گروه ادب و هنر - کامران محمدی: همایش «خیمه‌ها و نجواها» پس از 9 شب برنامه ویژه ایام محرم، شامگاه پنجشنبه، همزمان با شام غریبان امام حسین(ع) در تالار وحدت به پایان رسید.

 هنر عاشورا

در این 9 شب، برنامه‌های مختلفی در تالار وحدت برگزار شد که جنبه‌های مختلفی از رابطه هنر و عزاداری برای واقعه‌کربلا را به علاقه‌مندان عرضه می‌کردند. برنامه‌هایی مانند چاووشی‌خوانی، سوگینه با لحن‌های مختلف، نقاشی قهوه‌خانه‌ای و... آنطور که روابط عمومی بنیاد رودکی اعلام کرده است، این برنامه‌ها که برای نخستین‌بار به‌صورت متمرکز و چندروزه در دهه نخست محرم برگزار شد، با استقبال خوبی نیز مواجه شده و به مسئولان برای تکرارش در سال‌های آینده دلگرمی لازم را داده است.

شب هشتم این ویژه‌برنامه با آیتم‌هایی چون تلاوت قرآن کریم براساس آواز همایون، چاووش‌خوانی مازندران، رجز موافق و مخالف در بخش اول و سوگینه استرآبادی، سوگینه کردی، مراسم آیینی- موسیقایی امام‌خوانی و... در بخش دوم همراه بود. همزمان در فضای بیرونی تالار وحدت، علاوه بر وجود خیمه‌های نورانی که با طراحی ویژه نورپردازی شده بود، اسبی نیز به چشم می‌خورد که فضای کربلا را بیشتر تداعی می‌کرد. در جای دیگر از این مراسم علاوه بر پذیرایی با خرما، کلمبه کرمان، چای معطر و... که از شب اول اجرا شد، آش شله‌قلمکار نیز سرو می‌شد.

اما در روز تاسوعا، نوای سنج و دمام بیش از شب‌های دیگر به گوش می‌رسید. در این شب، مراسم آیینی - موسیقایی شمشیرزنی خوزستان، سوگینه بوشهری و سوگینه عربی خوزستان در بخش دوم اجرا شد و طبق روال گذشته گروه کر فیلارمونیک ایران و آیین‌ورزان که سوگواران را به‌ترتیب بدرقه می‌کند به برنامه‌های تاسوعای امسال نیز خاتمه داد. در مراسم شب پایانی که با حضور وزیر ارشاد و معاون هنری‌اش برگزار شد، حضار به رسم شام غریبان، در محوطه تالار وحدت شمع روشن کردند و مرشد میرزاعلی در حضور وزیر و معاونش، نقالی و پرده‌خوانی کرد.

آنطور که ایسنا گزارش کرده، وزیر ارشاد در سخنرانی خود گفت: همه زیبایی‌ها در کربلاست و هنرمند به‌عنوان انسانی که به‌دنبال زیبایی‌ها می‌گردد، می‌تواند با الهام از این زیبایی‌ها آثاری خلق کند که فرهنگ عاشورایی را به درستی به جهانیان معرفی کند.
سید محمد حسینی همچنین گفت: حقانیت و مظلومیت شیعه در طول تاریخ در عاشورا نهفته است و استمرار این واقعه تاریخی نشان می‌دهد که فرهنگ عاشورایی خونی است که در رگ تاریخ بشر جریان گرفته است.

او نقل وقایع در قالب‌های هنری، رجزخوانی‌ها، نقش‌نگاری‌ها و اشعار زیبایی که در وصف واقعه کربلا نوشته شده است را تنها نمونه‌ای از قالب‌های هنری دانست که با الهام از این واقعه جانگداز تولید شده است. کم نیستند هنرهای زیبا و به یاد ماندنی که با فرهنگ عاشورایی گره‌خورده و قرن‌هاست که در بیداری انسان‌های مظلوم و افشای ظلم ظالمان و روشنگری بشر تلاش کرده‌اند.

پس از پایان همایش، محسن میرزاعلی درباره‌اش می‌گوید: استقبال مردم از پرده‌خوانی و نقالی در اجتماع «خیمه‌ها و نجواها» بسیار عالی بوده است. مرشد میرزاعلی که با ایسنا صحبت کرده، ادامه می‌دهد: ما در پرده‌خوانی‌هایمان سعی می‌کنیم درس‌های عقیدتی را نیز به مردم انتقال دهیم. من برای خودم شیوه جدیدی در نوع داستان‌ها و نوع کلام‌ها دارم، چون مردم امروزه سواد و دید گسترده‌تری دارند.

پرده‌خوانی به تنهایی برای زمانی بوده که مردم کمتر کتاب می‌خواندند. امروز من متونی مثل « مقتل» را می‌خوانم و احادیث را روایت می‌کنم و در نوع اجرا هم کمی مشکلات روز را با داستان‌هایم ادغام می‌کنم. میرزاعلی درباره استقبال مردم و میزان رضایتمندی‌اش نیز می‌گوید: استقبال بسیار عالی بود و هر شب بهتر از شب گذشته برگزار شد، روز اول فکر نمی‌کردم این مراسم با چنین استقبالی برگزار شود اما در حال حاضر می‌بینم که حتی مسئولان این اجتماع هم فکر نمی‌کردند برنامه‌شان اینگونه استقبال شود.

او از مسئولان همایش «خیمه‌ها و نجواها» تشکر می‌کند و ادامه‌می‌دهد: در این زمینه‌ها جای کار بسیاری وجود دارد اما باید از معاون هنری، مدیریت بنیاد رودکی و رامین حیدری فاروقی، مدیر و مجری این طرح تشکر ویژه‌ای شود که برای نخستین‌بار پروژه‌ای عظیم را که تاکنون انجام نشده بود اجرا کردند.

کد خبر 123320

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز