سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: امروز، 14دی‌ماه به دلیل ظهور آیتی طبیعی، نمازی الهی بر بندگان واجب شد و مسلمانان در نوبتی دیگر سر به سجده معبود می‌نهند.

نماز

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) شعبه حوزه‌های علمیه، امروز، 14 دی‌ماه خورشیدگرفتگی در ایران صورت می‌پذیرد و در پی این آیت طبیعی، خواندن نماز آیات بر مسلمانانی که در محدود آن هستند واجب خواهد بود.

کسانی که نماز آیات را در مدت زمان گرفتگی خورشید بخوانند باید نیت ادای نماز آیات کنند، اما اگر کسی در این مدت زمان موفق به خواند آن نشد، باید قضای آن را بجا آورد؛ زیرا از جمله نمازهای واجب است.

طبق گزارش‌های اعلام شده، این واقعه طبیعی در تهران از ساعت 11:21 شروع شده و حداکثر گرفتگی آن 12:51 و نهایتا ساعت 14:15 به اتمام می‌رسد.

کیفیت خواندن نماز آیات:

1. نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت، پنج رکوع دارد و کیفیت آن چنین است: بعد از نیت، تکبیر بگوید، یک حمد و یک سوره کامل بخواند، به رکوع رود، سر از رکوع بردارد، دوباره یک حمد و یک سوره بخواند، باز به رکوع رود، تا پنج مرتبه و بعد از بلند شدن از رکوع پنجم دو سجده نماید، برخیزد، رکعت دوم را نیز، مانند رکعت اول، بجا آورد، تشهد بخواند و سلام دهد.

2. و نیز در نماز آیات ممکن است انسان بعد از نیت و تکبیر و خواندن حمد، آیه‏هاى یک سوره را پنج قسمت کند و یک آیه یا بیشتر از آن را بخواند و به رکوع رود و سر بردارد و بدون اینکه حمد بخواند، قسمت دوم از همان سوره را بخواند و به رکوع‏ رود و همین طور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام نماید؛ مثلا به قصد سوره مبارکه «توحید»، «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» بگوید و به رکوع رود، بعد بایستد و بگوید «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» دوباره به رکوع رود و بعد از رکوع بایستد و بگوید «اللَّهُ الصَّمَدُ» باز به رکوع رود و بایستد و بگوید «لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ» و برود به رکوع باز هم سر بردارد و بگوید «وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ» و بعد از آن به رکوع پنجم رود و بعد از سر برداشتن، دو سجده کند و رکعت دوم را هم مثل رکعت اول به جا آورد و بعد از سجده دوم تشهد بخواند و نماز را سلام دهد. 

کد خبر 124912
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز