مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: چرخش ایستگاه فضایی بین‌المللی شاتل فضایی دیسکاوری به دور زمین از خود ردپایی به جا می‌گذارد، این اثری است که هفته گذشته توسط عکاسی نجومی به زیبایی به ثبت رسید

رد پای چرخش ایستگاه فضایی بین المللی شاتل فضایی دیسکاوری به دور زمین

به گزارش خبرگزاری مهر، تا به حال برای بسیاری از افراد پیش آمده که شاهد عبور سریع ستاره ‌ای از میان آسمان بوده‌اند، اما نام آن را نمی‌دانسته‌اند مانند این دو رد درخشان که در اثر عبور اجرامی نورانی در آسمان به جا مانده‌اند، با این تفاوت که این دو ستاره نیستند، بلکه اجرام دست ساز بشر هستند.

آنچه در این تصویر دیده می‌شود فضاپیمایی است که در مدار پایین زمین در حرکت بوده و نور خورشید را در حالی که هر 90 دقیقه یک بار به دور زمین می‌گردد، باز می‌تاباند.

خط درخشان بالایی ایستگاه فضایی بین‌المللی و خط ممتد و درخشان پائینی شاتل فضایی ناسا دو ساعت پس از جدا شدن از ایستگاه است که با فاصله‌ای کم از یکدیگر در روزی که شاتل دیسکاوری برای آخرین بار از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا شد، در آسمان نسبتا تاریک دیده می‌شوند. با تغییر پیدا کردن جهت و زاویه حرکت این دو جرم، درخشندگی بازتاب نور خورشید بر روی آنها گاه به صورت ناگهانی تغییر پیدا می‌کند.

منبع دیگری که می‌تواند در آسمان درخشش قابل توجهی را به وجود آورد، ماهواره ارتباطاتی "ایریدیوم" است که قدرت بازتاب آن به اندازه‌ای شدید است می‌تواند از دیگر اجرام آسمانی درخشان‌تر به نظر می‌آید.

این تصویر هفته گذشته از مسیر حرکت دو جرم غیر طبیعی و دست ساز بشر به ثبت رسیده است، در آن زمان شاتل دیسکاوری به تازگی از ایستگاه فضایی جدا شده بوده است. در کنار رد پای این دو جرم غیر کیهانی، می‌توان صور فلکی مختلف از قبیل خرس بزرگ و شیر را مشاهده کرد.

کد خبر 130520
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز