مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: اخترشناسان اعلام کردند بخشی از راز روند تکامل جهان هستی در پی وقوع انفجار بزرگ را کشف کرده و موفق به رصد بخشی از عصر تاریک جهان و ستاره‌ای 25 برابر خورشید شده‌اند

ستاره

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان برای سال‌ها هیچ آگاهی درباره سال‌های تاریک فضا، دوره‌ای میان آغاز انفجار بزرگ در حدود 13.7 میلیارد سال پیش و شکل گرفتن اولین ستاره‌ها در جهان هستی نداشتند اما محققان دانشگاه کمبریج با دریافت نوری از یک سیاهچاله توانستند به بخشی ناشناخته از تاریج جهان هستی نگاهی بیاندازند.

آنها توانستند با کمک گرفتن از این نور بقایای به جا مانده از اولین ستاره‌های جهان و شواهدی از عواقب یک انفجار ستاره‌ای را با ابعادی 25 برابر ابعاد خورشید، کشف کنند.

"مکس پتینی" از اخترشناسان دانشگاه کمبریج معتقد است کشف این گازها می‌تواند در آشکارساختن منشا جهان هستی کمک بزرگی به شمار رود. به گفته وی با استفاده از نور به دست آمده امکان نگریستن به عصر تاریکی جهان به وجود آمده است. این نور پس زمینه‌ای را به وجود آورده است که با استفاده از آن می‌توان هر نوع ابر گازی که در مسیر نور قرار گرفته است را شناسایی کرد.

مهمتر از همه این است که میزان کربن و آهن محاسبه شده در این منطقه 35 برابر مقداری است که در خورشید اندازه گیری شده است. پتینی معتقد است ساختار نشانه‌های به دست آمده نشان می‌دهد این نشانه‌ها از ستاره‌ای 25 برابر خورشید به جا مانده است.

در این تحقیق اخترشناسان از نورتابیده شده توسط سیاهچاله‌ها برای روشن ساختن گازهای ستاره‌های جوان استفاده کردند. گفته می‌شود این ستاره‌های جوان کلید راز چگونگی تکامل جهان را که زمانی تنها مملو از هیدروژن و هلیوم بوده و سپس از عناصر سنگین‌تری مانند اکسیژن، کربن و آهن انباشته شده، در خود پنهان کرده‌اند.

عصر تاریکی جهان که برای نیم میلیارد سال پس از انفجار بزرگ ادامه داشته است، از دسترس تلسکوپ‌های انسان‌ها به دور است زیرا ابرهای گازی که جهان را در بر گرفته‌اند از شفافیت کافی برای قابل مشاهده بودن این بخش از جهان برخوردار نیستند.

کد خبر 125429
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز