گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: شورای‌عالی آموزش و پرورش باز هم طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس ابتدایی را بررسی می‌کند؛ البته این طرح از ابتدای سال 88 در دستور کار شورای‌عالی آموزش و پرورش بود که تا‌کنون به سرانجام نرسیده‌است.

مدرسه ابتدایی

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اخیرا اعلام کرد: تعطیلی روز «پنجشنبه» مدارس ابتدایی در دستور کار شورای‌عالی آموزش و پرورش قرار دارد و مراحل نهایی خود را طی می‌کند.به گزارش ایسنا، فاطمه قربان گفت: تعطیلی روز پنجشنبه مدارس ابتدایی یکی از برنامه‌های آموزش و پرورش برای سال تحصیلی آینده است و درصورت تصویب، این برنامه از سال آینده اجرایی می‌شود.

طرح تکراری

این سخنان را پیش از قربان، تعدادی از مسئولان آموزش و پرورش از سال 88 تاکنون بارها مطرح کرده‌اند. فروردین سال گذشته نیز عباس رهی، معاون آموزش و نوآوری سابق وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: درصورت تصویب شورای‌عالی آموزش، مدارس ابتدایی در روزهای پنجشنبه تعطیل می‌شود.

عباس رهی که اکنون استاندار سمنان است بر این باور بود که در این دوره دانش‌آموزان زود خسته می‌شوند و باید بیشتر اوقات این افراد با خانواده‌ها سپری شود و از لحاظ تغذیه و بهداشت بیشتر به آنها توجه شود. البته وی یکی دیگر از دلایل تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس ابتدایی را «بار سنگین کار معلمان دوره ابتدایی در مقایسه با دیگر دوره‌های تحصیلی» بیان کرد. به فاصله چند روز از طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس ابتدایی، مدیرکل دفتر پیش دبستانی و ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از تعطیلی مدارس ابتدایی در روزهای پنجشنبه طی سال تحصیلی90-89 ، البته درصورت تصویب شورای‌عالی آموزش و پرورش خبر داد.

علیرضا رحیمی نیز همچون مقام ارشد خود گفت: درصورت اجرای این طرح، تعداد روزهای حضور معلمان ابتدایی از 6روز در هفته به 5روز کاهش می‌یابد که باز هم نسبت به معلمان دوره‌های راهنمایی و متوسطه یک روز بیشتر در مدرسه حضور دارند. چند ماه پس از مطرح شدن تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس ابتدایی از سوی معاون آموزش و نوآوری، وزیر پیشین آموزش و پرورش نیز آن را تأیید و حتی استدلال‌هایی را نیز برای منطقی بودن این طرح بیان کرد.

علی‌احمدی گفت: البته برای اجرایی شدن این طرح مشکلاتی نیز وجود دارد که یکی از آنها اشتغال پدران و مادران دانش‌آموزان در روزهای پنجشنبه است که قطعاً موجب مخالفت این عده از والدین با این طرح خواهد بود اما به هر حال باید خانواده‌ها به نقش تربیتی و اجتماعی فرزندان خود توجه داشته باشند.

با تأیید رئیس‌جمهوری اجرا می‌شود

دبیر کل شورای‌عالی آموزش و پرورش نیز اوایل سال گذشته درباره این طرح گفت: این طرح نیاز به تأیید رئیس‌جمهوری دارد و درصورت موافقت رئیس‌جمهوری به‌صورت هماهنگ در کشور اجرا می‌شود.مهدی نوید ‌ادهم که خود از موافقان تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس ابتدایی است، اظهار کرد: موافق طرح تعطیلی مدارس ابتدایی در روزهای پنجشنبه هستیم و حتی این طرح می‌تواند برای تمام دانش‌آموزان در تمام مقاطع تحصیلی اجرا شود.

روزهای پنجشنبه، تعطیل نیست

پس از اعلام این طرح، موافقان و مخالفان نظرات خود را بیان کردند و در نهایت رئیس کار ‌گروه تدوین طرح اصلاح الگوی حضور دانش‌آموزان ابتدایی در مدارس اعلام کرد که «طرح تعطیلی مدارس ابتدایی در روزهای پنجشنبه تقریباً منتفی است و اجرا نمی‌شود.» حجت‌الاسلام علی ذوعلم، تیر‌ماه 88 گفته بود: هدف ما از اصلاح الگوی ساعات درسی دانش‌آموزان، ارتقای کیفیت درسی است و به‌نظرمان در این راه باید از مشارکت خانواده‌ها و نهادهای فرهنگی نیز درست استفاده کنیم.

اکنون نیز پس از سپری شدن بیش از1.5 سال از مطرح شدن تعطیلی مدارس ابتدایی در روزهای پنجشنبه، این طرح مجددا در دستور کار قرار گرفته و بازهم مسئولان وعده می‌دهند که این طرح احتمالاً از سال آینده تحصیلی اجرا خواهد شد.

کد خبر 125358

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز