سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر - احمد افشار: اگرچه دهه اول محرم گذشت اما هنوز چند نگارخانه در تهران از حال و هوای عاشورایی درنیامده‌اند؛ نگارخانه‌های دیگر ولی برنامه‌های دیگری برای خود تدارک دیده‌اند.

moharram

در مؤسسه فرهنگی هنری صبا نقاشی‌های گنجینه فرهنگستان هنر و مؤسسه صبا در کنار آثاری از مجموعه شخصی فریال سلحشور و جهانگیر کازرونی به نمایش گذاشته شده است. همچنین کارگاه‌های هنری شامل نقاشی قهوه خانه‌ای (منصور وفایی، محمد فراهانی)، نقاشی پشت شیشه (حبیب نقاش) و علم‌سازی‌ (استاد فولادگر) از 28 آذر ماه به‌مدت 10روز میزبان عموم علاقه‌مندان است.

در همین حال پنجمین سوگواره پوسترهای عاشورایی هم از سوی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در خانه هنرمندان و نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری با 30پوستر در 2 بخش اصلی با موضوع عاشورا و بخش ویژه‌ای با موضوع حضرت زینب (س) از 28 آذر تا 9دی ماه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نگارخانه‌های دیگر

دهمین نمایشگاه انفرادی آثار نقاشی‌خط محمدسعید نقاشیان از روز جمعه 3 دی در نگارخانه رایزن افتتاح می‌شود. این نمایشگاه، شامل 35 اثر از فاخرترین آثار این استاد خوشنویسی است که در برخی از این آثار برای نخستین بار از عقیق سرخ و فیروزه نیشابور استفاده شده است.

محمدسعید نقاشیان در توضیح چرایی استفاده از این تکنیک که در نقاشی‌خط قبلا سابقه نداشته است، گفت: در اغلب آثار من نشان‌های اسلامی مانند اسماءالحسنی و اسامی ائمه معصوم علیهم‌السلام دیده می‌شود و استفاده از فیروزه نیشابور و عقیق سرخ نمادی از ارتباط میان آسمان و زمین و ملک و ملکوت است. این هنرمند خوشنویس محضر استادانی چون حمید عجمی، علی شیرازی و جلیل رسولی را درک کرده است.

در باغ موزه هنر انقلاب حوزه هنری، مجموعه‌ای از آثار هنری شامل گرافیک، نقاشی، حجم و مجسمه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. نقطه مشترک تمام این آثار موضوع دفاع مقدسی آنهاست که غالبا در دهه 60 خلق شده‌اند و خاطرات و حال و هوای آن روزها را یادآوری می‌کنند.

در این مجموعه 110 اثر تجسمی شامل 46تابلوی نقاشی، 34 کار گرافیکی و30 اثر حجم در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است. کاظم چلیپا، حبیب‌الله صادقی، علی وزیریان، شهرام اسدی، محمد حسین نیرومند، مصطفی گودرزی و مرتضی گودرزی دیباج از جمله افرادی هستند که می‌توان آثار آنها را در این نمایشگاه مشاهده کرد. فعالان عرصه هنر هرکدام از دریچه‌ای خاص به موضوع جنگ، مبارزه، ایثار و شهادت نگاه کرده‌اند و با نمادها و المان‌های خاص این موضوعات را به تصویر کشیده‌اند.

هنرهای تجسمی جوان

با پایان یافتن داوری رشته نقاشی، آثار برگزیده پنجمین جشنواره هنرهای تجسمی جوان، برای رفتن به نمایشگاه آماده می‌شود. در رشته نقاشی، پس از داوری، 170 اثر برای نمایش در نمایشگاه هنر جوان انتخاب شد اما نفرات برگزیده این رشته، با آغاز نمایشگاه و از روی آثار اصلی انتخاب می‌شوند. پنجمین جشنواره هنرهای تجسمی جوان از 15دی‌ماه در مؤسسه فرهنگی- هنری صبا برپا می‌شود.

همچنین امیر عبدالحسینی دبیر هنری سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر داوران بخش نقاشی را مرتضی اسدی، کاظم چلیپا، مهدی حسینی، جلال شباهنگی و منوچهر معتبر و داوران بخش عکاسی را مسعود زنده‌روح کرمانی، فرهاد سلیمانی، افشین شاهرودی، محمود عبدالحسینی و علیرضا کریمی صارمی اعلام کرد.

کد خبر 123751

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز