین: اخترشناسی از پروژه اکتشافی کپلر تک عکسی را از تمامی اکتشافات سیاره‌ای این تلسکوپ 600 میلیون دلاری تهیه کرده است که در آن می‌توان شاهد هزار و 235 سیاره بود

عکسی از اکتشافات سیاره‌ای کپلر

به گزارش خبرگزاری مهر، شاید شنیده باشید که گفته می‌شود یک عکس می‌تواند برابر هزار کلمه باشد، تلسکوپ کپلر ناسا در این زمینه رکورد شکنی کرده است، زیرا عکسی متشکل از هزار و 235 مفهوم سیاره‌ای را منتشر کرده است. این تصویر از آرشیو تصاویری ترکیب و تهیه شده است که تا کنون کپلر از سیاره‌های بیگانه به ثبت رسانده است.

در این عکس می‌توان تمامی سیاره‌های مورد نظری که از نظر کپلر پر اهمیت هستند را مشاهده کرد، سیاره‌هایی که کپلر برای مطالعه بیشتر بر روی آنها در انتظار تایید است. این عکس مقیاسی برای سنجش ابعاد این سیاره‌ها و همچنین تاییدی بر استراتژی شکار سیاره کپلر است: این تلسکوپ جهان‌های بیگانه را به واسطه تعیین میزان تغییرات درخشش ستاره‌های میزبان حین عبور سیاره‌ها از برابر این ستاره‌ها شناسایی می‌کند.

عکس نهایی از فرزندان کپلر زاده خلاقیت و قدرت تفکر اخترشناسی به نام "جیسون راو" است که تلاش کرده کشفیات کپلر را در زمینه سیاره‌های فراخورشیدی به نمایش بگذارد. به گفته وی این عکس برای نمایش عمومی بسیار عالی است، زیرا می‌توان اطلاعات اخترفیزیکی جالب توجهی را به یکباره در اختیار علاقمندان قرار داد.

ستاره‌های میزبان در عکس کپلر به ترتیب بزرگی چیده شده‌اند، بزرگ‌ترین آنها در گوشه چپ بالا و کوچک‌ترین آن در گوشه سمت راست و پایین قرار گرفته‌اند. خورشید به عنوان ستاره مرجع در پایین ردیف بالایی قرار گرفته است در حالی که زمین و مشتری در حال عبور از برابر آن هستند. "راو" برای خلق این عکس برنامه رایانه‌ای مجزایی نوشته است.

تلسکوپ 600 میلیون دلاری کپلر در مارچ 2009 و با هدف جستجو برای سیاره‌های بیگانه در مدار ستاره‌های بیگانه به فضا پرتاب شد. تا به امروز این تلسکوپ هزار و 235 سیاره را شناسایی کرده است که 54 عدد از این سیاره‌ها در منطقه قابل سکونت جهان قرار دارند، منطقه‌ای که احتمال وجود آب مایع در آن بالا است.