مهدی ربوشه: دو مدعی قهرمانی فصل پیش در واپسین هفته نیم فصل نخست لیگ برتر هیچ نشانی از دو رقیب حیثیتی فوتبال ایران ندارند و بازار داغ کری‌خوانی‌های همیشگی کسادتر از هر زمان دیگر است.

استقلال پس از دو شکست پیاپی و پاس با تنها یک امتیاز از سه بازی عصر تازه همایون‌خان، سردترین نبرد معاصر را تجربه می‌کنند و سکوهای خالی  بر سردی این مسابقه می‌افزاید. همایون شاهرخی پس از شکست دوم اعتراف کرد «پاس بیمار است و درمان این بیمار زمان می‌برد» اما زمان در بازی سوم به ضرر او عمل کرد و جناب سرهنگ در واپسین ثانیه‌های دیدار با ذوب‌آهن از نخستین پیروزی محروم شد.

اگر پاس پس از دور ماندن از نبرد قهرمانی حالا با نزدیک شدن به پرتگاه سقوط بحران در بحران را تجربه می‌کند، استقلال هم با شکست در فینال نیم فصل رفته‌رفته از درون ترک برمی‌دارد و  کار به جایی می‌رسد که امیر قلعه‌نویی برای نخستین بار به طور علنی نقش صمد مرفاوی را نادیده می‌گیرد و حل شدن اختلافات و بی‌انضباطی‌ها را منوط به بازگشت خود  از سفر می‌داند. در چنین شرایطی شاید دو طرف بدشان هم نیاید که دور از های و هوی هواداران به مصاف هم بروند. برای پاس این مسئله‌ای عادی است و برای استقلال فرصتی برای بازگشت به شرایط عادی.

بازگشت به لیگ یا تشدید بحران
پرسپولیس تهران این هفته در پانزدهمین دیدار خود از سری رقابت‌های لیگ‌برتر، میهمان ذوب‌آهن اصفهان خواهد بود. اگرچه پرسپولیس هنوز نشانه‌هایی از یک تیم مقتدر را دارد اما به دلیل مصدومیت نیمی از بهترین‌هایش، نتوانسته طی چند بازی اخیر خود برنده میدان لقب بگیرد. دنیزلی برای خارج شدن از این بحران، به برد در ورزشگاه فولادشهر اصفهان نیاز دارد. بدون شک سرمربی ترکیه‌ای پرسپولیس برابر رسول کربکندی که او هم نتوانسته نتایج دلخواهی طی این فصل کسب کند، کار دشواری در پیش خواهد داشت.

سرمربی ذوب‌آهن که حالا از وضعیت تیمش به دلیل تساوی که هفته گذشته در دستگردی مقابل پاس به دست آمد رضایت نسبی دارد، بد بودن شرایط پرسپولیس را امتیاز خوبی می‌داند. میزبان پرسپولیس همه بازیکنان اصلی خود را در اختیار دارد. جدال این دو تیم بحران‌زده می‌تواند جذابیت‌های زیادی به همراه داشته باشد. رسول کربکندی در‌ آخرین اظهارنظر خود از پرسپولیس به عنوان یک تیم باشخصیت یاد کرده و گفته است: «آنها تیم خوبی دارند. پرسپولیس همیشه تیم بزرگی است، اگرچه تاکنون چندان خوب نتیجه نگرفته اما ناامید نیستیم چون فوتبال به هیچ‌وجه قابل پیش‌بینی نیست.» مصطفی دنیزلی که در شرایط فعلی بیش از هر زمان دیگری تحت فشار است و مدام از نتایج تیمش انتقاد می‌شود، شرایط روحی تیمش را خوب ارزیابی کرده است.

نکته جالب‌توجه اینکه کربکندی برخلاف فیروز کریمی و اکبر میثاقیان علیه دنیزلی جنگ روانی راه نینداخته است. او  انگار قصد دارد همه چیز را به زمین بازی موکول کند. باخت یا تساوی پرسپولیس به معنای تشدید بحران خواهد بود. این در حالی است که پیروزی مقابل ذوب‌آهن می‌تواند سرخ‌پوشان را به لیگ و به رقابت قهرمانی بازگرداند.

جدال خداداد و میثاقیان
راه‌آهن در هفته پانزدهم لیگ‌برتر میزبان ابومسلم مشهد است. راه‌آهن که هفته گذشته در آزادی پرسپولیس را شکست داده، حالا با روحیه نسبتا بالایی به مصاف ابومسلم خواهد رفت. دو تیم در حالی مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند که هر دو بازی قبلی‌شان را با برد پشت‌سر گذاشته‌اند. شباهت دیگری هم وجود دارد؛ هم راه‌آهن و هم ابومسلم در بحث کادرفنی دچار تغییر و تحول شده‌اند. قیاسی از سرمربیگری ابومسلم برکنار و عباس رضوی نیز از نیمکت راه‌آهن جدا شد.

 اما؛ جدال خداداد و میثاقیان! برای این بازی تعبیری بهتر از این نمی‌توان یافت. میثاقیان که در آغاز فصل از مربیگری ابومسلم کناره‌گیری کرد، دو هفته‌ای است که هدایت راه‌آهن را بر عهده گرفته و در حساس‌ترین و حیثیتی‌ترین دیدار عمر کوتاه مربیگری‌اش در این تیم تهرانی قصد خودنمایی برابر مشهدی‌ها را دارد. اکبر میثاقیان مقابل ابومسلم انگیزه‌های زیادی دارد. هرچند خداداد علی‌الظاهر خود را نسبت به حضور او روی نیمکت تیم حریف بی‌تفاوت نشان می‌دهد اما در واقع ابومسلم و راه‌آهن، نبرد بیرون از زمین این دو مدعی خواهد بود. خداداد گفته است: اگر راه‌آهن برنده بازی باشد، صورت میثاقیان را می‌بوسم. مرد شماره یک ابومسلم تاکید کرده است: شاید برای میثاقیان این بازی حساس باشد اما برای من این بازی کاملا معمولی است. بی‌تردید تیمی در این دیدار برنده خواهد بود که آرامش خود را حفظ کند و به دور از هیجان بازی کند.

برد سایپا یعنی التهاب پرسپولیس و استقلال
ترمز مس کرمان که چند هفته متوالی را در لیگ‌برتر با برد پشت‌سر گذاشته بود هم بالاخره کشیده شد. تیم نادر دست‌نشان پس از تساوی مقابل فولاد و باخت سنگین به پیکان در تهران حالا روزهای بد خود را سپری می‌کند. هرچند که مسئولان این باشگاه توقع زیادی از تیم جوان خود ندارند اما سرمربی مس کرمان نشان داده است که جاه‌طلبی‌های خاص خودش را دارد. این تیم کرمانی در هفته پانزدهم به مصاف سایپا خواهد رفت. تیم دایی هم شرایط کاملا روشنی دارد. آنها درصدر قرار دارند. همه چیز بر وفق مراد آنهاست و با پیروزی مقابل استقلال در هفته گذشته به کسب 3 امتیاز باارزش در کرمان می‌اندیشند. هرچند که مس در ورزشگاه خانگی خود روی چمن مصنوعی خوب کار می‌کند اما سایپا معادلات عجیبی دارد.

مس کرمان در خانه فقط یک‌بار به استقلال تهران باخته است و در بقیه بازی‌های خانگی بازنده نبوده. از طرفی سایپا برای کسب امتیازات لازم در راستای قهرمانی فصل، روی این 3 امتیاز حساب ویژه‌ای باز کرده است. در صورت پیروزی سایپا در کرمان، پرسپولیس و استقلال دچار التهاب عجیبی خواهند شد.

لبه تیغ
ملوان بندرانزلی در بحران به سر می‌برد. یاران محمد احمدزاده در بازی قبلی خود مغلوب مشهدی‌ها شدند. اخیرا شایعه بازگشت بهمن صالح‌نیا به ملوان هم مطرح شده و این بیش از پیش کار احمدزاده را سخت کرده است. احمدزاده می‌گوید: وقتی بد بازی کنیم و بد نتیجه بگیریم، آن‌وقت است که باید منتظر اتفاقات تلخی در انزلی باشیم. هواداران ملوان این هفته از سرمربی تیم‌شان فقط برد می‌خواهند. از طرفی تیم احمدزاده با مشکل دیگری هم روبروست؛ آنها مقابل تیمی قرار می‌گیرند که دفاع  کردن را خوب بلد است و اگر بخواهد دفاعی کار کند، کار احمدزاده برای خارج شدن از بحران کنونی به هیچ‌وجه ساده نخواهد بود. برق‌شیراز که روی نیمکت خود بیژن ذوالفقارنسب را می‌بیند، امیدوار است که در شهر انزلی بازنده نباشد. ذوالفقارنسب احتمالا در این دیدار از شگرد همیشگی‌اش یعنی دفاع استفاده خواهد کرد.در صورت باخت ملوان باید منتظر شنیدن خبرهای تازه‌ای از انزلی باشیم.

 پیکان اوج گرفته
فجرسپاسی‌شیراز این هفته در خانه خود با پیکان تهران روبرو خواهد شد. تیم پیروانی حال و روز چندان خوبی ندارد. هرچند که توقع مسئولان این باشگاه از تیم‌شان تنها ماندن در لیگ برتر است. البته فجر در خانه تیم متفاوتی است؛ راحت‌تر بازی می‌کند و به همین دلیل کار این هفته شاگردان ساموئل دارابینیان سخت خواهد بود. پیکان نیز وضعیت کاملا مشخصی دارد. می‌توان گفت آنها اوج گرفته‌اند و خوب کار می‌کنند. پیکان بازی‌های اخیر خود را با برد پشت‌سر گذاشته و به همین دلیل شرایط روحی بهتری نسبت به تیم شیرازی‌ دارد. دارابینیان در صورت کسب پیروزی، می‌تواند تا مدت‌ها از بابت حضور روی نیمکت پیکان مطمئن باشد.

تلاش برای صعود
صباباتری که پس از تغییر کادر فنی هم از بحران خارج نشد، فردا در ورزشگاه خانگی باید به مصاف تیم پرفراز و نشیب سپاهان برود که چشم به مکان‌های بالای جدول دوخته. به نظر می‌رسد نتیجه این بازی در سرنوشت  ضیایی تاثیر گذار باشد. هر دو تیم در پی کسب 3 امتیاز این دیدار برای صعود به رده‌های بالاتر جدول هستند.

کد خبر 12503

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز