گروه ادب و هنر: نشست خبری سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر،با حضور محمود شالویی، مدیر دفتر تجسمی وزارت ارشاد و سرپرست موزه هنرهای معاصر و سید عباس مدیر هاشمی دبیرکل جشنواره در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

جشنواره تجسمی فجر

مسئولان برگزاری جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در حالی به استقبال سومین دوره برگزاری آن می‌روند که در دوره اول که سال 87 برگزار شد، 6 هزار اثر تجسمی از بیش از 2 هزار هنرمند به دبیرخانه ارسال شد اما امسال در سومین دوره این تعداد به 20 هزار اثر از 5 هزار هنرمند افزایش یافته است که به گفته شالویی ارسال این تعداد اثر، بی‌سابقه و امیدوار‌کننده است و رشد کمی آثار نشان می‌دهد که جشنواره در دستیابی به اهداف خود موفق عمل کرده است.

همچنین سال گذشته تنها 5 استان در برپایی جشنواره هنرهای تجسمی فجر مشارکت کردند ولی امسال علاوه بر تهران و 20 مرکز استان، این جشنواره، همزمان در خارج از کشور و در شهرهای ونیز ایتالیا، روتردام هلند، وین اتریش و کشورهای لبنان و سوریه نیز برگزار خواهد شد.

محمود شالویی،در نخستین نشست خبری این جشنواره که در کتابخانه موزه هنرهای معاصر تهران برپاشد، اظهار داشت: رقم 20 هزار اثر ارسالی بدون درنظرگرفتن بخش کاریکاتور است، چرا که در این بخش به‌دلیل بین‌المللی بودن آن، هنرمندان تا 15 دی ماه برای ارسال آثار مهلت دارند. شالویی فراهم کردن بستر مناسب برای هنرمندان تجسمی، معرفی و ارائه تصویر بهتر از هنرمندان این عرصه، امکان برگزاری نمایشگاه‌های فروش (اکسپو) و سایر نمایشگاه‌ها را از جمله اهداف برگزاری این جشنواره دانست.

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران زمان برگزاری جشنواره را 12بهمن تا12 اسفند عنوان کرد و افزود: به‌دلیل تقارن آغاز نمایشگاه با روزهای پایانی ماه صفر، افتتاحیه رسمی نمایشگاه روز 16بهمن‌ماه برگزار می‌شود؛ ضمن اینکه در راستای سیاست تمرکز زدایی، امکان برگزاری این جشنواره را علاوه بر تهران در 20 مرکز استان و 5 کشور فراهم کرده‌ایم.

مدیر دفتر تجسمی وزارت ارشاد، وحدت سلیقه‌ها را از جمله نتایج برگزاری این جشنواره دانست و اظهار امیدواری کرد که جشنواره هنرهای تجسمی فجر، آینده پرطراوت و شکوفایی را برای این شاخه هنری فراهم کند.شالویی در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درخصوص کیفیت آثار هنرمندان جوان شهرستانی، از پیشنهاد منطقه‌ای شدن جشنواره در دوره‌های آینده خبر داد و افزود: امیدواریم در آینده به سمتی پیش برویم که هر چه بیشتر شاهد آثار بدیع و خلاقانه باشیم و امسال پیشنهاد کردیم که برای دوره‌های بعدی درصورت تایید شورای سیاستگذاری، جشنواره را به‌صورت منطقه‌ای برپا کنیم و همزمان آثار برتر منطقه در کنار یکدیگر به نمایش گذاشته شود.

در ادامه این نشست سیدعباس میرهاشمی دبیرکل سومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با ارائه آماری از حضور هنرمندان در بخش‌های مختلف اعلام کرد: در رشته نقاشی 3هزار و 546 اثر از هزار و 29 هنرمند، در رشته عکاسی 9هزار و 925 اثر از هزار و 600 هنرمند، در رشته پوستر 3هزار و 320 اثر از 890 هنرمند، در رشته خوشنویسی 891 اثر از 626 هنرمند، در رشته سفال و سرامیک 428 اثر از 168 هنرمند و در رشته نگارگری 751 اثر از 325 هنرمند به دست ما رسیده است و در رشته کاریکاتور تاکنون هنرمندان بیش از 54 کشور آثار خود را ارسال کرده‌اند.

دبیرکل جشنواره ادامه داد: 5 موضوع هنر جدید طی ایام جشنواره بررسی می‌شود و برگزاری شب فیلم هنرمندان تجسمی نیز از دیگر بخش‌های این دوره است. در کنار آن خانه هنرمندان ایران نمایشگاه «هفت هنر، هفت هنرمند» را از 10 بهمن میزبانی خواهد کرد. سومین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر 12 بهمن تا 12 اسفندماه در 8 رشته نقاشی، عکاسی، پوستر، نگارگری، کاریکاتور، سفال و سرامیک، هنر مدرن و خیالی نگاری برگزار می‌شود.

کد خبر 124826

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز