دهلی‌نو: سرمای بی‌سابقه در هند تاکنون باعث کشته‌شدن دست‌کم 30‌نفر شده است. شمال هند در روزهای گذشته با موجی از سرما مواجه شده که به گفته مقام‌های این کشور در چند دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.

india

 بیشترین میزان تلفات سرما در ایالت شمالی اوتارپرداش بوده و مقام‌های این ایالت در فکر تدابیر ویژه برای کاهش آمار کشته‌شدگان هستند. گفته می‌شود در برخی قسمت‌های منطقه کشمیر تحت کنترل هند دمای هوا به 23‌درجه زیر صفر رسیده که تاکنون بسیاری از مردم تجربه آن‌را نداشته‌اند. در هند با وجود پیشرفت‌های اقتصادی، آمار بی‌خانمان‌ها و زاغه‌نشین‌ها بالاست و بسیاری از خانه‌ها در این کشور سیستم‌های گرمایشی ندارند. در برخی مناطق مقام‌های دولتی، بی‌خانمان‌ها را برای گرم‌شدن دور آتش جمع می‌کنند.

نجات معجزه‌آسا از مرگ

پکن: پسر بچه چینی به صورت معجزه‌آسا از مرگ نجات پیدا کرد. ژیائولین نیو،13‌ساله مشغول بازی روی زمین یخ زده در مدرسه‌اش بود که روی زمین افتاد و یک چنگک فلزی به‌صورت مستقیم وارد سرش شد. در حالی که وضعیت سلامت این پسر وخیم بود نیروهای امداد به‌سرعت او را به بیمارستان منتقل کردند. عکس‌های اشعه ایکس نشان داد که با وجود اینکه چنگک فلزی جمجمه این پسر را سوراخ کرده اما در 2‌میلی‌متری مغز او متوقف شده است. پزشکان می‌گویند در صورتی که نیروهای امداد و مسئولان مدرسه دقت لازم را نداشتند هر نوع حرکت اضافی می‌توانست باعث آسیب رسیدن به مغز و مرگ این پسر ‌شود. ژیائولین نیو در این حادثه چشم راست خود را از دست داده اما شرایط او پس از یک عمل جراحی حساس خوب است.

راز سقوط پرنده‌های مرده از آسمان

آرکانزاس: دانشمندان آمریکایی در حال تحقیق درباره راز سقوط بیش از هزار پرنده مرده از آسمان یکی از ایالت‌های این کشور هستند. گفته می‌شود در شب سال نو میلادی بیش از هزار پرنده توکای سیاه در شهر بیب از آسمان به زمین افتاده‌اند. فرضیه‌های گوناگونی درباره علت این مسئله مطرح شده‌ است که هیچ‌کدام اکنون قطعی نیست. گروهی اعلام کرده‌اند این مسئله ممکن است به دلیل مراسم آتش‌بازی در این شهر به مناسبت آغاز سال نو میلادی باشد. برخی هم این فرضیه را مطرح کرده‌اند که ممکن است علت مرگ پرنده ها اصابت تگرگ یا صاعقه به آنها در ارتفاع بسیار زیاد بوده باشد. اکنون لاشه چندین پرنده به مراکز تحقیقاتی ارسال شده و دانشمندان در حال کالبدشکافی آنها هستند.

کمک‌راننده‌ای که درک‌تان می‌کند

لندن: محققان دانشگاه کمبریج در حال ساخت رباتی هستند که می‌تواند به‌عنوان مسیریاب و با توجه به وضعیت راننده، در پیدا کردن مسیر، به او کمک کند. هر چند سامانه‌های موقعیت‌‌یابی به وسیله جی‌‌پی‌اس در دنیا فراگیر شده است اما این ربات می‌تواند از روی حالت صورت یا صدای راننده مسیرهای ویژه‌ای برای رسیدن به مقصد انتخاب کند. پروفسور پیتر رابینسون، مسئول تیم سازنده این ربات می‌گوید که تجربه شخصی‌اش در کار با دستگاه‌های موقعیت‌یاب فعلی او را به فکر ساخت این ربات انداخته است. این ربات می‌تواند حالت‌هایی مانند خشم را به وسیله حسگر‌های ویژه‌ از روی حالت صورت راننده یا صدای او تشخیص دهد و به عنوان مثال به‌جای یک مسیر شلوغ، راه خلوت‌تری را برای رسیدن به مقصد انتخاب کند.

کد خبر 124953

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز