گروه ادب و هنر: به رسم برنامه‌های قدیم کودک تلویزیون که پیش از برنامه‌های بزرگسالان پخش می‌شد حالا پیش از برگزاری جشنواره تئاتر فجر، به‌عنوان مهم‌ترین رخداد نمایشی کشور، نوبت بچه‌هاست.

تئاتر شاهنامه

غیراز تقدیر بنیاد شاهنامه از یک تئاتر کودک، فرصت شرکت در سومین دوره مسابقه سراسری ادبیات نمایشی کودک و نوجوان تمدید شده و البته اجراهای جدیدی برای این رده سنی قرار است روی صحنه برود.طی یک ماه، برای دومین بار، بنیاد شاهنامه از یک کارگردان تئاتر که توجه خود را روی شاهنامه معطوف کرده تقدیر کرد. بعد از تقدیر از کارگردان نمایش «رستم و اسفندیار» این بار اعضای شورای مرکزی بنیاد شاهنامه از مریم معترف کارگردان«قصه‌های من وتو و رستم و شاهنامه» در تالار هنر تقدیر و برای حمایت از اجرای عمومی آن در سراسر ایران و برخی از کشورهای خارجی صحبت‌هایی کردند.

یاسر موحدفر مدیرعامل بنیاد شاهنامه، این نمایش را یک اثر قابل توجه برای اجرا در سراسر ایران و مدارس ایرانی خارج از کشور دانست و اعلام کرد: بنیاد شاهنامه به مناسبت ثبت هزاره شاهنامه در یونسکو، برنامه‌های خاصی در ماه‌های آینده در ایران و برخی از نقاط جهان دارد تا بتواند شاهنامه فردوسی و داستان‌های آن را به تمام جهان معرفی کند. به گفته مدیرعامل بنیاد شاهنامه، نمایش «قصه‌های من و تو و رستم و شاهنامه » به‌خوبی و با زبانی شیرین می‌تواند مخاطبان کودک و نوجوان را با شاهنامه و قصه‌های آن آشنا کند.

این نمایش به نویسندگی حسن باستانی که برداشتی از داستان‌های شاهنامه به زبان ساده، با نگرشی به شخصیت رستم برای کودکان و نوجوانان است با عروسک‌هایی ساخته شده از مواد بازیافتی و همه روزه به جز‌ شنبه‌ها ساعت 19 در تالار هنر اجرا می‌شود. ناصر آویژه، محسن علی‌محمدی و میترا شجاعی بازیگران این نمایش هستند.

اما نمایش دیگری که در تالار هنر برای این گروه سنی اجرا می‌شود، نمایش «نور» به کارگردانی جعفر مهیاری است. این نمایش که ویژه کودکان و نوجوانان است با بازی پرستو گلستانی، سعید ابک، اصغر صابری، محمد لقمانیان، محمد‌رحمانی، فاطمه پورهاشمی، مهدی رضا‌آزادان، متین‌گودرزی، تاراحیدری، سانازعبدالرزاق، نیما بابازاده و آناهیتا صفی‌خانی همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت 17:30 در تالار هنر پذیرای کودکان و نوجوانان است.

برنامه آینده این تالار، اجرای نمایش «چوپان دروغگو» به نویسندگی و کارگردانی حسن وارسته است. داستان این نمایش همان روایت چوپان دروغگوی معروف است، با این تفاوت که او نمی‌خواهد دروغ‌ بگوید اما گرگ‌ها شرایطی را ایجاد می‌کنند که او را دروغگو جلوه دهند. مجید امیری، مهدی فریضه، آیدا صادقی، مهدی رحیمی، خیام وقار، مهناز ذبیحی، محسن عابدینی و داریوش حق دوست بازیگران این نمایش هستند. رحمت امینی دراماتورژی این کار را برعهده دارد. این نمایش از 26‌دی ماه همه روزه ساعت 17:30 در تالار هنر اجرا می‌شود.

در مرکز تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نمایش «بی‌بی کوچیکه» به کارگردانی عبدالحمید صدری اجرا می‌شود. سیمین امیریان نمایشنامه داستانی‌ای درباره بی‌بی قصه‌گویی نوشته که به زیبایی برای بچه‌ها قصه می‌گوید. این نمایش با شیوه‌ ترکیبی زنده - عروسکی همه روزه صبح‌ها با هماهنگی قبلی برای مدارس و مهدهای کودک و بعداز ظهر روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ساعت 18 برای عموم اجرا می‌شود. سمیه ثقفی، زهرا یزدی‌هاشمی، سیدپویا بیگی، سیدمصطفی رضوی، پریسا مشکانی، شادی واحدی، سارا بابایی و سیده اسماء حسین‌نژاد بازیگران این نمایش هستند.

اما خبر دیگر در حوزه تئاتر کودک و نوجوان تمدید مهلت ارسال آثار مقاله و نمایشنامه به سومین مسابقه سراسری ادبیات نمایشی کودک و نوجوان تا 15دی‌ماه است. بنا به اعلام دبیرخانه سومین مسابقه سراسری ادبیات نمایشی با موضوع کودک و نوجوان که توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با حمایت اداره‌ کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، مهلت ارسال آثار به این مسابقه تا 15 دی‌ماه تمدید شد. این مهلت دیگر تمدید نمی‌شود.

این مسابقه در 2 بخش مقاله‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی برگزار می‌شود. در بخش مقاله‌نویسی موضوعات مطرح شده، باید مرتبط با تئاتر کودک و نوجوان باشد و در بخش نمایشنامه‌نویسی هم باید مضامین مرتبط با کودک و شهر مد نظر قرار گیرند. مراسم پایانی سومین مسابقه سراسری ادبیات نمایشی با موضوع کودک و نوجوان اول اسفندماه برگزار می‌شود.

کد خبر 124951

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز