دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

کامران محمدی: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از شمول سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران خارج شده است

رضایی

این خبر که مدتی پیش به‌صورت محدود منتشر شد، یکی از مهم‌ترین اتفاقات حوزه کودک و نوجوان امسال است اما چنانکه تصور می‌شد، توجه رسانه‌ها را جلب نکرد. واقعیت این است که حتی در کشورهای اروپایی نیز در برابر خصوصی‌سازی نهادهای فرهنگی مقاومت می‌شود زیرا حوزه‌فرهنگ دارای آنچنان اهمیتی است که نمی‌توان آن را به راحتی به دست مقتضیات بازار سپرد.

کانون پرورش فکری به‌عنوان تنها نهاد گسترده‌ای که به‌طور متمرکز برای کودکان و نوجوانان کار می‌کند، درصورت خصوصی شدن، می‌توانست به کلی با آنچه اکنون است، فرق کند و از رسالت و فلسفه وجودی خود بازماند. اصولا ماجرا از کجا شروع شده است؟ سیدصادق رضایی، مدیرعامل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پاسخ می‌دهد:
***
کار برای جلوگیری از خصوصی شدن کانون از زمان آقای چینی‌فروشان شروع شد. البته ایشان همین الان هم کار را دنبال می‌کنند چون آقای چینی‌فروشان هنوز هم جزو هیات‌مدیره هستند. اما زمانی که مدیرعامل بودند‌ کار را پیگیری کردند که کانون پرورش فکری از شمول اصل 44 خارج شود و خوشبختانه ‌ موافقت شد و دفتر مقام معظم رهبری نامه‌ای به وزارت اقتصاد نوشت که کانون پرورش فکری واگذار نشود.

  • اماچه ضرورتی هست که کانون دولتی بماند؟‌

ببینید، کار فرهنگی، ادبی، هنری و معارف اسلامی براساس موازین و تربیت اسلامی، آن هم برای کودکان - که به تعبیر حضرت امام به ملکوت نزدیک‌ترند - کاری نیست که به بخش خصوصی واگذار شود. آدم آینده خود را به حراج می‌گذارد؟ مثلا شرکت نفت را می‌توان خصوصی کرد؟ کانون و شرکت‌هایی نظیر نفت، از جمله شرکت‌های حاکمیتی هستند و اتفاقا اصل 44 هم می‌گوید به جز شرکت‌های حاکمیتی، بقیه باید واگذار شوند.

  • با این توضیحات، بدیهی به‌نظر می‌رسد که کانون باید دولتی باشد. چطور است که مسئله خصوصی شدنش مطرح شد؛ درحالی‌که خصوصی شدن شرکت نفت هیچ وقت از اساس مطرح نخواهد شد؟

فکر می‌کنم اصولا کارگروهی که وظیفه‌اش تشخیص حاکمیتی و غیرحاکمیتی بودن شرکت‌هاست، درست تشخیص نداده است. این کارگروه نخستین جایی است که باید تشخیص می‌داد کانون، حاکمیتی است اما درست تشخیص نداد.

  • منظورتان چه کارگروهی است و متعلق به کجاست؟

فکر می‌کنم عمده اعضایش از وزارت اقتصاد و دارایی باشند.

  • ‌آیا می‌توان جزئی از یک شرکت را خصوصی کرد و باقی را نکرد؟

این اتفاق برای کانون افتاده است. سینما کانون الان 2 سال است که خصوصی شده و کانون چاپ هم بیش از 3 سال است به بخش خصوصی واگذار شده است که البته این دو مجموعه با تسویه حساب مالی، می‌توانند به وضعیت قبلی برگردند.

کد خبر 112949

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز